AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #21 Del Skrevet 11. april 2024 Leieprisene kommer til å stige også. Og lykke til den dagen kontrakten går ut og du ikke har råd til 20.000,- i leie og er 70 år gammel. Anonymkode: b0bdc...635 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentleman59 Skrevet 11. april 2024 #22 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I følge min erfaring med å snakke med andre voksne, så fremstilles det å komme inn på boligmarkedet som det viktigste av alt. Det virker også som en etablert sannhet at boligkjøp alltid vil lønne seg. På den andre siden fremstilles fond nesten som gambling, spesielt av godt voksne. Som vi har sett de siste årene, var det mange som måtte kjenne på risikoen de hadde tatt med å låne til så dyr bolig som mulig, noe som "alle" oppfordret til. Selvfølgelig, man trenger et sted å bo, men er boligkjøp alltid det beste? Det er ikke uvanlig å selge med tap hvis man ender opp med å bare bo der noen år. Kjøper man bolig for 3 mil, må man selge for ca. 3,2 for å gå i null pga. dokumentavgift, meglerkostnader, osv. Dette er penger som kunne gitt avkastning i indeksfond, eller rett og slett sparekonto. Selv med mer omfattende tilstandsrapport, så er det ikke uvanlig å måtte bruke mye penger på plutselige kostnader som lekkasjer, el-anlegg, samt at man pusser opp. Her om dagen snakka jeg med en kollega som ikke ville investere i indeksfond for det var så høy risiko, men vurderte å kjøpe en tomt (uten å ha sett seg inn i reguleringsstatus og om det var gitt byggetillatelse), det var for meg merkelig mtp. at han eide bolig og ikke hadde planer om å selge, så han så etter en langsiktig investering. Anonymkode: ce3e7...e6d Jeg har eid og solgt 6 leiligheter/hus jeg har bodd i og en hytte gjennom livet, har tjent penger på alle salg. Parallellt har jeg lagt penger i fond i 25 år - du vil nok kalle meg "godt voksen", men jeg ser ikke på fond som gambling. Som mange peker på så må man sette opp sitt eget regnestykke - gjerne sammen med sin rådgiver i banken. Personlig har jeg aldri villet leie, jeg opplever det som å kaste penger ut av vinduet, men også her er preferansene mange og forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #23 Del Skrevet 12. april 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Du kan jo ikke ta med avdrag i regnestykket ditt. Avdrag er sparing ikke en utgift. Anonymkode: 28fc2...e1a Greit nok, men når man betaler renter på 16k og avdrag på 4k i måneden, så vil det likevel ikke lønne seg. Anonymkode: b179a...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #24 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): På ingen måte, leieprisene i Oslo er rekordhøye og de skal opp Oslo er en by i vekst, men det bygges lite nytt. men når det koster mer å leie enn å eie, så bygger man jo ikke formue på annen måte. Anonymkode: 28fc2...e1a Jeg solgte et hus i Oslo for et år siden. Leieinntekt ville være 25.000. Før skatt. Bare renta på lånet som skal til for å betjene salgssummen er mer enn det. Når det koster mer å eie enn å leie så er det en dårlig måte å bygge formue på. Nå finnes det andre grunner til å eie enn at man vil bli rik, og jeg har bygd mye formue på å eie i 15 år. Men akkurat nå er det ikke bødvendigvis en god plan. Enten må leieprisene opp, kjøpeprisene ned eller renta ned. Anonymkode: e8d36...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #25 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Leieprisene kommer til å stige også. Og lykke til den dagen kontrakten går ut og du ikke har råd til 20.000,- i leie og er 70 år gammel. Anonymkode: b0bdc...635 Hvis du har brukt 20.000 på å leie og 20.000 på restauranter mens tvillingen din har brukt 40.000 på renter og avdrag på eget hus så kan det godt smelle når du blir 70. Hvis du har brukt 20.000 på leie og satt 20.000 i banken mens tvillingen din har brukt 40.000 på renter og avdrag på eget hus de siste 30 årene så har antagelig tvillingen din kommet best ut. De siste par årene har jeg hatt 40% vekst i indeks-fond. Selv etter 38% skatt så er det betydelig bedre enn bolig som har vært flatt eller fallende. Hva som skjer de neste 30 åra vet ingen. Dette er delvis et spørsmål om økonomi, delvis politikk. Hva skjer med fordelen enebolig får mhp formueskatt? Fordelen man får av å leie ut hybel i eget hus? EU-direktiv som krever voldsom oppgradering? Anonymkode: e8d36...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 12. april 2024 #26 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Siste tids rentehevinger har endret bildet. https://www.nrk.no/norge/boligutleie-er-historisk-ulonnsomt-1.16820555 Anonymkode: 59fea...e5b Spørs jo helt på når man kom seg inn på boligmarkedet og hvor mye man har i lån. Men for mange er det nok sånn nå ja, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #27 Del Skrevet 12. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg solgte et hus i Oslo for et år siden. Leieinntekt ville være 25.000. Før skatt. Bare renta på lånet som skal til for å betjene salgssummen er mer enn det. Når det koster mer å eie enn å leie så er det en dårlig måte å bygge formue på. Nå finnes det andre grunner til å eie enn at man vil bli rik, og jeg har bygd mye formue på å eie i 15 år. Men akkurat nå er det ikke bødvendigvis en god plan. Enten må leieprisene opp, kjøpeprisene ned eller renta ned. Anonymkode: e8d36...0bc Nå ble jeg nysgjerrig; Hva slags hus i Oslo får man bare 25 000 kroner i måneden i leie for? Jeg bor i en 73 kvm stor leilighet i Oslo, litt opp fra Carl Berner. Disse leies ut for 24 000 kroner i måneden. Så da blir jeg nysgjerrig på det huset 😄 Anonymkode: 9987f...5f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå