Gå til innhold

Ptsd og lærevansker i studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vet ikke helt hvilken kategori jeg skal plassere denne posten, men prøver her. Har ptsd som jeg får behandling for, og har nylig fått påvist kognitiv svikt i form av lærevansker. Sliter med å lese, forstå hva jeg leser, holde konsentrasjonen og huske det jeg eventuelt har klart å lese. Samtidig studerer jeg et krevende og teoretisk studie hvor det er mengder med pensum som skal gjennomgås.. Er det noen som har tips til gode teknikker for å få med seg det man leser, eventuelt tips til hvordan man husker det i etterkant? 

Kan ofte ta notater som jeg dagen etter ikke husker å ha skrevet. Jeg har markert i bøkene mine ettersom jeg har lest de, men kan ikke huske om det er mine markeringer. Når jeg leser så oppfatter jeg ordene som streker på et ark, ikke som ord med betydning. Kjeder meg også veldig lett siden jeg ikke skjønner ordene.. Lydbok fungerer også dårlig siden jeg strever med språklig innlæring. Fikk beskjed av hun som utredet meg for lærevansker at jeg lærer enklere med illustrasjoner osv, men det funker dårlig med studiet jeg går på. Er også over halvveis i masteren, så det føles bortkastet å skulle gi seg nå. Merker at jeg mister motivasjonen når jeg aldri føler mestring i det jeg gjør. Er det noen som har tips?

Vurderer å be om videre utredning for ADD/ADHD for å utelukke at det ikke er noe der også, men vet ikke. Der er det hvertfall medisiner å prøve ut.. Kjenner på meg at det er noe som ikke stemmer, og merker at jeg ikke har samme kapasitet som medstudentene mine når det kommer til det faglige. Fikk beskjed av hun som utredet meg at de alvorlige traumene jeg har gjennomgått kan ha ført til den kognitive svikten jeg nå sitter igjen med. Føles så vondt hvis overgriperen min skal ta fra meg alt, inkludert evnen til å studere.. Noen som er i samme situasjon? Føler meg så alene😭

Anonymkode: 6a2a2...b8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er den kognitive svikten som følge av PTSD? For i så fall er mitt eneste tips å få behandling for dette, og ikke forvente for mye av innlæring før det. 

Jeg fullførte en bachelorgrad med ganske alvorlig grad av K-PTSD, for det første var det helt forferdelig mens det stod på, greidde jo ikke å ivareta meg selv, og samtidig så presset jeg meg til å få gode karakterer på prøvene, og for det andre, 2 år senere husker jeg INGENTING faglig av det studiet, og er på AAP fordi jeg uansett gikk på en stor smell. 

Du er ikke alene i å ha det sånn. Jeg kan godt kjenne meg igjen, og det vet jeg andre også gjør. Men det er skikkelig, skikkelig kjipt. Jeg føler jeg har kastet bort 3 år av livet mitt, på å ha det fælt og så sitter jeg igjen med NULL. Og i tillegg så er det helt pyton så mi liv og livskvalitet som er blitt fratatt på grunn av andre menneskers svikt, vold og krenkelser. 

Det skal sies, at selv om det var mye fælt under studiet, og det er kjipt å ikke huske noe faglig, så tror jeg likevel at det å studere og ta del i en studiehverdag og få noen midlertidige venner der var helt vesentlig for meg for å komme meg dit at jeg endte med å få traumebehandling, så det var ikke for ingenting. 

Ta veldig godt vare på deg selv. ❤️ Det kommer til å bli bedre. 

Anonymkode: 506b2...c2b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg vet ikke helt hvilken kategori jeg skal plassere denne posten, men prøver her. Har ptsd som jeg får behandling for, og har nylig fått påvist kognitiv svikt i form av lærevansker. Sliter med å lese, forstå hva jeg leser, holde konsentrasjonen og huske det jeg eventuelt har klart å lese. Samtidig studerer jeg et krevende og teoretisk studie hvor det er mengder med pensum som skal gjennomgås.. Er det noen som har tips til gode teknikker for å få med seg det man leser, eventuelt tips til hvordan man husker det i etterkant? 

Kan ofte ta notater som jeg dagen etter ikke husker å ha skrevet. Jeg har markert i bøkene mine ettersom jeg har lest de, men kan ikke huske om det er mine markeringer. Når jeg leser så oppfatter jeg ordene som streker på et ark, ikke som ord med betydning. Kjeder meg også veldig lett siden jeg ikke skjønner ordene.. Lydbok fungerer også dårlig siden jeg strever med språklig innlæring. Fikk beskjed av hun som utredet meg for lærevansker at jeg lærer enklere med illustrasjoner osv, men det funker dårlig med studiet jeg går på. Er også over halvveis i masteren, så det føles bortkastet å skulle gi seg nå. Merker at jeg mister motivasjonen når jeg aldri føler mestring i det jeg gjør. Er det noen som har tips?

Vurderer å be om videre utredning for ADD/ADHD for å utelukke at det ikke er noe der også, men vet ikke. Der er det hvertfall medisiner å prøve ut.. Kjenner på meg at det er noe som ikke stemmer, og merker at jeg ikke har samme kapasitet som medstudentene mine når det kommer til det faglige. Fikk beskjed av hun som utredet meg at de alvorlige traumene jeg har gjennomgått kan ha ført til den kognitive svikten jeg nå sitter igjen med. Føles så vondt hvis overgriperen min skal ta fra meg alt, inkludert evnen til å studere.. Noen som er i samme situasjon? Føler meg så alene😭

Om du skal be om utredning for å utelukke ADHD må du betale for dette egen lomme.

Anonymkode: a0959...6da

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du her? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om du skal be om utredning for å utelukke ADHD må du betale for dette egen lomme.

Hva mener du her? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du her? 

Du vil ikke få plass på Dps for utelukke om du har en ADHD diagnose. Så om du ønsker dette må du gå privat og betale av egen lomme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du vil ikke få plass på Dps for utelukke om du har en ADHD diagnose. Så om du ønsker dette må du gå privat og betale av egen lomme.

Jeg går til psykolog og har tilgang på psykiater til enhver tid, så det blir ikke et problem. Men takk for info☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg går til psykolog og har tilgang på psykiater til enhver tid, så det blir ikke et problem. Men takk for info☺️

Det betyr ikke at du får innvilget utredning. Ikke meg du siterer, men kun fordi du går til behandling betyr det ikke at du får fortrinn på utredning selvom du ber om det. Oppfyller du kriteriene for å få utredning får du det. 

Anonymkode: e0c30...899

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn fungerer ikke systemet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sånn fungerer ikke systemet.

TS kan selvsagt spørre om utredning for ADHD, men det er opp til behandler å vurdere. Jeg kom inn på DPS pga traumer, men spurte også om utredning for autismespekterforstyrrelser for å utelukke det - da mange av mine symptomer overlappet. Det var ikke mistanke om autisme ifra behandler, men utredningen ble gjennomført.

Anonymkode: f619e...f19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS kan selvsagt spørre om utredning for ADHD, men det er opp til behandler å vurdere. Jeg kom inn på DPS pga traumer, men spurte også om utredning for autismespekterforstyrrelser for å utelukke det - da mange av mine symptomer overlappet. Det var ikke mistanke om autisme ifra behandler, men utredningen ble gjennomført.

Anonymkode: f619e...f19

Selvsagt kan man spørre, men det er ikke sånn at fordi man går til en psykolog så kan man bare forvente å få alle de utredningene man måtte ønske. Det blir som å si at så lenge man har en fastlege så kan man få alle de medisinene,behandlingene og utredningene man selv har lyst på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 19.34):

Hun skal vel ikke egentlig ha utredning for å utelukke adhd, men for å sjekke om hun har adhd. 

Anonymkode: 1f0b7...6e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun skal vel ikke egentlig ha utredning for å utelukke adhd, men for å sjekke om hun har adhd. 

Hun skrev selv at hun ville få utelukket at hun har ADHD.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en helt annen konsentrasjonsevne, energinivå og hukommelse nå enn tidligere. Nå er jeg ufør pga PTSD, men begynte å studere i høst. Jeg måtte velge studie utfra min evne pr idag. Jeg er veldig dyktig akademisk med å skrive tekster, men det er samme problem som en annen her, jeg glemmer ting ekstremt fort! Det er veldig leit og kjedelig å bruke masse energi på ting som ikke fester seg, men jeg kommer meg videre i alle fall. 

Jeg har forresten fått med meg at vi kan jobbe med å stabilisere nervesystemet med øvelser og at det kan hjelpe på disse tingene. Jeg har ikke vært god på å prøve selv. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun skrev selv at hun ville få utelukket at hun har ADHD.

Joda, men du forstår jo også at det betyr å sjekke om man har adhd. Hvis hun ikke hadde mistenkt det, så hadde hun jo ikke giddet å skulle "utelukke det", så det er naturligvis for å evnt kunne bekrefte det. Hvis psykologen hennes tar ordene like bokstavelig som deg så må hun jo tenke over formuleringen. Men her er det ganske åpenbart hva det betyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...