Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at man bør ha 3 månedslønner i buffer. Er det begges lønn i et parforhold og er det hele lønna eller kun de faste utgiften. F.eks om man har 50 000 i faste utgifter og mat så bør man ha 150 000 på sparekonto?

Vårt mål er å alltid ha 50-100 000 på en bufferkonto som skal dekke uforutsette utgifter og dersom en av oss skulle bli arbeidsledig en periode.

Skjønner at det ikke fins et fasitsvar, men hvilke tanker har dere rundt dette?

Anonymkode: 2d6a2...8d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 50 000 kr i faste utgifter pr mnd og har alltid en buffer på ca 150 000 kr. Føler meg "naken" om jeg ikke har denne summen lett tilgjengelig. 

For meg handler det om kjøpefrihet, ikke om redsel for å bli arbeidsledig. 

Anonymkode: b5d57...1b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

500000 her. Liker å ha stor buffer.

Anonymkode: 54fe8...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg vokste opp fikk jeg alltid høre at 50 000kr er det man burde ha på en buffer.

Men nå etter at alt er blitt dyrere, og det er ja godt 15-20 år siden jeg fikk det rådet, så føler jeg at 100 000kr er minimum. Jeg føler meg ikke komfortabel før jeg har 150 000-200 000kr på kontoen.

Jeg tenker en krise kommer sjeldent alene. Jeg har en senior katt, ut med mange ulike små besøk og beløp som forsikring ikke dekker da det går mer inn under «normal slitasje» 😅 så har jeg brukt 15000kr på katten til nå i år. Tenk om det skjer flere kriser i tillegg; at flere maskiner ryker, kjøleskapet har blitt en del år, kjøpt brukt i tillegg, tørketrommel er en billig Candy, og er også en del år. Selv om man selvsagt får tak i billigere varer, ønsker jeg noe skikkelig om jeg skal erstatte noe som blir ødelagt, blir fort 20 000-30 000kr i tillegg til de 15 på katten, da er en buffer på 50 000kr nesten brukt opp.

Derfor mener jeg at i dagens dato er 50 for lite og 100 burde være minimum.

Andre ting som bilen eller tennene kan også plutselig ryke, og da ryker også tusenlappene fort! 🤑🤑

Anonymkode: e865c...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på om hvor mye verdier du har, og hvor mye lån du har.

Jeg bor alene i en borettslagsleilighet og eier en liten, billig, driftsikker bil. Jeg har knapt bruk for buffer. Det eneste som kan oppstå som akutte utgifter er dersom bilen trenger reparasjoner (som ikke dekkes av forsikringen) eller hvis jeg knekker en tann eller noe. 

Hvis du har hytte, båt, 2 biler, enebolig, 3 barn, hund og katt, lav lønn og høyt lån, er det et helt annet behov. 

Anonymkode: 36778...e79

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over en million i fond, det er fond jeg aldri tar ut av, bare setter inn. Håper det forblir sånn, men hvis jeg plutselig får en helvetes utgift så har jeg mer enn nok.

Anonymkode: d6fa5...cc0

AnonymBruker
Skrevet

3 måneder er allerede bra. Men 6-12 måneder er bedre.

Grunnen til at jeg sier dette er at det er vanskelig å finne arbeid. Vanskelig å raskt finne god bolig.
Hvis du blir veldig syk eller noe annet skjer, går tre måneder veldig fort.

Hvis du får virkelig alvorlige problemer, kan du (ofte) ikke løse dem på 3 måneder.

Anonymkode: a8f52...bf2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som 20-åring hadde jeg null ansvar, og 20.000 på konto var rikelig.

Som middelaldrende mann har jeg barn, hus, bil etc og potensiale for store uforutsette utgifter er noe jeg må ta høyde for uten at vi må gå fra hus og hjem, eller at jeg ikke kommer meg på jobb.

Jeg kan hoste opp en årslønn på dagen. Gitt et par dager kan jeg selge aksjer og fond og dekke inn 2-3 årslønner. Ut over det kan vi belåne huset på litt lengre sikt med kanskje ytterligere 3 årslønner.

Anonymkode: 907d0...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker minimum 100 000 i buffer.

Nå har vi tenåringer og et kjæledyr, hus og hytte. Min erfaring så langt er at vi som familie kommer ganske langt med 50K i buffer også, men 100K føles tryggere. Jeg tenker vi kan bygge mer buffer om ikke så mange år - da flytter barna ut.

Anonymkode: 8210b...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 150.000 i buffer og 250.000 på konto til annet. 

Utover det har vi annen sparing/fond/aksjer. 

Anonymkode: 4bf40...994

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 150 000 på fellesen, jeg har 300 000 til privat. Vi har gammelt hus pluss hytte, jeg må ha en del tilgjengelig for å ha ro i sjela. 

Anonymkode: e4116...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Har ca. 100.000 tilgjengelig umiddelbart, 1 million i løpet av et par dager hvis jeg selger litt fond. 

Anonymkode: f5b83...899

Skrevet

Ville ikke tatt utgangspunkt i inntekten, men heller tenkt en fornuftig sum som for eksempel 50k, 100k. Avhenger av sannsynligheten for at man plutselig må ut med et stort beløp.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

3 måneder er allerede bra. Men 6-12 måneder er bedre.

Grunnen til at jeg sier dette er at det er vanskelig å finne arbeid. Vanskelig å raskt finne god bolig.
Hvis du blir veldig syk eller noe annet skjer, går tre måneder veldig fort.

Hvis du får virkelig alvorlige problemer, kan du (ofte) ikke løse dem på 3 måneder.

Anonymkode: a8f52...bf2

Men det er jo ikke nødvendig å ha disse pengene som buffer. De kan stå i fond eller lignende. En buffer er jo bare for akutte utgifter. 

Dessuten får man jo penger fra nav ved en sykemelding. Og de fleste har minst tre måneder oppsigelsestid. 

Anonymkode: 36778...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 0 på sparekonto. Har alt på fond og utlånt i crowdlending. 

Jeg er midt i 50-årene og har så langt i livet aldri opplevd akutt behov for penger mer enn det kredittkort kan dekke til jeg får tatt ut fra fond.

Anonymkode: 96b80...52a

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Finnes ingen fasit annet enn for dere selv.

Har man feks to faste jobber i det offentlige er det ingen sjans for arbeidsledighet.

Er man derimot to stk som jobber for seg selv - oppdragsbasert, så er det noe helt annet.

Har man store lån og flere biler og masse som kan gå galt med huset, så trenger man en type buffer. Er man leietaker med busskort gjelder noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på mye! Jeg har nedbetalt hus og bil og en enkel livsform. Jeg har som plan og alltid ha minimum 50 000 i buffer oftest er det mer. Men jeg har og andre kontoer til store faste årlige regninger. Er lavtlønna men sparer smått og jevnt og er trygg på at ingenting vil velte min økonomi. 

Anonymkode: 0430c...db7

Skrevet (endret)

Det var da ekstreme summer. Håper de er plassert et sted de gir akseptabel avkastning, ellers taper man jo penger. 

Buffer handler primært om likviditet. Om man har nedbetalt en god del av huslånet har man store muligheter for å refinansiere om det skulle være behov for å drenere, bytte tak, fikse tenner og kjøpe ny vannkoker om alt skulle gå til hælvete samtidig. Som oftest trenger man ikke 300'000 på to dager. Er man to i jobb og har en grei økonomi kan det meste løses med et kredittkort med 100k i kredittgrense og betale regninga når den kommer en måned senere. Selge litt fond osv. 

Men å ha 150k på bufferkonto til 2,95% rente er idioti 

Får man sparken har man stort sett 3 måneder oppsigelse, blir man syk får man sykepenger. 

Endret av newman01
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor man er i livet, hva man eier, hvilke forsikringer man har, og formue ellers.

På høyrentekonto står det ikke mer enn hva vi planlegger å bruke de neste ca 2 årene. Brukskontoene holder vi på minst 50 000. 

Utover det har vi lav belåningsgrad etter mange år som huseier. Og vi har spart til pensjon i fond over en del år. Så er temmelig høye beløp som kan hentes ut her ved behov. Og kredittkort som kan brukes de dagene det tar om det virkelig skulle være krise. 

Anonymkode: b44ea...9da

AnonymBruker
Skrevet

Det som anbefales er at man bør ha nok til å klare seg tre måneder uten inntekt. For enkelhets skyld sier man da 3 lønninger. 

Anonymkode: cc2a1...4ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...