Gå til innhold

Cos-kurs? Erfaringer ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er det jo helt forferdelig at foreldre må ta slike kurs. 

Cos handler jo om det aller mest basale ved å være foreldre. Dette er virkelig noe ethvert menneske burde ha i seg, når de velger å få barn. 

Anonymkode: a7d30...195

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Cos handler jo om det aller mest basale ved å være foreldre. Dette er virkelig noe ethvert menneske burde ha i seg, når de velger å få barn. 

Ja litt det jeg også tenkte først… føler meg som en dårlig mor når de anbefaler det kurset 😅

Anonymkode: 1894f...6fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig! Jeg har tatt kurset. Og jeg skjønte ikke hvorfor jeg skulle lære noe så grunnleggende som dette. Jeg lærte egentlig ingenting.

Anonymkode: 5824d...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det nå for andre gang. Selv om vi egentlig vet alt fra før av, så har vi godt av å få en påminnelse iblant.

Det handler nødvendigvis ikke om å lære noe nytt, men å bli litt mer bevisste på alle valgene man tar som foreldre, og hvordan man møter barnet.  Jeg kan absolutt anbefale kurset. 

Anonymkode: d1c17...99e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tar det nå for andre gang. Selv om vi egentlig vet alt fra før av, så har vi godt av å få en påminnelse iblant.

Det handler nødvendigvis ikke om å lære noe nytt, men å bli litt mer bevisste på alle valgene man tar som foreldre, og hvordan man møter barnet.  Jeg kan absolutt anbefale kurset. 

Hvorfor tar du det? Bare fordi du vil, eller blitt anbefalt ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 13.23):

Tusen takk for svar:) da tror jeg at vi skal melde oss på neste gang:) men må vi snakke ? Er det sånn at de som holder kurset spør oss om noe og vi må fortelle? Eller velger vi selv?:)  er ikke så glad i det..

?

Skrevet
On 4/11/2024 at 8:30 PM, AnonymBruker said:

Enig. Jeg tok det fordi barnefar ble anbefalt det, og jeg synes det var veldig grunnleggende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men synes dere ikke det er bra at kurset blir tatt også av foreldre som ikke har "det i seg"? 😅

Selv om mye av det de lærer i kurset er en selvfølge, så kan det jo få en til å tenke over og reflektere over enkelte situasjoner man gjerne ikke takler like bra. I tillegg til at man blir klar over akkurat hvorfor man ikke takler den type situasjon, slik at man kan jobbe med seg selv og deretter unngå å gjøre det samme med sine barn.

Dette kurset sparket ihvertfall mange gode samtaler mellom meg og mannen min, og vi anbefaler kurset varmt til alle.  :)

Anonymkode: 4e2c3...448

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler kurset kun om dette med utforskning og trygg base? 

Anonymkode: 49217...352

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 12.51):

COS (circle of security) er noe alle foreldre burde ta. Det er lettlært og nyttig kunnskap som kommer godt med i oppdragelsen og forståelsen av barnet ☺️

Hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 813c4...0fb

Desverre ikkje alle som klarer å ta til seg den lærdommen det blir undervist i. Mulig fordi utgangspunktet var plasering, men foreldrene fekk kjansen , det ser ut til å ikkje gå så bra. Ungen er nå over 4 år og rabiat sammen med moren. Slår, kniper, biter og bruker elles kroppen som rambuk mot henne.

Anonymkode: 871a3...299

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 13.23):

Tusen takk for svar:) da tror jeg at vi skal melde oss på neste gang:) men må vi snakke ? Er det sånn at de som holder kurset spør oss om noe og vi må fortelle? Eller velger vi selv?:)  er ikke så glad i det..

Du velger selv, ingen tvinger deg. Det er alltid med noen på slike kurs som snakker så mye at du blir drittlei uansett.

Anonymkode: cc9b9...b01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du velger selv, ingen tvinger deg. Det er alltid med noen på slike kurs som snakker så mye at du blir drittlei uansett.

Anonymkode: cc9b9...b01

Så bra😅ja er nok det! 

AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt enig, men det andre aspektet er at de som virkelig trenger oppfølging får jo ingen ordentlig hjelp av et Cos-kurs? F.eks. meg, jeg forstår teorien godt, men sliter med traumer fra barndom (utviklingstraumer og relasjlnstraumer bl.a.) Kunnskapen fra Cos gir jo ingen konkrete verktøy for sånne som meg, og de som ikke har sånne type utfordringer burde vel ikke trenge så basic info på et kurs når det er så lett tilgjengelig og opplagt ellers?

Anonymkode: 494c0...24a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har har hatt cos kurs.

Jeg er mor til fire barn. Ett av dem har ingen utfordringer. For hennes vanlige utfordringer hadde cos kurs fungert. Jeg har tre barn med utfordringer i forskjellig grad. Da kan du utføre oppgavene du får opp ned og i mente. Det går ikke! Du er ikke sterkere, klokere osv når Tourettes sinne tar inn. Eller når ditt barn med Asperger ikke vil spise. Du er IKKE en sterkere, klokere voksen. Det kan du ikke lære på et cos kurs!

Jeg har et barn i den vanlige kategorien også (som nevnt). Som jeg bare måtte hente på fylla da hun var 15. Men ingen problemer etterpå. Cos kurset henvender seg til dem som har barn uten medfødte vansker. 

Anonymkode: 5eede...9a8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
FeraVera skrev (På 11.4.2024 den 13.04):

Alle kan melde seg på☺️ Her legger kommunen (ikke helsestasjonen) ut påmelding på Facebook.

Men helsestasjonen er jo en kommunal instans, så det er vel to sider av samme sak...

Anonymkode: d18de...773

AnonymBruker
Skrevet
Josephine skrev (På 13.4.2024 den 11.03):

Enig. Jeg tok det fordi barnefar ble anbefalt det, og jeg synes det var veldig grunnleggende.

Det jeg også tenker, så ble litt usikker nå. tror ikke vi melder oss på kurset :) jeg vet jo alt det, men tenkte at vi kan alltid bli bedre eller takle ting litt bedre når vi er stresset eller det blir for mye🤷🏼‍♀️ellers så går alt fint, ungen er enkel, ingen problem med han😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 13.16):

Hører alle si det 🤔 Men hvorfor er dagens generasjon og forrige generasjon så akterutseilt hvis dette er noe mange foreldre går på? 

Noe både barnevern og andre instanser anbefaler og bruker. 

Rusbruk øker, psykisk sykdom øker, økonomisk gjeld øker, mobbing, vold, og lista er lang. 

Hva hjelper dette kurset med. Hvert anbefalt i 12 år i kommunen vår men alt som har med barn å gjøre viser økning på alle områder som er negativte. Har selv barn og har tatt det. Noe nyttig, men visste alt det fra før. 

Anonymkode: 39a9a...37f

Dette.

COS kurset hjelper ikke, men selvfølgelig selger barnevernpsykologer seg inn med hvor fantastisk dette kurset er.

For å oppsummere COS kurset, barnet skal være i ledelsen og sette premissene, og når noe går galt, så skal ikke foreldrene være en tydelig voksenperson, men heller være overpedagogisk med å spørre «hvorfor gjorde du det», eller «hva føler du nå».

Kaster ungen din stein etter et annet barn, møter du ikke barnet ditt med moralpreken, men skal spørre «hva gjorde det andre barnet som fikk deg til å føle deg slik», eller «jeg forstår godt at du kaster stein når du blir sint». Når normal oppdragelse tilsier at ungen burde fått streng beskjed om at slik atferd er totalt uakseptabelt. Men det er dette COS kurset dessverre lærer bort.

Med COS kurs lærer foreldre at man skal forstå og kunne vise «aksept» for alt barnet gjør, uansett hvor galt det er. Og aldri, skal man som voksen si eller oppdra barnet på en måte som kan føles ukomfortabelt for barnet.

Senest forrige uke var jeg på et kurs på jobben med PPT, hvor kurslederen fra PPT fortalte at «dersom barn tyr til vold», eksempelet som ble brukt var å angripe noen med en saks. Da fortalte PPT hvor viktig det var å ikke møte barnet med korreks eller konsekvenser, fordi da kunne barnet føle seg eksludert, men at man heller skulle beklage til barnet og fortelle at det var din (vi voksne) sin feil, som ikke var i forkant og møtte deg på en riktig måte som kunne forhindret det. Unnskyld, men hva faen!?

Nei, PPT, COS, alt dette er ren gift, og grunnen til at barn i dag er som de er. 

Vi trenger å gå tilbake til den vanlige oppdragelsen, hvor man ikke skal forstå uønsket atferd, men heller sette en grense hvor vi ikke tålererer eller aksepterer dårlig oppførsel.

Anonymkode: a0e72...a54

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 13.32):

Faktisk så gjør denne foreldregenerasjonen veldig mye riktig i forhold til tidligere generasjoner. 
Og alt det du nevner med rusbruk, mobbing etc. har alltid eksistert, men det er bare blitt mer synlig nå. Verden er blitt mindre og vi tar inn mer informasjon enn noen gang før. 
Det diskuteres dog likevel om skjermbruk og manglende tid til lek kan ha en negativ påvirkning, samt en for stressende hverdag for både store og små. I tillegg er min (og andres) erfaring at en hel del foreldre er for ettergivende. 
For de som kjenner til Baumrinds oppdragelsessttiler, så deler man disse inn i autoritær, autoritativ, ettergivende og neglisjerende. 
Forskning har vist at barn av autoritative foreldre (varme, kjærlige, tilstedeværende men samtidig ikke redd for å sette grenser og være en tydelig voksen) fungerer best både sosialt og faglig. 
Ettergivende foreldre er glade i barna sine og viser dette på alle mulige måter, men lar barna bestemme for mye, setter for lite/utydelige grenser og gir heller ingen konsekvenser for dårlig oppførsel. Disse barna skaper ofte problemer på skolen.

Men dette ble en helt annen diskusjon☺️

Anonymkode: 813c4...0fb

Nei det er ikke mer synlig nå, da har blitt mye verre, mye mye verre.

Foreldre i dag er mer redd for at barnet skal si «jeg er ikke vennen din», dersom du møter de med oppdragelse.

Dagens foreldre og barn er helt ute å kjøre.

Det ser alle som jobber i skolen, det var ikke så ille for 10-15 år siden, dagens foreldregenerasjon har sviktet helt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette.

COS kurset hjelper ikke, men selvfølgelig selger barnevernpsykologer seg inn med hvor fantastisk dette kurset er.

For å oppsummere COS kurset, barnet skal være i ledelsen og sette premissene, og når noe går galt, så skal ikke foreldrene være en tydelig voksenperson, men heller være overpedagogisk med å spørre «hvorfor gjorde du det», eller «hva føler du nå».

Kaster ungen din stein etter et annet barn, møter du ikke barnet ditt med moralpreken, men skal spørre «hva gjorde det andre barnet som fikk deg til å føle deg slik», eller «jeg forstår godt at du kaster stein når du blir sint». Når normal oppdragelse tilsier at ungen burde fått streng beskjed om at slik atferd er totalt uakseptabelt. Men det er dette COS kurset dessverre lærer bort.

Med COS kurs lærer foreldre at man skal forstå og kunne vise «aksept» for alt barnet gjør, uansett hvor galt det er. Og aldri, skal man som voksen si eller oppdra barnet på en måte som kan føles ukomfortabelt for barnet.

Senest forrige uke var jeg på et kurs på jobben med PPT, hvor kurslederen fra PPT fortalte at «dersom barn tyr til vold», eksempelet som ble brukt var å angripe noen med en saks. Da fortalte PPT hvor viktig det var å ikke møte barnet med korreks eller konsekvenser, fordi da kunne barnet føle seg eksludert, men at man heller skulle beklage til barnet og fortelle at det var din (vi voksne) sin feil, som ikke var i forkant og møtte deg på en riktig måte som kunne forhindret det. Unnskyld, men hva faen!?

Nei, PPT, COS, alt dette er ren gift, og grunnen til at barn i dag er som de er. 

Vi trenger å gå tilbake til den vanlige oppdragelsen, hvor man ikke skal forstå uønsket atferd, men heller sette en grense hvor vi ikke tålererer eller aksepterer dårlig oppførsel.

Det er ikke i nærheten av hva jeg lærte på cos kurs. Vi lærte å stå i det og være trygge voksne, selv i ubehagelige situasjoner hvor det kan være lettere å overse. 

Jeg tror kursholder har mye å si, da man gjerne går inn i situasjoner foreldre selv har opplevd som utfordrende. Og da skinner jo kursholders egne meninger gjennom. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 23.09):

Hvorfor tar du det? Bare fordi du vil, eller blitt anbefalt ? 

Jeg tok kontakt med helsestasjon på grunn av engstelse hos det ene barnet vårt. På grunn av covid så fikk bare en av oss foreldre delta. Nå er det åpent igjen for alle, og da er det godt å gå sammen med mannen min. Vi har alltid mye å snakke om etter kurset, og jeg opplever at vi samarbeider bedre og er mer bevisste når vi gjør dette sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...