Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha nok til å tåle at bilen/vaskemaskin/varmtvannsbereder bryter sammen, og nok til å tåle lang saksbehandlingstid av NAV.

Jeg har nå ventet i over 6 uker på behandling av søknad om svangerskapspenger, og for andre gang vil lønningsdagen komme og gå uten penger inn nå i april.

Jeg tenker 3 netto månedslønner er absolutt minimum.

Anonymkode: f96da...8a7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sies at man bør ha 3 månedslønner i buffer. Er det begges lønn i et parforhold og er det hele lønna eller kun de faste utgiften. F.eks om man har 50 000 i faste utgifter og mat så bør man ha 150 000 på sparekonto?

Vårt mål er å alltid ha 50-100 000 på en bufferkonto som skal dekke uforutsette utgifter og dersom en av oss skulle bli arbeidsledig en periode.

Skjønner at det ikke fins et fasitsvar, men hvilke tanker har dere rundt dette?

Anonymkode: 2d6a2...8d3

Det er vel 3 netto hele månedslønner man snakker om. Men alt fra 1 - 3 nettolønner funker greit, alt etter hvilket situasjon man er i, hvor mye man eier, hvor stor gjeld man har. Selvsagt så skal begges inntekt med hvis man er i et parforhold og har innrettet livet sitt etter det. Har man delt økonomi og ikke felles så blir det noe annet. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som anbefales er at man bør ha nok til å klare seg tre måneder uten inntekt. For enkelhets skyld sier man da 3 lønninger. 
Anonymkode: cc2a1...4ca

Er det ofte man er 3 måneder uten inntekt? Og på tre måneder rekker man å selge fond, snakke med banken, bruke kredittkort og leve sparsommelig. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ha nok til å tåle at bilen/vaskemaskin/varmtvannsbereder bryter sammen, og nok til å tåle lang saksbehandlingstid av NAV.

Jeg har nå ventet i over 6 uker på behandling av søknad om svangerskapspenger, og for andre gang vil lønningsdagen komme og gå uten penger inn nå i april.

Forskutterer ikke arbeidsgiveren din lønna, og får refundert den av NAV? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, newman01 said:

Forskutterer ikke arbeidsgiveren din lønna, og får refundert den av NAV? 

Jo, for så å si alt annet enn svangerskapspenger gjør de det. Det er en mannsdominert arbeidsplass, og ingen hadde hørt om svangerskapspenger før.

Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sies at man bør ha 3 månedslønner i buffer. Er det begges lønn i et parforhold og er det hele lønna eller kun de faste utgiften. F.eks om man har 50 000 i faste utgifter og mat så bør man ha 150 000 på sparekonto?

Vårt mål er å alltid ha 50-100 000 på en bufferkonto som skal dekke uforutsette utgifter og dersom en av oss skulle bli arbeidsledig en periode.

Klokt tenkt! 
Klarer dere 150.000 i bufferkonto så er dere dekket når for eksempel hvitevarer ryker uten at det dekkes av forsikring og så videre - eller som du sier; hvis endring i arbeidsforhold oppstår plutselig. 
Uforutsette bilkostnader (ekstra dyr serivce for eksempel)  bør man sette av på egen konto, fordi det er noe man må regne med skjer som del av drift. 
Klarer dere i tillegg å spare litt i fond hver måned så har dere også en ekstra langsiktig reserve. 
Ønsker dere god sparing! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så lenge 😨 Er jo normalt 6 ukers behandlingstid på svangerskapspenger. Hos meg gikk det på et par uker… 

Har du sjekket at arbeidsgiver har sendt inntektsmelding? 

Anonymkode: d90d8...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge 😨 Er jo normalt 6 ukers behandlingstid på svangerskapspenger. Hos meg gikk det på et par uker… 

Har du sjekket at arbeidsgiver har sendt inntektsmelding? 

Anonymkode: d90d8...0ca

Ja, de sendte inntektsmelding i februar. Har purret på NAV nå, og fått beskjed om at "saken ligger til behandling". Så da så.

AnonymBruker
Skrevet

3 måneders lønn i buffer er en amerikansk regel. Som nordmann er man mye mer sikret. Vi har bevisst ikke mer enn en månedslønn i buffer. Noe mer enn det på en tilgjengelig høyrentekonto er tull. Bedre å spare langsiktig i aksjefond. 

Anonymkode: 30dbb...174

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

800.000 + tusen har jeg

Alene uføretrygdet med barn. For meg betyr den mye! Når barna blir 18 mister jeg alt tillegg og vil få kun minste sats uføre

Anonymkode: aad6b...4c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det er jo ikke nødvendig å ha disse pengene som buffer. De kan stå i fond eller lignende. En buffer er jo bare for akutte utgifter. 

Dessuten får man jo penger fra nav ved en sykemelding. Og de fleste har minst tre måneder oppsigelsestid. 

Anonymkode: 36778...e79

Min partner har vært innom både dagpenger, 2 runder med sykepenger, og nå AAP de siste to årene, og i alle tilfellene var det snakk om minst 9 ukers behandlingstid. Da var det kjekt med buffer. 

Anonymkode: 78344...146

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min partner har vært innom både dagpenger, 2 runder med sykepenger, og nå AAP de siste to årene, og i alle tilfellene var det snakk om minst 9 ukers behandlingstid. Da var det kjekt med buffer. 

Anonymkode: 78344...146

Man vet jo om at man skal over på aap eller dagpenger tidsnok til å kunne ta ut penger fra fond eller lignende. Det er poenget. Å ha mange 100 tusen stående til dårlige renter er å kaste penger ut vinduet. 

Anonymkode: 36778...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 180 000 på konto, en del i fond + noe i aksjer. Ved krise kan jeg refinansiere boliglånet, en del friverdi der, eventuelt selge bilen, som er uten lån.

Anonymkode: 2935e...212

AnonymBruker
Skrevet

30000 på konto, resten i BTC, ETH og crowdlending.

Anonymkode: 5dd7c...fb5

Skrevet

Vi har 100 000 i buffer og det mener jeg er nok.

Skrevet

Vi har en buffer som skal kunne dekke store uforutsette utgifter eller bortfall av inntekt over en periode. Det tenker jeg innebærer minimum 3 måneder med utgifter.

En fordel med disse pengene er at det også gir oss frihet til å ha økt risikoprofil på resten av sparingen vår, da dette er penger vi ikke trenger å realisere uplanlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (19 timer siden):

Er det ofte man er 3 måneder uten inntekt? Og på tre måneder rekker man å selge fond, snakke med banken, bruke kredittkort og leve sparsommelig. 

Nei, det er selvsagt ikke ofte. 
Men jeg har også buffer for å dekke hvis vaskemaskinen min ryker, selv om jeg aldri har opplevd det. 

Bufferen er jo ment for å dekke uforutsette utgifter. 
Er man skikkelig uheldig å blir syk hvor arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger og det blir forsinkelser fra nav, samtidig som bilen ryker, så er det greit slippe stresse med å selge fond for å klare seg. 

Jeg har nylig hatt mye utlegg på kort tid, da bilen måtte på eu-kontroll samtidig som ett kjæledyr ble syk og overgikk forsikringssummen, like etter jeg hadde betalt høstens ferie. 
Det å kunne stå hos veterinæren å si at økonomi ikke er en bekymring selv om jeg allerede hadde lagt ut omtrent en månedslønn og brukt opp hele forsikringssummen, det er slike ting jeg vil ha buffer for. 

Anonymkode: cc2a1...4ca

• Liker 1
Skrevet

Det kommer litt an på livssituasjonen. Hvis man bor i en blokkleilighet og verken har hytte, båt, bil, hund eller barn trenger man ikke noen voldsomt stort buffer.

Akkurat hva jeg har i buffer er irrelevant, men jeg ville nok klart meg med 50 000 utenom lønnskonto. Det er kanskje tabu, men kredittkort er også et buffer. Det krever at man er ryddig og betaler det ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (19 timer siden):

Er det ofte man er 3 måneder uten inntekt?

Mannen min ble permittert i november -22, fikk sin lønn fra arbeidsgiver i begynnelsen av desember, og fikk dagpenger utbetalt fra NAV i slutten av februar -23.

Da var jeg veldig glad at vi hadde en buffer.

Anonymkode: 56442...b5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

500000. 

Anonymkode: 737af...83b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

500000. 

Anonymkode: 737af...83b

Hvorfor? Hvorfor ha så mye på en bufferkonto hvor verdien går ned måned for måned sammenlignet med andre investeringer? Inflasjon er noe dritt med penger på konto med dårlig rente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...