Anonymus94 Skrevet 11. april #1 Del Skrevet 11. april Hei, Er det noen som har erfaring med Provera og/eller Duphaston? Jeg har fått utskrevet Duphaston for 6 mnd siden av privat gynekolog da jeg fortsatt har mellomblødninger etter en MA som jeg hadde i August 2023, og vi etterhvert ønsker å prøve på nytt. Jeg har ikke tatt disse enda, da prisen var så dyr, og gynekolog mente jeg kunne vente med å teste til vi var klare for å prøve igjen. Jeg har nå fått utskrevet Provera av gynekologen på sykehuset, da mellomblødningene ikke har gitt seg enda, og jeg eeeendelig fikk timen min hos det offentlige som jeg har ventet på i typ 8 måneder. Hysteroskopi var fin, så da ble det anbefalt at jeg skulle prøve Provera i tre måneder for å se om dette kunne hjelpe på mellomblødninger. Legen på sykehuset kjente ikke til Duphaston, og skrev ut Provera. Hva er forskjellen på Duphaston vs Provera her? Bivirkninger? Kjenner jeg blir litt usikker på om jeg heller skal ta Duphaston, da man kan fortsette med denne gjennom graviditeten dersom man skulle bli gravid (må uansett gå på progesteron videre i gravideten pga tidligere prematur fødsel), noe man ikke kan med Provera. Blir litt redd for at når man slutter med Provera på syklusdag 26, så vil dette føre til et progesteronfall som dermed kan ødelegge for en evt graviditet? Legen på sykehuset skjønte bekymringen min, men "trodde" ikke at det skulle ha noe å si. Jeg er livredd for ny MA og vil ikke ta noe som kan øke sjansen min for dette. Noen her som har blitt gravid i månedene med Provera, og som det har gått bra med? Andre erfaringer å dele rundt disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #2 Del Skrevet 11. april Begge medikamentene tilhører samme klassifisering og er begge progesterontilskudd - det er smak og behag hvilke leger som skriver ut hvilke type progesteron. Duphaston er mer brukt under assistert befruktning og behandling, mens provera er mer brukt for uregelmessighet rundt mensen og blødninger. Men alt i alt er det samme stoff, samme medikament med ulikt navn og produsent. Anonymkode: fd1f9...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus94 Skrevet 11. april Forfatter #3 Del Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge medikamentene tilhører samme klassifisering og er begge progesterontilskudd - det er smak og behag hvilke leger som skriver ut hvilke type progesteron. Duphaston er mer brukt under assistert befruktning og behandling, mens provera er mer brukt for uregelmessighet rundt mensen og blødninger. Men alt i alt er det samme stoff, samme medikament med ulikt navn og produsent. Anonymkode: fd1f9...944 Takk for svar! Men Provera skal ikke brukes under graviditet, men det kan Duphaston - så da er vel sikkert Duphaston best for å slippe å få en nedgang i progesteron igjen på syklusdag 26, som kan være negativt for en evt graviditet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #4 Del Skrevet 11. april Anonymus94 skrev (19 minutter siden): Takk for svar! Men Provera skal ikke brukes under graviditet, men det kan Duphaston - så da er vel sikkert Duphaston best for å slippe å få en nedgang i progesteron igjen på syklusdag 26, som kan være negativt for en evt graviditet? Årsaken til at Provera ikke skal brukes under graviditet er at det ikke foreligger nok data/kunnskap om Provera til at de kan si det er trygt å bruke. Så forskjellen her er mengden forskningsdata og kunnskap om medikamentets påvirkning under graviditet. Ved all bruk av progesteron - om det er Lutinus, ,Cyclogest, Duphaston, Utrogestan, Prolutex etc vil gi en naturlig reduksjon av progesteron når man avslutter bruk. Rundt uke 8 av en graviditet tar morkaken over produksjonen av progesteron. Noen bruker tilskudd kun frem til positiv test, andre til uke 8, noen til uke 12.. Individuelle vurderinger. Hvorvidt Duphaston eller annet progesteron tilskudd er best for ditt tilfelle må nesten en lege uttale seg om. Man får utskrevet ulike typer progesterontilskudd av ulike leger. Det er hovedsaklig basert på hva legen foretrekker og har mest erfaring med, samt individuelle vurderinger av pasientens behov. Ved blødning forstyrrelser er Provera foretrukket. Ved naturlig lave progesteronnivåer i kroppen brukes ofte Lutinus eller Cyclogest. Anonymkode: fd1f9...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå