AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Jeg har 2 av min veninnes katter hjemme hos meg. Jeg passer dem i et års tid ds hun jobber i utlandet. Snille katter men problemet er at de er innekatter, ingen rasekatt eller noe, men de skal ikke ut. Greit nok det men mer jobb på meg. Ingen av de er sterilisert. Huskatten har fått kattunger nå.. og jeg må holde han og hun skilt slik at det ikke blir mer. de er lite renslige. hunnen feks Aker bortover med rumpa på gulvet og lager bremsespor og tisser av og til på gulvet. Hannen er enda værre, ikke alltid han bæsjer i sandkassa si. Jeg har 2 kattedoer og jeg rengjør de MIN annenhver dag og de lukter ikke vondt. hannkatten hadde bæsjet på gulvet og fått litt på seg selv. Tok han med i dusjen for å spyle av, og han bæsjer igjen og igjen og igjen. Samme har skjedd før npr keg skulle ha han med på en kort biltur, endte i totalt kaos og bæsj. Er dette normalt? kjenner jeg bynner å bli lei. Er så mye med disse kattene Anonymkode: 8064d...778
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 For å tilføye. I vinduskarmene mine feks er det ofte spor etter bæsj. Flekker osv. overalt. Hannen har igså tisset utallige ganger i klærne mine. hadde katt før jeg fikk disse i hus. Han oppførte seg aldri slik. Og han var innekatt i 1 år før han ble utelatt, var aldri noe problem med han.. Anonymkode: 8064d...778
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Først og fremst: kattekasser skal rengjøres etter behov, hver dag. Mange katter tisser og bæsjer utenfor hvis de opplever de ikke har rene steder. Anonymkode: 28702...f40 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Først og fremst: kattekasser skal rengjøres etter behov, hver dag. Mange katter tisser og bæsjer utenfor hvis de opplever de ikke har rene steder. Anonymkode: 28702...f40 Siden de har to kasser så er det hos meg ingen problem at det går 1-2 dager i mellom. Fleste gangene går de på do. Men det virker som de tar med seg bæsjen osv (klumper) på tur ut av doen også.. veldig mye rart Anonymkode: 8064d...778
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 1) Kattene må kastreres Håper denne venninnen din betaler deg godt Anonymkode: c8c8d...2a7 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Siden de har to kasser så er det hos meg ingen problem at det går 1-2 dager i mellom. Fleste gangene går de på do. Men det virker som de tar med seg bæsjen osv (klumper) på tur ut av doen også.. veldig mye rart Anonymkode: 8064d...778 Det er fortsatt et problem. De urde hatt 3 doer for det første (alle katter skal ha en do hver + en ekstra). 1 katt= 2 doer, 2 katter =3 doer. 3 katter=4 doer osv. Og de skal rengjøres etter behov, du burde da i det minste sjekke de et par ganger om DAGEN. De burde såklart kastreres da, det burde du si til veninna di og hun må sef fdekke dette. Sjekk ut jackson galaxy/thecatdaddy på youtube for tips. Anonymkode: ab24e...1fb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Siden de har to kasser så er det hos meg ingen problem at det går 1-2 dager i mellom. Fleste gangene går de på do. Men det virker som de tar med seg bæsjen osv (klumper) på tur ut av doen også.. veldig mye rart Anonymkode: 8064d...778 Når de går på do utenfor eller tar med seg dritten ut er det tydeligvis et problem. Husk at de er to og går kun på do inne. Anonymkode: b1e79...d26 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 1. 3 doer på 2 katter. Må renses hver dag. Katter er renslige selv om du ikke er det. 2. Kastrer!!! Her må de skilles med en gang. Hunkatter har løpetid hver 3 uke ca. Kan bli gavide på nytt selv om hun allerede er gravid. 3. Ukastrerte katter markerer inne. Både gutter og jenter. Lykke til. 4. Kreftfarem øker for hver løpetid og pusene lever med stress. 5. Mest sannsynligvis vil de kattungene du ha nå havme på gata fordi en ny eier skal på sommerferie. Venninne de gjør meg kvalm. Hun burde ikke hatt katter i det hele tatt 🚩 Anonymkode: f0005...753 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): alle katter skal ha en do hver + en ekstra Det er ikke noen regel om at alle katter SKAL ha dette. Går de fint sammen og er vant til å dele er det ikke noe problem. Anonymkode: 47756...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Er det sånn når de er hjemme hos seg selv også? Og hva er planen med kattungene? Velge å jobbe et helt år utenlands når du har dyr er rimelig drøyt spør du meg. Høres ut som et lite mareritt. Anonymkode: 47756...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det sånn når de er hjemme hos seg selv også? Og hva er planen med kattungene? Velge å jobbe et helt år utenlands når du har dyr er rimelig drøyt spør du meg. Høres ut som et lite mareritt. Anonymkode: 47756...5a9 Ja det er de. De har vært slik siden dag 1 hos meg. Jeg er nøye med vasking og de har to store kattedoer, pluss at kattungene har en kattedo som de bruker. 1 på stua, en i gangen og en do på gjesterommet. Burde være nok spør du meg. er ikke hyggelig når jeg kommer hjem fra jobb og ser spor av bæsj på gulvet. jeg rengjør totalt vær 1-2 dag. Bæsjer de og kjenner jeg det lukter i kattedoen tar jeg det med en gang. Burde egt ikke være et problem dersom de var «renslige» Anonymkode: 8064d...778
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det sånn når de er hjemme hos seg selv også? Og hva er planen med kattungene? Velge å jobbe et helt år utenlands når du har dyr er rimelig drøyt spør du meg. Høres ut som et lite mareritt. Anonymkode: 47756...5a9 Kattene skal selges. Ja du kan si det Anonymkode: 8064d...778
Tabris Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Hvis hun aker bortover gulvet så kan det være at hun har et problem med at avføringen fester seg i pelsen eller ikke løsner ordentlig. Hvis hun er langhåret kan du klippe/barbere henne litt bak slik at det ikke så lett fester seg i pelsen. Det kan være lurt med et veterinærbesøk hvis hun gjør det ofte, da kan det være tegn på problemer med fordøyelsen/avføringen. Kanskje også med hannen, hvis du synes han bæsjer unormalt ofte. Voksne katter som gjør fra seg utenfor kassen gjør det som regel enten pga sykdom eller hvis de er stresset. Hvis du passer dem hjemme hos deg, så kan det være at de er litt stresset over å ikke være hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 Tabris skrev (6 timer siden): Hvis hun aker bortover gulvet så kan det være at hun har et problem med at avføringen fester seg i pelsen eller ikke løsner ordentlig. Hvis hun er langhåret kan du klippe/barbere henne litt bak slik at det ikke så lett fester seg i pelsen. Det kan være lurt med et veterinærbesøk hvis hun gjør det ofte, da kan det være tegn på problemer med fordøyelsen/avføringen. Kanskje også med hannen, hvis du synes han bæsjer unormalt ofte. Voksne katter som gjør fra seg utenfor kassen gjør det som regel enten pga sykdom eller hvis de er stresset. Hvis du passer dem hjemme hos deg, så kan det være at de er litt stresset over å ikke være hjemme. Tror det heller ligger der ja. tror ikke det ligger av at jeg ikke rengjør 1 til flere ganger daglig. Sand blir også byttet hver uke og kattedo vasket. Vasker også hele dassen med klor 2 gang for mnd. Liker ikke er de er i sofa, på møbler og i seng, da de etterlater seg «spor» der ofte. men jeg må nok bare forvente at det skjer siden de er innekatter Anonymkode: 8064d...778
Tabris Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det heller ligger der ja. tror ikke det ligger av at jeg ikke rengjør 1 til flere ganger daglig. Sand blir også byttet hver uke og kattedo vasket. Vasker også hele dassen med klor 2 gang for mnd. Liker ikke er de er i sofa, på møbler og i seng, da de etterlater seg «spor» der ofte. men jeg må nok bare forvente at det skjer siden de er innekatter Anonymkode: 8064d...778 Nei, selv om man har innekatt så trenger man ikke forvente at de har problemer med avføring. Tvert om, faktisk, siden man har mer kontroll på hva de spiser enn katter som går ute og kanskje jakter. Da bør man ta en tur til dyrlegen og få en sjekk på dem. Det er ikke godt å gå med problemer med tarm og fordøyelse, hvis de har det.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 Ukastrerte katter som kan formere seg og som må omgås hverandre kan fort få slik atferd ja. Jeg ville ha insistert på at de må kastreres. Det er ikke normalt at katter oppfører seg slik og det KAN også ha med mistrivsel å gjøre, at de er understimulerte eller helseproblemer. Tiss overalt er et veldig vanlig symptom på problemer med urinveier og det er dessverre kjempevanlig hos katter. Katter som aker bortover med rumpa på gulvet er et nesten bombesikkert symptom på tette analkjertler og dette må man til veterinær og ordne opp i før de rett og slett kan sprekke og gjøre katten sykere. Det er ganske uvanlig at katter får dette, men slik skliing/aking bortover gulv er et tegn på at noe er galt. Jeg ville ha tatt en prat med venninna di for det høres ut som en real tur til veterinær her, både for kattenes del og for din egen. Anonymkode: 065e7...a7d 2
Silisium Skrevet 11. april 2024 #17 Skrevet 11. april 2024 Dette er katter som mistrives, enten pga miljø og/eller helse. Kattene bør sees på av veterinær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå