AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Del Skrevet 11. april 2024 Jeg trakk en visdomstann nede idag, det var helt ukomplisert og gikk raskt og problemfritt. Tannlegen sa at jeg skulle skylle med corsodyl i en uke, men jeg glemte å spørre om jeg skulle begynne idag eller vente til i morgen. Men skulle jeg ventet til i morgen ville hun sikkert sagt det? Får ikke ringt nå heller siden tannlegekontoret er stengt for dagen. Googler jeg står det så mye forskjellig, noen steder står det at man skal vente i 48 timer med å skylle munnen mens andre steder står det samme dag. Skal man skylle veldig forsiktig uten å gurgle? Så redd det blodkoagulenet skal dette ut og jeg skal få dry socket. Det blødde en stund etter tanntrekken og jeg brukte opp 3 kompresser. Har fortsatt litt blodsmak i munnen, men det er sikkert normalt? Ser ut til at det har koagulert nå, i hvert fall, jeg spytter ikke blod lenger og har ikke blod på tunga. Fortsatt litt blod på tannkjøttet da, men det går vel bort når jeg pusser tennene og skyller i kveld. Skal også gå på antibiotikakur siden det er gått en liten infeksjon i en annen tann. Anonymkode: 893bf...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Del Skrevet 11. april 2024 Sist jeg trakk visdomstann fikk jeg beskjed om å helst ikke skylle munnen med corsodyl, men hvis jeg absolutt ville måtte jeg ihvertfall vente 24t. Valgte å ikke skylle å det gikk helt fint🙂 Ukes tid så føltes kjeften normal ut igjen. Første gangen jeg trakk visdomstann skyllte jeg med corsodyl og endte opp med dry socket. Tannlegen måtte da grafse opp hullet igjen for å få det til å blø. Anbefaler ikke det.. Anonymkode: 61939...6f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sist jeg trakk visdomstann fikk jeg beskjed om å helst ikke skylle munnen med corsodyl, men hvis jeg absolutt ville måtte jeg ihvertfall vente 24t. Valgte å ikke skylle å det gikk helt fint🙂 Ukes tid så føltes kjeften normal ut igjen. Første gangen jeg trakk visdomstann skyllte jeg med corsodyl og endte opp med dry socket. Tannlegen måtte da grafse opp hullet igjen for å få det til å blø. Anbefaler ikke det.. Anonymkode: 61939...6f2 Takk for svar 😊 men æææh, hvorfor sa tannlegen at jeg skal skylle med corsodyl da? Er det forskjell på oppe og nede, kanskje? Dry socket høres helt grusomt ut. Livredd for det. Anonymkode: 893bf...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 12. april 2024 #4 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg har skylt med Corsodyl fra samme dag som trekking av tann uten noen problemer. Jeg har aldri opplevd å få dry socket, men ved siste tanntrekking så ble det først bedre, så begynte det å gjøre vondt igjen, men det var pga hevelse og irritasjon. Gikk til tannlegen igjen, som tok en liten rens og så ble det bedre igjen. Er du fremdeles ganske usikker, så er det jo bare til å ringe i dag og høre med tannlegen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #5 Del Skrevet 12. april 2024 Kittykat skrev (16 minutter siden): Jeg har skylt med Corsodyl fra samme dag som trekking av tann uten noen problemer. Jeg har aldri opplevd å få dry socket, men ved siste tanntrekking så ble det først bedre, så begynte det å gjøre vondt igjen, men det var pga hevelse og irritasjon. Gikk til tannlegen igjen, som tok en liten rens og så ble det bedre igjen. Er du fremdeles ganske usikker, så er det jo bare til å ringe i dag og høre med tannlegen. Takk for svar du og 😊 Jeg valgte å la være å skylle i går kveld og skylte forsiktig idag. Gikk bra og håper det fortsetter sånn. Blir jo så skremt av alt man leser om dry socket. Og med tannlegeskrekk i tillegg så… Det verste akkurat nå er den myke, rare følelsen i munnen etter tannen. Føles som det er noe der, men det er det jo ikke. Gleder meg til såret gror, da forsvinner vel den følelsen. Husker ikke hvordan det var sist jeg trakk visdomstann, er så lenge siden. Husker du når det blir sånn grått/hvitt over blodkoagulenet? Når det ikke er mørkerødt der mer? Og så føler jeg meg slapp og uggen av antibiotikaen. Men har kjøpt Biola og tar litt av det innimellom, så går det nok bra disse 5 dagene. Så bra det ble bedre av en liten rens hos tannlegen. Jeg er fortsatt hoven, men er nok pga infeksjonen. Blir nok bedre av antibiotikaen. Selv om jeg hater å ta det. Anonymkode: 893bf...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 12. april 2024 #6 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Husker du når det blir sånn grått/hvitt over blodkoagulenet? Når det ikke er mørkerødt der mer? Anonymkode: 893bf...5d0 Det begynte å bli grått/hvitt noen dager etter trekking, 3-4 dager tror jeg. Er litt usikker, husker ikke helt. Men det tok ikke lange tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg tror det viktigste med skylling er at man ikke "svisjer rundt" slik man gjerne gjør til vanlig når man bruker skyllevann, fordi det er større fare for å forstyrre blodproppen som skal dannes. Da jeg trakk et par tenner hadde jeg Curasept skyllevann i munnen og bare bevegde hodet og tunga forsiktig for å bevege skyllevannet dit det skulle de første dagene. Anonymkode: 40cf2...7b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå