AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #41 Skrevet 12. april 2024 Samboer, bor i leilighet (sameie), har ikke bil, hytte eller kjæledyr. Vi har 30 000 som buffer hver (altså 60 000 til sammen). I tillegg har jeg penger i fastrentekonto og i fond, men ikke mer enn 30 000 tilgjengelig på bufferkonto med dårlig rente. Anonymkode: 32d98...7b8 1
Helene Skrevet 12. april 2024 #42 Skrevet 12. april 2024 Jeg er tilhenger av bufferkonto. Ser at dette er nødvendig. Selv har jeg dette i dag, men dette er snakk om de siste 5 år. Tidligere hadde jeg ikke en krone til overs. Sparing var en utiopi. Barnetrygd og farsbidrag fra staten, alt gikk til bolig. Pga min økonomiske sans eier jeg bolig i dag. Vi hadde alltid mat på bordet. Men sparepenger fantes ikke. Jeg høster godt av dette i dag da datter er voksen. Jeg har bufferkonto. Nesten ikke lån på bolig. Buffer som jeg har lært det, 2 ganger lønning.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #43 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er selvsagt ikke ofte. Men jeg har også buffer for å dekke hvis vaskemaskinen min ryker, selv om jeg aldri har opplevd det. Bufferen er jo ment for å dekke uforutsette utgifter. Er man skikkelig uheldig å blir syk hvor arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger og det blir forsinkelser fra nav, samtidig som bilen ryker, så er det greit slippe stresse med å selge fond for å klare seg. Jeg har nylig hatt mye utlegg på kort tid, da bilen måtte på eu-kontroll samtidig som ett kjæledyr ble syk og overgikk forsikringssummen, like etter jeg hadde betalt høstens ferie. Det å kunne stå hos veterinæren å si at økonomi ikke er en bekymring selv om jeg allerede hadde lagt ut omtrent en månedslønn og brukt opp hele forsikringssummen, det er slike ting jeg vil ha buffer for. Anonymkode: cc2a1...4ca Stresse med å selge fond? Det er jo kun et par tastetrykk. Anonymkode: 96b80...52a 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #44 Skrevet 12. april 2024 newman01 skrev (På 11.4.2024 den 12.37): Men å ha 150k på bufferkonto til 2,95% rente er idioti Jeg har en god del penger på en bankkonto som gir 4.85% rente og hvor jeg kan ta ut penger på dagen. Indek-fond har så langt gitt 15-20% annualisert men har en helt annen risiko. Pengene kan være ned -30% når jeg trenger dem. Anonymkode: 907d0...385
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #45 Skrevet 12. april 2024 newman01 skrev (3 timer siden): Hvorfor? Hvorfor ha så mye på en bufferkonto hvor verdien går ned måned for måned sammenlignet med andre investeringer? Inflasjon er noe dritt med penger på konto med dårlig rente Pga ar det er nok av penger og jeg gidder ikke denne karringen. Anonymkode: 54fe8...a9a
newman01 Skrevet 12. april 2024 #46 Skrevet 12. april 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Indek-fond har så langt gitt 15-20% annualisert men har en helt annen risiko. Pengene kan være ned -30% når jeg trenger dem. Så i frykt for at noe ugunstig kan skje i livet ditt hvor kapital er nødvendig akkurat samtidig som det er økonomisk nedgangstid velger du altså å plassere pengene et sted de gir 75% dårligere avkastning? Det rasjonelle hadde jo vært å jage 3-4 ganger så høy avkastning i alle vanlige år man ikke trenger den store bufferkontoen. Over en tiårsperiode får du jo en "gratis" bufferkonto. Om du har 200'000 stående på en bankkonto med 4,85% rente sitter du igjen med 323'000 etter 10 år. Om samme sum var plassert i fond med 8% avkastning sitter du igjen med 441'000. Så det er jo en risikovurdering man må gjøre. Men det virker som om mange her har litt for stor frykt for økonomisk ragnarok, og overvurderer behovet for enorme mengder kapital lett tilgjengelig.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #47 Skrevet 12. april 2024 Det anbefales 50-150 tusen. Anonymkode: 4dd72...35e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #48 Skrevet 12. april 2024 Helene skrev (10 timer siden): Jeg er tilhenger av bufferkonto. Ser at dette er nødvendig. Selv har jeg dette i dag, men dette er snakk om de siste 5 år. Tidligere hadde jeg ikke en krone til overs. Sparing var en utiopi. Barnetrygd og farsbidrag fra staten, alt gikk til bolig. Pga min økonomiske sans eier jeg bolig i dag. Vi hadde alltid mat på bordet. Men sparepenger fantes ikke. Jeg høster godt av dette i dag da datter er voksen. Jeg har bufferkonto. Nesten ikke lån på bolig. Buffer som jeg har lært det, 2 ganger lønning. Jeg er også voksen (56år) og har nå voksne barn, bor alene. Er desverre langtidssykemeldt og det går mot AAP og nok på vei til ufør etterhvert Alt kjennes usikkert. Jeg vet ikke om du er ufør, men lurte på det med lite boliglån. Hvor mye er boliglånet og hvor mye er verdien på huset ditt? Sparer du buffer på egen sparekonto eller andre måter? Jeg har nå rammelån og har buffer inn der, men er usikker på om man får beholde rammelån fra banken om man blir ufør. Alt bare kjennes usikkert ut. Anonymkode: 81485...290
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #49 Skrevet 12. april 2024 Det er vel ingen grense for hvor mye ein bør ha i bufferkonto, men ein minimumsgrense til uforutsette ugifter. Er forlengst gjeldfri med egenbolig, etter 40 års nedbetalingstid, og begynte tidleg å legge vekt på sparing. Har vel idag omlag 4 mill, fordelt på forskjellige høgrentekontoer, og ein mindre del i fond. Den 20 år gamle bruktbilen er framleis i perfekt stand, og like eins den 35 år gamle vetaranbilen, og den 50 år gamle veterran traktoren. Anonymkode: 7fa05...2f5
Helene Skrevet 13. april 2024 #50 Skrevet 13. april 2024 Jeg har blitt ufør etterhvert. Gikk gradene. Fra sykemeldt til aap til delvis ufør, til full ufør. Hadde samboer dengang som ikke hadde økonomisk sans. Så eide huslån ut av min grense. I dag er jeg singel. Har boliglån innenfor det en ufør kan klare. Bufferkonto også.
siesta Skrevet 13. april 2024 #51 Skrevet 13. april 2024 Her tror jeg ike på halvparten engang ..samsvarer ikke med realiteten.... Det skrives og debatteres om høye strømpriser , høyere renter og dyrere mat... Og så har folk 150.000 på buffenonto ?? Hva er da problemet ...
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #52 Skrevet 13. april 2024 siesta skrev (4 timer siden): Her tror jeg ike på halvparten engang ..samsvarer ikke med realiteten.... Det skrives og debatteres om høye strømpriser , høyere renter og dyrere mat... Og så har folk 150.000 på buffenonto ?? Hva er da problemet ... 🤦♂️ Anonymkode: bdff1...158
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #53 Skrevet 13. april 2024 siesta skrev (10 timer siden): Her tror jeg ike på halvparten engang ..samsvarer ikke med realiteten.... Det skrives og debatteres om høye strømpriser , høyere renter og dyrere mat... Og så har folk 150.000 på buffenonto ?? Hva er da problemet ... Bufferkontoen er der for kriser, ikke for å supplere økte levekostnader? Med 28.000 i faste utgifter på 32.000 utbetalt, f.eks, ville jeg kjapt gått konkurs om jeg hadde mistet jobben (og gått ned til 22.000utbetalt på dagpenger), eller da nav skulle håndtere sykepengene og jeg ble stående 2mnd over jul uten inntekt. det er derfor man har en real buffer. På én inntekt er man spesielt sårbar, og dertil viktig er det med buffer. Anonymkode: ddb3e...83e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #54 Skrevet 13. april 2024 13 hours ago, siesta said: Her tror jeg ike på halvparten engang ..samsvarer ikke med realiteten.... Det skrives og debatteres om høye strømpriser , høyere renter og dyrere mat... Og så har folk 150.000 på buffenonto ?? Hva er da problemet ... Eh ja? Hvis du må bruke opp bufferkontoen på grunn av økte priser, er du ille ute. Da er husholdningen din et minusprosjekt som ikke vil vare særlig lenge. Da må du justere ned levekostnadene og justere opp bufferkontoen så den fortsatt står i stil med den økonomiske risikoen den er der for å dekke. Anonymkode: f96da...8a7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #55 Skrevet 13. april 2024 siesta skrev (16 timer siden): Her tror jeg ike på halvparten engang ..samsvarer ikke med realiteten.... Det skrives og debatteres om høye strømpriser , høyere renter og dyrere mat... Og så har folk 150.000 på buffenonto ?? Hva er da problemet ... Ja? Bufferkonto er for å dekke uforutsette ting, og er enda viktigere nå. Jeg rører ikke bufferkonto på grunn av løpende faste utgifter. Når levekostnader går opp, så går det mindre inn på sparekonto, og mindre til forbruk. Det angår ikke bufferkonto. Anonymkode: cc2a1...4ca
Perine Skrevet 13. april 2024 #56 Skrevet 13. april 2024 Jeg overfører 1000 kr til bufferkonto hver mnd. Den er på rundt 50.000 nå.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #57 Skrevet 13. april 2024 Har ikke særlig i buffer. Har rammelån og siden renta er høyere der enn på sparekonto så lønner der seg selvsagt og betale ned lån fremfor å ha nødkapiltal stående på sparekonto. Anonymkode: 0c83f...b50
Diskulis Skrevet 14. april 2024 #58 Skrevet 14. april 2024 Anbefaling er vel to månedslønninger, men det kommer jo helt an på både lønn og utgifter. Greier seg ikke lenge på det med høyt forbruk. Hvis man har fordelingen 50-30-20 på faste utgifter, div forbruk og sparing bør man greie seg med et par lønninger selv om vaskemaskina og bilen ryker på samme måned. Før ville jeg ha ca 200.000 på bankkonto for sikkerhets skyld, men sluttet med det når det var null rente på høyrentekonto. Har puttet noe penger i fond, men de anser jeg ikke som lett å hente ut, de har langsiktig sparehorisont. Skal være skikkelig krise for å bruke de. Har heller gått over til rammelån på huset hvor jeg per nå kan hente ut 1,2 millioner når som helst med et par tasteklikk. Det er så liten forskjell på renta på lånene at det lønner seg fremfor å ha høyere vanlig lån og noe penger på konto. Så nå sikter jeg mot å gå nesten i null på kontoer rett før lønning. Da har jeg optimalisert å ha minst mulig rentebærende sum tatt ut på rammelånet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå