Majer Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Ble plutselig litt nysgjerrig på det. I Norge er det kanskje få arbeidsgivere som har hørt om det. Det er en ganske vanlig avtale man gjør internt i en klasse: https://freakonomics.com/2011/10/why-do-only-top-mba-programs-practice-grade-non-disclosure/
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 🤣🤣man tar ett valg… ev sladder karakteren og blir sett på som en dust Anonymkode: 4e5a2...948
Hedda-78 Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Hva er hensikten med å hemmeligholde karakterer? Hva er poenget med et karaktersystem hvis man ikke kan legge dem frem i en ansettelsesprosess? 10 2
Majer Skrevet 11. april 2024 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2024 (endret) Hedda-78 skrev (6 minutter siden): Hva er hensikten med å hemmeligholde karakterer? Hva er poenget med et karaktersystem hvis man ikke kan legge dem frem i en ansettelsesprosess? Elevene velger vanskeligere fag fordi de ikke er redde for lavere karakterer og de tør å ta større sjanser. Mye lærdom i det, men selvfølgelig en del ulemper og Endret 11. april 2024 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Hva skal de gjøre liksom? Det er en avtale mellom studentene, det er ikke en kontrakt med skolen... I Norge vil man ikke bli saksøkt for å bryte avtalen uansett. Anonymkode: 312e3...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #6 Skrevet 12. april 2024 Kildekritikk på topp? Anonymkode: c0f0d...5a5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #7 Skrevet 12. april 2024 Man sender vitnemålet, som viser bestått utdanning/grad, men ikke karakterutskrift. Jeg skjønner for så vidt ikke begrunnelse for slike avtaler. Alle som vurderer karakter og fagsammensetning i forbindelse med ansettelse er i stand til å vurdere at emner har ulik vanskelighetsgrad. Anonymkode: d1d76...832 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man sender vitnemålet, som viser bestått utdanning/grad, men ikke karakterutskrift. Jeg skjønner for så vidt ikke begrunnelse for slike avtaler. Alle som vurderer karakter og fagsammensetning i forbindelse med ansettelse er i stand til å vurdere at emner har ulik vanskelighetsgrad. Anonymkode: d1d76...832 Jeg studerte i utlandet, og vitnemålet mitt viser ikke noen delkarakterer, kun den endelige («gjennomsnittet»). Var null problem fram til jeg skulle ta PhD, da måtte jeg få universitetet til å grave fram karakterene mine fra arkivet. Ingen har brydd seg om karakterene mine, det viktige var graden (og autorisasjonen den ga). Anonymkode: 189cc...46e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg studerte i utlandet, og vitnemålet mitt viser ikke noen delkarakterer, kun den endelige («gjennomsnittet»). Var null problem fram til jeg skulle ta PhD, da måtte jeg få universitetet til å grave fram karakterene mine fra arkivet. Ingen har brydd seg om karakterene mine, det viktige var graden (og autorisasjonen den ga). Anonymkode: 189cc...46e Da er vi vel enige. Det er vitnemål med grad, og sluttkarakter, som er relevant. Så svaret til ts er enkelt. Det at jeg ikke forstår hensikten med sånne avtaler, og ikke kjøper argumentene som ble beskrevet, er en annen sak. Anonymkode: d1d76...832 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Skrevet 12. april 2024 On 4/11/2024 at 6:56 PM, AnonymBruker said: Hva skal de gjøre liksom? Det er en avtale mellom studentene, det er ikke en kontrakt med skolen... I Norge vil man ikke bli saksøkt for å bryte avtalen uansett. Anonymkode: 312e3...8a9 Så klart ikke. Kontrakter i Norge er verdiløse og ikke verdt papiret de ee skrevet på. Anonymkode: ffe10...80d
Summeer Skrevet 13. april 2024 #11 Skrevet 13. april 2024 (endret) Kildekritikk kanskje? 15 år gammel artikkel fra et litt shady nettsted. det er ikke «ganske vanlig praksis» når det er et såpass ukjent fenomen. Jeg rekrutterer mye, mange internasjonale, og har aldri fått et sånt vitnemål. Jeg vil jo gjerne se karakterene i enkelte emner der kandidaten har lite jobberfaring å vise til. Jeg er ikke så opptatt av snittet, men om fagsammensetningen totalt er relevant samt de mest sentrale fagene. Hadde en junior med så og si A i snitt, men han fikk ikke jobb fordi de to mest sentrale fagene var D og E, som viser en lav forståelse (interesse) for det rollen skulle jobbe med. Endret 13. april 2024 av Summeer 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da er vi vel enige. Det er vitnemål med grad, og sluttkarakter, som er relevant. Så svaret til ts er enkelt. Det at jeg ikke forstår hensikten med sånne avtaler, og ikke kjøper argumentene som ble beskrevet, er en annen sak. Anonymkode: d1d76...832 Ja, jeg er ikke uenig, jeg bare viste meg som et eksempel. 👍🏻 Også helt enig i at slike avtaler er mildt sagt merkelige. Anonymkode: 189cc...46e 1
Majer Skrevet 13. april 2024 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2024 Summeer skrev (4 timer siden): Kildekritikk kanskje? 15 år gammel artikkel fra et litt shady nettsted. det er ikke «ganske vanlig praksis» når det er et såpass ukjent fenomen. Jeg rekrutterer mye, mange internasjonale, og har aldri fått et sånt vitnemål. Jeg vil jo gjerne se karakterene i enkelte emner der kandidaten har lite jobberfaring å vise til. Jeg er ikke så opptatt av snittet, men om fagsammensetningen totalt er relevant samt de mest sentrale fagene. Hadde en junior med så og si A i snitt, men han fikk ikke jobb fordi de to mest sentrale fagene var D og E, som viser en lav forståelse (interesse) for det rollen skulle jobbe med. Jeg har langt nyere eksempler. Kjenner flere som har vært borti det:) Angående karakterer forstår jeg godt hva du mener, men hva om eleven som fikk dårlige karakterer i relevante fag fikk det pga dødsfall i familien, gruppearbeid med en som ble psykotisk, egen sykdom, bilulykke på veien osv? Jeg har vært borti alle disse selv. Nå er ikke jeg en D elev, men jeg har ofte fått dårligst karakterer i de fagene jeg er best i😅 Jeg forstår jo at det sjeldent er lurt å ta sjansen på å ansette en sånn en da det statistisk sett er personen sin egen feil, men av ren nysgjerrighet... Hvordan skal en elev med svake karakterer i akkurat det hen vil jobbe med gå frem?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #14 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Alle som vurderer karakter og fagsammensetning i forbindelse med ansettelse er i stand til å vurdere at emner har ulik vanskelighetsgrad. Anonymkode: d1d76...832 Nei, der tar du grundig feil. Anonymkode: 0959a...caf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå