Gå til innhold

Vi har makset ut lånet vårt, men MÅ ha en ny bruktbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo. Vi har behov for lån.

-Bilen vi har nå, en 11 år gammel bil gått 130000 km, får vi ingenting for. Den er ødelagt av diverse bilverksteder som ikke har peiling.

-Vi tar ikke ferie i år nei.

-Bufferkontoen er tømt pga 13 rentehevinger.

= behov for lån.

ts

Anonymkode: 36f0b...d8f

Når jeg ser dette er dere i ferd med å gå på en økonomisk smell allerede. Hva når neste renteøkning kommer? Hva når neste uforutsett utgift dukker opp? Dere har jo ikke noe ekstra å ta av? Hva blir løsningen da? Kredittkort? Noe som er veien til å bli enda mer økonomisk ruinert.

Dette forteller meg også at dere har ikke noen midler til å kunne betjene et bil lån i tillegg til bolig lånet akkurat nå.

Tror dessverre at det å få et bil lån nå, vil bare forverre den økonomiske situasjonen for dere på sikt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har nok av sikkerhet, men det er fem ganger inntekt det eventuelt stopper på.

Tror dere f.eks santader låner oss et par hundre tusen?

Må dere virkelig ha flere hundre tusen for en ny bruktbil? Hvis det er helt krise så dere MÅ ha en bil som det går an å kjøre så ligger det masse på finn under 100k som er brukbart og nylig EU godkjent. Dere kan alltids selge den igjen senere og kjøpe en dyrere bil da når økonomien er bedre så alt dere har ikke er makset ut...

Anonymkode: 63a92...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var en merkelig tråd...om vi tror du får lån? Altså,det tar deg vel 10 min å sjekke det selv på nett? 

Anonymkode: a0a48...15c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, helt sikkert, men ikke så mye som vi har nå med den 11 år gamle bilen vi har. Og nei, jeg har ikke tenkt til å mekke 😂

ts

Hvis dere har mye trøbbel med en 11 år gammel bil, da har dere valgt feil merke og modell. Jeg kjørte i 19 år og 350 000km med en Toyota Prius før rust og kollisjonsskade tok knekken på den. Nesten ingen påkost på motor og drivverk. Byttet et par hjullagre og noe småtteri etter at den passerte 250 000km.

Nå har jeg en 12 år gammel Toyota Avensis som har gått 200 000 og fortsatt er i god stand med lite plunder. Har også en 12 år gammel Lexus som har passert 200 000,-. Lexusen har jeg hatt i 8 år og kjørt 150 000 med selv. Kun et par små reparasjoner utenom service på de åtte årene.

Anonymkode: 1e5c7...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe "ny" bruktbil til eit par hundretusen når lån er maxet, renta er slik det er, bufferkonto er tømt. Høres ut som ren galskap. Som andre sier det finnes billigere og brukende biler.

Finnes en grei fb. gruppe for eu godkjente biler til under 30k. Kjøp for all del en ny når dere har råd.

Tror ikke det er noe økonomisk lurt, men trenger dere nyere bil er det faktisk en del private som også leaser.

Hva slags bil har dere egentlig og hva er galt? 130000km er ikke spesielt mye.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte bruktbil til under 60 000,-, den kommer til å fungere fint i flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er så fint med sånne som deg. Takk for tipset. #ironi

Vi har spart, men de 100K vi hadde forsvant da renta gikk opp 13 ganger på halvannet år. Pluss diverse andre ting som røynet på som jeg ikke gidder utbrodere. Spørsmålet var om Santander f.eks gir billån ut over 5 x inntekt…

ts

Men hvis sparekontoen er skrapet pga renteøkninger, så betyr det altså at dere ikke hadde råd til den økningen i inntekten deres? 
Hvordan er planen deres da med å ta opp ytterligere lån, til høyere rente, hvis renten da stiger mer? 

Anonymkode: 889c1...b78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte bruktbil til 35 000 da jeg ble alenemamma og måtte prioritere huskjøp der jeg måtte makse ut alt jeg fikk i lån og egenkapital, noe som gjorde at jeg ikke kunne låne mer. Har hatt så mange utgifter med bilen at jeg angrer på jeg ikke sparte opp penger og ventet, eller lånte privat for å få råd til en nyere bil. Selv om bilen er EU-godkjent betyr ikke det at den kan bryte sammen når som helst.

Anonymkode: 4a78f...bf9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har nok av sikkerhet, men det er fem ganger inntekt det eventuelt stopper på.

Tror dere f.eks santader låner oss et par hundre tusen?

Det er bare å be om et finansieringsbevis på nett. Dere får et ja eller nei på 3 minutter. Får dere nei hos santander, så går dere videre til neste utlåner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor holde meg unna santander? Jeg har god erfaring med dem fra tidligere….

Ja, enig i at god dialog er viktig

ts

Jeg har for moro skyld sjekket Santander hver gang jeg har kjøpt bil, de er alltid uten unntak dyrere enn min bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 11 års gammel bil til 80.000kr for 5 år siden, de eneste kostnadene jeg har hatt har vært EU-kontroller. Bilen fungerer utmerket, og har aldri hatt behov for verksted. Før den tid kjøpte jeg en 13 års gammel bil til 20.000kr, den hadde jeg også i 5 år uten en eneste verkstedregning før den takket for seg. 

Du får gjøre litt grundigere undersøkelser og finne en billigere bil. Det er idioti å ta opp mer i lån når dere egentlig ikke har råd til det, hva gjør dere da hvis renten øker? Hvis dere får en uforutsett utgift? Du skriver jo at dere allerede har brukt opp sparekontoen på renteøkninger..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leasing eller langtidsleie. Da har du helt forutsigbare kostnader hver mnd, og gjeldsgrad har ikke noen betydning.

Anonymkode: 23bf5...0f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis sparekontoen er skrapet pga renteøkninger, så betyr det altså at dere ikke hadde råd til den økningen i inntekten deres? 
Hvordan er planen deres da med å ta opp ytterligere lån, til høyere rente, hvis renten da stiger mer? 

Anonymkode: 889c1...b78

Renta skal jo ned, og lønningene er på vei opp. Slik det er nå koster den gamle bilen oss mer enn en ny vil gjøre i måneden.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
takinova skrev (1 time siden):

Det er bare å be om et finansieringsbevis på nett. Dere får et ja eller nei på 3 minutter. Får dere nei hos santander, så går dere videre til neste utlåner.

Ah, takk! Endelig noen som svarer på det jeg spør om!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Leasing eller langtidsleie. Da har du helt forutsigbare kostnader hver mnd, og gjeldsgrad har ikke noen betydning.

Har ikke gjeldsgrad noe å si på leasing? Pappa sa noe annet 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en billig bil nå, men den er det så mye problemer med. Den koster oss rundt regnet 5000 kroner i måneden i verkstedutgifter, og da kan vi like gjerne bruke de pengene på en «ny» bil som funker.

Spørsmålet var om vi får lån…

ts

I stedet for å be KG spå så legger du inn en søknad. Enkelt penkelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke gjeldsgrad noe å si på leasing? Pappa sa noe annet 😅

ts

Nei det skal ikke ha det. Men du blir kredittsjekket for betalingsanmerkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å prøve å spare opp 30 000? Da kan dere kjøpe en mer pålitelig gammel bil og kvitte dere med problembilen. Det er ikke normalt å ha så mye feil på bilen som dere har hatt. Min bil har gått nesten 300 000 km nå, og koster maks 10 tusen i året i reparasjoner. 

Anonymkode: 65e34...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah, takk! Endelig noen som svarer på det jeg spør om!

ts

Du spurte ikke om hvordan du skulle søke ts! Du spurte om vi trodde du kunne få lån... Omg. 

Anonymkode: a0a48...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags skit-bil går kun 130.000? Prøv toyota/honda neste gang.

Anonymkode: 0e535...d90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...