Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her gått på college i USA? søskenbarnet mitt er 6 elever og har topp karakter på skolen. Hun vil oppleve college opplevelsen og å bo varme plasser som California, Florida osv.. Hun har tenkt å søke på UC skolene. Hvis noen av dere har gått 4år på college i usa hvordan var det for deg? Ingen svar er for dumme. Tar gjerne imot forslag eller kritikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tatt bachelorgrad der, men er hun bare ekstremt faglig sterk er nok ikke USA det lureste. Husk at A i USA tilsvarer alt fra sterk B i Norge og oppover. Så er hun ekstremt skoleflink vil det altså ikke synes. Om hun derimot er en B elev kan det være lurt da mange av B ene vil bli A der borte. Men i USA er internships og prestasjoner på andre arenaer enn skolen vel så viktig. De liker at studenter er gode i mer enn en ting.

Min konklusjon er altså at hun bør gå for USA dersom hun er midt mellom 5 og 6 elev og er god i en annen ting enn skole i tillegg 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Majer said:

Har ikke tatt bachelorgrad der, men er hun bare ekstremt faglig sterk er nok ikke USA det lureste. Husk at A i USA tilsvarer alt fra sterk B i Norge og oppover. Så er hun ekstremt skoleflink vil det altså ikke synes. Om hun derimot er en B elev kan det være lurt da mange av B ene vil bli A der borte. Men i USA er internships og prestasjoner på andre arenaer enn skolen vel så viktig. De liker at studenter er gode i mer enn en ting.

Min konklusjon er altså at hun bør gå for USA dersom hun er midt mellom 5 og 6 elev og er god i en annen ting enn skole i tillegg 

Tøv

Er hun virkelig flink kan hun få en langt bedre og mer prestisjefylt utdanning på et topp universitet. Vi har ingen universiteter i Norge i nærheten av Harvard, Yale, MIT, Stanford.

Er hun virkelig flink kan hun også få gratis utdanning, uten studielån, på colleges hakket under disse.

Er hun B elev derimot kommer hun innpå dårlige utdanningssteder og vil sitte igjen med et langt høyere utdanningslån.

TS Hun kan melde seg inn i ANSA for masse informasjon om studier i USA. Hvis hun er dyktig bør dere se på muligheten for å komme rett inn på 2. året.  Dere kan også se om noen norske universiteter har avtaler, da utveksling i et år kan være enklere økonomisk.

Anonymkode: 6d576...6a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tøv

Er hun virkelig flink kan hun få en langt bedre og mer prestisjefylt utdanning på et topp universitet. Vi har ingen universiteter i Norge i nærheten av Harvard, Yale, MIT, Stanford.

Er hun virkelig flink kan hun også få gratis utdanning, uten studielån, på colleges hakket under disse.

Er hun B elev derimot kommer hun innpå dårlige utdanningssteder og vil sitte igjen med et langt høyere utdanningslån.

TS Hun kan melde seg inn i ANSA for masse informasjon om studier i USA. Hvis hun er dyktig bør dere se på muligheten for å komme rett inn på 2. året.  Dere kan også se om noen norske universiteter har avtaler, da utveksling i et år kan være enklere økonomisk.

Likevel får hun ikke bedre stillinger enn noen som f. eks. har gått NTNU her i Norge.

Anonymkode: 86c5d...e88

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Majer skrev (11 minutter siden):

Viktig å være god i en annen ting enn skole. F.eks. noe idrett

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Likevel får hun ikke bedre stillinger enn noen som f. eks. har gått NTNU her i Norge.

Hun vil ikke jobbe i norge håper det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på college i USA, endte opp med å gifte meg med en Amerikaner of bor her enda. Kjipeste er studielånet men annet enn det var det en god opplevelse. 

Anonymkode: dadff...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tøv

Hun har 6 i alle fag glemte å nevne hun går på realfag også. Virkelig smart jente altså

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk på college i USA, endte opp med å gifte meg med en Amerikaner of bor her enda. Kjipeste er studielånet men annet enn det var det en god opplevelse. 

Anonymkode: dadff...aa3

Så kjekt å høre du hadde bra opplevelse. Kan du komme PM hvis det går fint? lurer på par ting, bedre å høre fra noen som faktisk har gått på college i usa

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tøv

Tøv? Jeg har gått på en "toppskole". Vil forøvrig nevne at bare det å ha gått på en "prestisjeskole" og tatt enten master of management eller MBA er nok til å komme inn på en master  på Yale. De gidder ikke se på karakterene eller gmat engang. Jeg er selv en av de som har denne muligheten, men ikke søren om jeg gidder det selv om denne masteren bare utgjør ett år. Koster over 800k og gir bare mer advanced leadership ;) Men så er det hvor man går på bachelornivå som er mest imponerende i USA, og masternivå i Norge. Så vil man bo i USA etter endt utdanning er det lurest å studere på bachelornivå der. Vil man derimot jobbe i Norge er det lurere (og lettere) å ta master der

Stemmer angående gratis utdanning så får hun den muligheten kan hun jo takke ja, men det er ofte de ønsker mer enn gode karakterer. Husk at det er karakterinflasjon på high schools i USA. Jo bedre karakterer en skole gir jo mer penger tjener de.... Og som sagt utgjør ikke en A i USA nødvendigvis en A i Norge. Det betyr at det er prosentvis langt flere A elever i USA enn i Norge. Det gjør at de ser på andre ting som idrettsprestasjoner, startuperfaring, språklige ferdigheter osv.

Vil også nevne at norske arbeidsgivere elsker ntnu og nhh selv om skolene er rangert som sinnsykt dårlige

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen, tøv. Se hvor folk i ledende stillinger i globale selskaper internasjonalt er utdannet. En grad fra MIT og ditto nettverk åpner en helt annen verden av muligheter. Ingen internasjonalt har hørt om NTNU, alle kjenner MIT, Stanford, Harvard etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen, tøv. Se hvor folk i ledende stillinger i globale selskaper internasjonalt er utdannet. En grad fra MIT og ditto nettverk åpner en helt annen verden av muligheter. Ingen internasjonalt har hørt om NTNU, alle kjenner MIT, Stanford, Harvard etc. 

Om målet er å jobbe internasjonalt, ja. Jeg snakker om sånn det er i Norge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster college for nordmenn? Hva slags forsikring bør nordmenn ha der med tanke på uforutsette helseutgifter? 

Anonymkode: 5906c...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...