Gå til innhold

EMDR behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mye stress i kroppen, panikkanfall. Vurderer Emdr behandling. Noen som vil dele noen erfaringer ? 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

EMDR er for påtrengende minner, bilder, lyder osv. Plages du av det?

Anonymkode: 73116...ec0

AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (1 time siden):

Jeg har mye stress i kroppen, panikkanfall. Vurderer Emdr behandling. Noen som vil dele noen erfaringer ? 

EMDR hjelper ikke hvis ikke det handler om konkrete, traumatiske opplevelser du har påtrengende minner,flashbacks eller reaksjoner fra. Generell stress og panikkanfall kan ikke hjelpes med EMDR. 

Anonymkode: 292f4...f07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går til emdr behandling for ptsd, og det er fantastisk traumebehandling. Så om stresset og panikkanfallene skyldes traumer, så vil det kunne ha god effekt. Men det er uansett opp til behandleren din å vurdere om det kan være nyttig i din situasjon.

Anonymkode: 030a4...242

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

EMDR er for påtrengende minner, bilder, lyder osv. Plages du av det?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

EMDR hjelper ikke hvis ikke det handler om konkrete, traumatiske opplevelser du har påtrengende minner,flashbacks eller reaksjoner fra. Generell stress og panikkanfall kan ikke hjelpes med EMDR. 

Veldig dumt å svare ganske bastant når svaret man gir er feil. Ja den behandlingen er mest kjent å gi til pasienter som har vært utsatt for traumer men den kan også brukes ved angst, depresjoner, reaksjoner på fysiske sykdommer foran å nevne noe. Så om ts har økonomi til å få denne behandlingen privat så kan hun få det for å lære seg å håndtere angst

Anonymkode: 0d9b3...927

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerte ikke for meg. Jeg skulle prøve det i forbindelse med depresjon og barndomstraumer. Jeg hadde også angst/panikkanfall. Viste seg at jeg hadde ADHD da. Og det ga jo forsåvidt mening.

Anonymkode: 7331f...7c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Veldig dumt å svare ganske bastant når svaret man gir er feil. Ja den behandlingen er mest kjent å gi til pasienter som har vært utsatt for traumer men den kan også brukes ved angst, depresjoner, reaksjoner på fysiske sykdommer foran å nevne noe. Så om ts har økonomi til å få denne behandlingen privat så kan hun få det for å lære seg å håndtere angst

Jeg plages ikke av flashbacks og påtrengende konkrete minner. Men plagene arter seg mer i form av mye negative tanker på meg selv som mindreverdig, blir fort selvkritisk og hemmet i relasjoner. Synes det er veldig slitsomt.  Var mye ensom og utenfor opp gjennom oppveksten 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er vel andre behandlingsmetoder som er førstevalg og har bedre effekt mot angst, bla. kognitiv/metakognitiv terapi.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke prøve og se om det hjelper? https://emdrnorge.no

EMDR er også brukt til å hjelpe mennesker med å håndtere angst, depresjon, vedvarende sorgreaksjoner, reaksjoner på fysiske sykdommer og mange andre tilstander som er forbundet med sterke følelser.

Anonymkode: fc2de...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen effekt på meg.

Anonymkode: 23e0d...a50

AnonymBruker
Skrevet

Går dere privat eller offentlig for å få EMDR-behandling?

Anonymkode: 15a41...525

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går til emdr behandling for ptsd, og det er fantastisk traumebehandling. Så om stresset og panikkanfallene skyldes traumer, så vil det kunne ha god effekt. Men det er uansett opp til behandleren din å vurdere om det kan være nyttig i din situasjon.

Anonymkode: 030a4...242

Skal begynne i edmr.

Hvordan behandler for du,altså ligger du på en benk? Ser på hender? Følger lys?

Anonymkode: 048b2...fc4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal begynne i edmr.

Hvordan behandler for du,altså ligger du på en benk? Ser på hender? Følger lys?

Anonymkode: 048b2...fc4

Jeg har hvertfall sittet i stol, og sett på lys. Man kan også ha vibrasjon i hendene ved bruk av lys. 

Anonymkode: fc2de...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er det andre behandlingsformer som er førstevalget for det du beskriver og som har mer dokumentert virkning på disse plagene enn EMDR. Men TS står selvsagt fritt til å oppsøke EMDR behandling om han vil det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det andre behandlingsformer som er førstevalget for det du beskriver og som har mer dokumentert virkning på disse plagene enn EMDR. Men TS står selvsagt fritt til å oppsøke EMDR behandling om han vil det.

At det er andre behandlingsformer som er førstevalget er en helt annen historie. Poenget med min kommentar var å påpeke at jo EMDR også kan brukes i angstbehandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...