AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Dere med barn som våknet tidlig og gjerne våknet flere ganger per natt: når endret det seg? Noen som har klart å forskyve leggetid og dermed forskyve oppvåkning? ene barnet vårt har alltid slitt med søvn og alltid vært a-menneske. Husker ikke nøyaktig når, men han starta tidlig å sovne for natta ganske tidlig på kvelden, og legging på kvelden er vel eneste gangen i døgnet han har sovna lett, og har ment at kl 5 er det dag hele livet. Hvis vi ser på det å sove til 5 som «natta gjennom» har det skjedd kanskje 20 ganger. Vi har flere ganger prøvd å forskyve legging gradvis, begge retninger, men legges han tidligere våkner han før, legges han seinere våkner han samtidig, men sover mer urolig. Nå har vi gradvis forskjøvet legging og legges 30 min seinere, noe som betyr 30 min mindre søvn og vi er nede i 9,5 timer. De nettene han har sovet natta gjennom er det ca 18.50-05.00, altså rundt 10 timer. Noen råd, solskinnshistorier eller tidshorisont? han er 4,5 år nå og har to konstant trøtte foreldre og en lillebror med sovehjerte for dem begge. Anonymkode: 2487e...13f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 Vi har et b-menneske av et barn 😅 da vi var på ferie i Spania med et vennepar med barn, og tivoli som først åpnet kl 20, ble leggerutinene HEEEELT på trynet og det endte med at barna stort sett la seg kl 01(!) og sov til 12-13(!). Men herlighet, de storkoste seg, og de fikk nok søvn. Selvfølgelig våkner han innimellom grytidlig, men sover stort sett fra kl 20 til en gang mellom 06-08.30. Kunne det vært en idé med sånn lampe som lyser og sier ifra om det er morgen og ‘lov’ å starte dagen? Anonymkode: 8eedc...1ec
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Min sønn er 11 år, våkner fortsatt 5.30. Anonymkode: 2b4d0...ae4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 Noen barn våkner tidlig og det er ingenting å gjøre med det. Slik er det. Det hjelper ikke alltid å forskyve leggetiden heller. Når legger dere og lillebror seg? Kan en av dere stå opp fremfor alle sammen? Du nevner dere er trøtte, men dere kan dele dere og ta en natt og morgen hver. Anonymkode: 61b83...e54 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Vi merket at nettene ble stabile rundt 6 års alder. Barnet sov lenger om morgenen og sov som regel gjennom natta. Anonymkode: 6f33a...a3e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 Nettene har begynt å bli mer stabile nå siste ukene. Barnet er 3,5 år. Men morgenfugl deluxe! Men merker det går bedre når nettene har mer sammenhengende søvn. Har også en på 5 som fortsatt er morgenfugl, men han klarer å stå opp på egenhånd og leke/se på tv ei stund alene før vi må dra oss ut av senga. har prøvd å skyve på leggetid, men da våkner de begge enda tidligere😫 Anonymkode: 7c71a...391
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har et b-menneske av et barn 😅 da vi var på ferie i Spania med et vennepar med barn, og tivoli som først åpnet kl 20, ble leggerutinene HEEEELT på trynet og det endte med at barna stort sett la seg kl 01(!) og sov til 12-13(!). Men herlighet, de storkoste seg, og de fikk nok søvn. Selvfølgelig våkner han innimellom grytidlig, men sover stort sett fra kl 20 til en gang mellom 06-08.30. Kunne det vært en idé med sånn lampe som lyser og sier ifra om det er morgen og ‘lov’ å starte dagen? Anonymkode: 8eedc...1ec Det er jo ikke noe problem så lenge de får nok søvn 😀 høres ut som en fin ferie for barn og voksne. Problemet vårt når vi snur for mye er at de ikke sover nok. Lampe fungerte ei lita stund og var supert, men ble et stressmoment, så måtte kastes ut. Nå er han med på at dagen starter når klokka ringer og ligger i senga, men han er innom oss flere ganger fra 5. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min sønn er 11 år, våkner fortsatt 5.30. Anonymkode: 2b4d0...ae4 Fordelen om det holder til tenårene er jo at man slipper å slite med å få han opp i tide til skolen. 🙈 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen barn våkner tidlig og det er ingenting å gjøre med det. Slik er det. Det hjelper ikke alltid å forskyve leggetiden heller. Når legger dere og lillebror seg? Kan en av dere stå opp fremfor alle sammen? Du nevner dere er trøtte, men dere kan dele dere og ta en natt og morgen hver. Anonymkode: 61b83...e54 Har egentlig tenkt at han er sånn, men har et håp. Vi bytter på hvem som står opp, og er vi heldige klarer den som ikke står opp å sovne igjen. Vi bytter også på hvem som følger opp når han våkner om natta. Og det hjelper, jeg er mye trøttere når jeg er alene med barna og må ta alt selv. Utfordringen er at begge er fininnstilt på barna og våkner av den minste lyd 🙈 før sov en av oss inne hos barna, så den andre fikk sove, men nå er det ikke plass. Når gjesterommet i en annen etg er ferdig kommer vi nok til å sove der av og til for å få nok søvn, men akkurat nå er det ikke aktuelt. lillebror legger seg samtidig, men sovner ofte seinere, og tar igjen større søvnbehov med å sove gjennom natta, sove lenger på morgenen og sove på dagen. Vi voksne legger oss sånn at vi er klare til å sove 22. noe tidligere er ofte ikke aktuelt fordi begge må jobbe på kvelden etter at barna er lagt. Hvis jeg sovner 22 og får sove uavbrutt til 5 er jeg stort sett uthvilt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi merket at nettene ble stabile rundt 6 års alder. Barnet sov lenger om morgenen og sov som regel gjennom natta. Anonymkode: 6f33a...a3e Da er det fremdeles håp om at det skal snu. Føler ofte at folk sier det snur når barnet et 3, så vi hadde et håp… AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nettene har begynt å bli mer stabile nå siste ukene. Barnet er 3,5 år. Men morgenfugl deluxe! Men merker det går bedre når nettene har mer sammenhengende søvn. Har også en på 5 som fortsatt er morgenfugl, men han klarer å stå opp på egenhånd og leke/se på tv ei stund alene før vi må dra oss ut av senga. har prøvd å skyve på leggetid, men da våkner de begge enda tidligere😫 Anonymkode: 7c71a...391 Så bra nettene er bedre, men det med seinere kvelder = tidligere morgener høres såå kjent ut! Men det ser heldigvis ut som at det har snudd litt her. Nå blir det bare litt dårligere netter, men samme tidspunkt å våkne 🙈 -ts Anonymkode: 2487e...13f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 Barnet vårt (3år) sov lenger og uten oppvåkninger, når vi begynte å legge tidligere. Sover fra 18.30 til 06.30-07.00. Drøyer vi legging blir barnet vårt overtrøtt. Våkner da ofte og står opp i 5 tiden. Anonymkode: a8422...ac0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet vårt (3år) sov lenger og uten oppvåkninger, når vi begynte å legge tidligere. Sover fra 18.30 til 06.30-07.00. Drøyer vi legging blir barnet vårt overtrøtt. Våkner da ofte og står opp i 5 tiden. Anonymkode: a8422...ac0 Vi så det vi også, så fram til for et halvår siden sovna han ofte rundt, 18.15, gjerne tidligere, men fremdeles opp kl 5(tidligere med flere oppvåkninger hvis vi la han seinere). Søvnen har alltid vært veldig sensitiv for at han er overtrøtt (noe han ofte har vært fordi vi hele livet hans har slitt med å få han til å sove nok) -ts Anonymkode: 2487e...13f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har et b-menneske av et barn 😅 da vi var på ferie i Spania med et vennepar med barn, og tivoli som først åpnet kl 20, ble leggerutinene HEEEELT på trynet og det endte med at barna stort sett la seg kl 01(!) og sov til 12-13(!). Men herlighet, de storkoste seg, og de fikk nok søvn. Selvfølgelig våkner han innimellom grytidlig, men sover stort sett fra kl 20 til en gang mellom 06-08.30. Kunne det vært en idé med sånn lampe som lyser og sier ifra om det er morgen og ‘lov’ å starte dagen? Anonymkode: 8eedc...1ec Vår yngste er også slik. Hun er to år og kunne lett fulgt den rytmen dere hadde i Spania. I feriene sklir det fort ut slik at det blir senere og senere legging. I hverdagen må hun jo opp tidlig, så da er det en evig utfordring å få henne i søvn tidlig nok om kvelden til at hun ihvertfall får 10 timer søvn. Hun sover ikke om dagen. Beklager avsporing HI. Jeg har to eldre barn også. Jeg tror nok det beste dere gjør er å akseptere de tidlige oppvåkningene en stund fremover og tilrettelegge for at dere foreldre får mest mulig søvn likevel. Går det f.eks. an å flytte noe av kveldsjobbingen til tidligere på dagen eller helgen? Søvnen blir sannsynligvis gradvis bedre de neste årene og rundt seks år vil jeg tro at barnet sover godt. Anonymkode: 08d64...a5f
Helt uperfekt Skrevet 12. april 2024 #11 Skrevet 12. april 2024 (endret) Feil Endret 12. april 2024 av Helt uperfekt
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 Her våknet barnet hver 2.-3. time så lenge vi samsov og hun ble ammet om natten. Hun flyttet inn på eget rom da hun var 7 mnd og jeg begynte i jobb, da jeg ikke lenger kunne hente inn søvn ila dagen (vi stod gjerne ikke opp før i 9-tiden da jeg var i permisjon). Hun begynte da så og si umiddelbart sove gjennom natten, tok kanskje et par netter. Hun er nå 18 mnd og sover vanligvis 11-12 t uten oppvåkning, og står opp mellom 6-7 et sted. Jeg synes det er helt topp, selv om jeg gleder meg til hun kan sove enda lenger om morningen også. Men heller "tidlig" start enn mange oppvåkningen! Anonymkode: 66556...79e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 Nå jinxer jeg det sikkert så bank i bordet og alt annet det går an å banke i, men min på 19 mnd begynte plutselig av seg selv å sove gjennom natten. Sover da typisk fra 19.30/20.00 til 06/07 tiden. Har bare gjort det et par mnd så tidlig å konkludere med noe da, men håper det forblir sånn 🤞 Anonymkode: 6174b...85b
Nonish91 Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min sønn er 11 år, våkner fortsatt 5.30. Anonymkode: 2b4d0...ae4 Hadde blitt gal 😂 bra han er 11 år da, kan finne på aktiviteter mens mamma sover 1
Nonish91 Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå jinxer jeg det sikkert så bank i bordet og alt annet det går an å banke i, men min på 19 mnd begynte plutselig av seg selv å sove gjennom natten. Sover da typisk fra 19.30/20.00 til 06/07 tiden. Har bare gjort det et par mnd så tidlig å konkludere med noe da, men håper det forblir sånn 🤞 Anonymkode: 6174b...85b Hvordan sover han på dagen?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Skrevet 12. april 2024 Nonish91 skrev (1 minutt siden): Hvordan sover han på dagen? Sover mellom 1,5 og 2 timer på dagtid. Mellom 11 og 14 en gang. Anonymkode: 6174b...85b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 Niesen min blir 10 i sommer, frem til nå nylig har hun alltid våknet i 6 tiden. Plutselig begynte hun å sove mye lenger på morgningen, dette skjedde samtidig som foreldrene merket en del andre hormonelle endringer😅 Anonymkode: 42d11...295
Nonish91 Skrevet 12. april 2024 #18 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Sover mellom 1,5 og 2 timer på dagtid. Mellom 11 og 14 en gang. Anonymkode: 6174b...85b Så deilig! Har en på 11 måneder, som legger seg 21 våkner 09 sover igjen kl 13 til 16-17. prøvd å endre litt men er så vanskelig. Ikke begynt i barnehage ennå, men håper jeg får til at han sover fra 11 til 13-14 ca 😅😅
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #19 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vår yngste er også slik. Hun er to år og kunne lett fulgt den rytmen dere hadde i Spania. I feriene sklir det fort ut slik at det blir senere og senere legging. I hverdagen må hun jo opp tidlig, så da er det en evig utfordring å få henne i søvn tidlig nok om kvelden til at hun ihvertfall får 10 timer søvn. Hun sover ikke om dagen. Beklager avsporing HI. Jeg har to eldre barn også. Jeg tror nok det beste dere gjør er å akseptere de tidlige oppvåkningene en stund fremover og tilrettelegge for at dere foreldre får mest mulig søvn likevel. Går det f.eks. an å flytte noe av kveldsjobbingen til tidligere på dagen eller helgen? Søvnen blir sannsynligvis gradvis bedre de neste årene og rundt seks år vil jeg tro at barnet sover godt. Anonymkode: 08d64...a5f Kveldsjobbing kan flyttes, men det går jo ut over tid med barna, så frister ikke så veldig, men satser på at det blir gradvis bedre 😊 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå jinxer jeg det sikkert så bank i bordet og alt annet det går an å banke i, men min på 19 mnd begynte plutselig av seg selv å sove gjennom natten. Sover da typisk fra 19.30/20.00 til 06/07 tiden. Har bare gjort det et par mnd så tidlig å konkludere med noe da, men håper det forblir sånn 🤞 Anonymkode: 6174b...85b lillebror her er også sånn! Rake motsetning av storebror. Her har det holdt ei stund og holder fremdeles. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Niesen min blir 10 i sommer, frem til nå nylig har hun alltid våknet i 6 tiden. Plutselig begynte hun å sove mye lenger på morgningen, dette skjedde samtidig som foreldrene merket en del andre hormonelle endringer😅 Anonymkode: 42d11...295 Håper det gir seg før den tid, men samtidig merker jeg at jeg er der at å få sove til 6 framstår som en fjern drøm 😂😂 -ts Anonymkode: 2487e...13f
tussi84 Skrevet 12. april 2024 #20 Skrevet 12. april 2024 B menneske av et barn her. Sovner stort sett ikke før 21/21.30 på kvelden, og blir vekt kl 08 dagen etter..i helgene sover han gjerne til kl 09. Å legge tidligere eller stå opp tidligere fungerer ikke. Selv om han stod opp 0630 en periode for å teste om han ble klar for senga feks 1930/2000 så ikke snakk om. Hans klokke sier at natta er ca fra kl 2100+. Han sover hele natta med få unntak. (Mareritt) For vår del passer det utmerket. Vi er B mennesker begge to og sover gjerne lenge om vi kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå