AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 I veldig lang tid har jeg mistet hår, jevnt over det hele. Håret har forandret seg totalt, det er pistrete og ser ut som fugleskremsel, det er totalt forandret, selve håret føles som om det tilhører noen andre. Det hjelper ikke å ta kur, det ser ikke mykt ut, men heller hardt og tørt, selv om det ikke er det. Jeg har vært hos hudlege i fjor, som tok en titt med fingrene sine i hodebunnen min og sa at jeg har seboreisk eksem. Fikk Elocon liniment som jeg skulle bruke i 2 mnd. Det hjalp mye, håret mitt ble forandret til det bedre, sluttet å miste det og det så glansfullt og mykt ut. Slik ble det i nesten to mnd etter kuren, så kom håravfallet tilbake igjen, og det begynte å se ille ut igjen. Det er ikke bare det at jeg mister hår men det klør vanvittig i hodebunnen, det svir innimellom og jeg har fått masse virvler over hele at jeg sliter med å få det til å se fint ut. Jeg har alltid stripet meg men siden håravfallet startet har jeg ikke turt å stripe meg. Så jeg har min egen hårfarge som jeg hater! Det kler meg ikke og dette er vondt i tillegg, for jeg har sldri likt min egen farge. Alle blodprøvene er normale. Jeg har prøvd alt av sjampoer, Fungoral, Nisim, Sebamed, LaRoshe posay, hårvitaminer, ingenting hjelper og i tillegg så blir håret mitt fett dagen etter vask, vasker det 2 ganger i uken og aldri har håret mitt vært så fort fett. Har allerede fått viker.:( Gruer meg hver gangjeg skal vaske håret fordi det føles så lite når jeg tar i det Jeg vil bestille time hos hudlege i Aleris, for å ta biopsi av hodebunnen men tør ikke, fordi det koster 2100,- greit nok, det er dyrt men tør ikke fordi jeg er redd jeg ikke får hjelp, og da har jeg kastet pengene. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, det er vondt å ikke føle meg fin på håret, sminke, klær, ingenting hjelper, når håret ser ikke ut. Hva skal jeg gjøre? Har dere råd til meg? Er det noen der ute som har det likt meg, som kan gi meg råd til hvordan leve med dette? Jeg vet at noen sikkert tenker det er jo bare hår men det er det ikke. Jeg sliter skikkelig og det tar all energi fra meg og det verste er at det blir så firt fett og ser enda mer ille ut. Ps. jeg er kvinne og ikke mann. Anonymkode: eb526...f3e 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 Bruk penger på utredning! Anonymkode: 751c6...222 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Du kan jo henvises til hudlege for utredning, så blir det ikke så dyrt. Det vil uansett være hudlegen som vurderer om en biopsi vil kunne gi noe svar. Anonymkode: f1e60...db4 2
Carrot Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 si til fastlegen din at dette går ut over din mentale helse og at du må få hjelp! Ikke sånn syt og klag men sånn dette er et problem! 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Long covid eller stress? Anonymkode: 8f2ae...368 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 Carrot skrev (33 minutter siden): si til fastlegen din at dette går ut over din mentale helse og at du må få hjelp! Ikke sånn syt og klag men sånn dette er et problem! Jeg har prøvd men legen bryr seg ikke. Og de ha ikke så mye kjennskap til hodebunn. Anonymkode: eb526...f3e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Long covid eller stress? Anonymkode: 8f2ae...368 I 3 år? Anonymkode: eb526...f3e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 Vet noen med seborisk eksem også kan bli tilbudt behandling med inntak av vitamin A. Hør med legen om dette, eventuelt ta en time på dr. dropin eller hudleger via nett for å få resept + veiledning. Det er kan være farlig å ta store doser vit A over tid så her må du vite hva du gjør eller få veiledning av noen som kan det. Lysbehandling vet jeg også er en mulighet så du kan jo prøve å researche dette litt. Har du slutta å bruke hårprodukter? Tror det er lurt. Tenker også det er bra å ikke farge håret nå, så lurt at du velger å ikke gjøre det. Tenk også etter om du bruker noen vaskemidler eller liknende som er sterke og kan trigge (via putevar, luer osv). Anonymkode: 93462...d9b
Carrot Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har prøvd men legen bryr seg ikke. Og de ha ikke så mye kjennskap til hodebunn. Anonymkode: eb526...f3e okay, la meg prøve med teskje: du sier til fastlegen din at du ønsker en utrdedning siden dette er noe som plager meg. 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Slitt med det samme siden høsten 2021. Trodde først det kom fordi jeg stod i et brudd (ikke et langt forhold dog), men det har fortsatt ikke gitt seg. Opplever det samme som deg med hårteksturen, og at det blir fett dagen etter vask. Jeg klarer ikke se på bilder fra tidligere år engang, for jeg blir direkte deprimert av å se fylden jeg hadde på håret før. Trodde alltid håret ville komme tilbake, men ser ingen tegn til det. Tatt blodprøver hos legen som er fine, prøvd hårvitaminer, bruker ingen produkter i håret osv osv. Helt håpløst. Er sånn at jeg har begynt å tenke i retning av parykk... og jeg er bare 29. Anonymkode: fda5e...21a 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 Carrot skrev (2 minutter siden): okay, la meg prøve med teskje: du sier til fastlegen din at du ønsker en utrdedning siden dette er noe som plager meg. Noen fastleger er helt idiot. Jeg hadde hissig eksem i 5+ år og fastlege nektet utredning hos huelege, sa at det var bare vanlig eksem, bare å la være å svette etc. Byttet lege og den nye legen kikket på det i 2 sekunder og sa at dette må til hudlege. Anonymkode: d89c2...29f 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen fastleger er helt idiot. Jeg hadde hissig eksem i 5+ år og fastlege nektet utredning hos huelege, sa at det var bare vanlig eksem, bare å la være å svette etc. Byttet lege og den nye legen kikket på det i 2 sekunder og sa at dette må til hudlege. Anonymkode: d89c2...29f Fikk du hjelp? Det verste er at hver gang jeg vasker håret så er det masse som faller av, selv om jeg vasket det for to dager siden. Og det klør noe sinnsykt. Anonymkode: eb526...f3e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen fastleger er helt idiot. Jeg hadde hissig eksem i 5+ år og fastlege nektet utredning hos huelege, sa at det var bare vanlig eksem, bare å la være å svette etc. Byttet lege og den nye legen kikket på det i 2 sekunder og sa at dette må til hudlege. Anonymkode: d89c2...29f og noen pasienter er ikke i stand til å si fra tydelig men velger bytte lege, noe som jo selvsagt er helt greit men det er ikke legen sin feil liksom.. Anonymkode: 35d2c...02c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 Carrot skrev (12 minutter siden): okay, la meg prøve med teskje: du sier til fastlegen din at du ønsker en utrdedning siden dette er noe som plager meg. Jeg sier igjen, legen bryr seg ikke. Jeg har prøvd men det går ikke. Anonymkode: eb526...f3e
Carrot Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier igjen, legen bryr seg ikke. Jeg har prøvd men det går ikke. Anonymkode: eb526...f3e men det er jo ikke "prøve" du må si "jeg vil ha en utredning" 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I 3 år? Anonymkode: eb526...f3e Long covid varer ofte i flere år ja- eller en langvarig stress/krise utbrent situasjon. Men ts hadde antakelig visst det om d var det og nevnt flere andre symptomer også ville bare nevne det Anonymkode: 8f2ae...368 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #17 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet noen med seborisk eksem også kan bli tilbudt behandling med inntak av vitamin A. Hør med legen om dette, eventuelt ta en time på dr. dropin eller hudleger via nett for å få resept + veiledning. Det er kan være farlig å ta store doser vit A over tid så her må du vite hva du gjør eller få veiledning av noen som kan det. Lysbehandling vet jeg også er en mulighet så du kan jo prøve å researche dette litt. Har du slutta å bruke hårprodukter? Tror det er lurt. Tenker også det er bra å ikke farge håret nå, så lurt at du velger å ikke gjøre det. Tenk også etter om du bruker noen vaskemidler eller liknende som er sterke og kan trigge (via putevar, luer osv). Anonymkode: 93462...d9b Bruker ingen hårprodukter, kun sjampo men jeg finner ingen sjampo som passer. Hodebunnen klør så mye at den er blitt sår. Men takk for tips for A vitamin. Anonymkode: eb526...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #18 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slitt med det samme siden høsten 2021. Trodde først det kom fordi jeg stod i et brudd (ikke et langt forhold dog), men det har fortsatt ikke gitt seg. Opplever det samme som deg med hårteksturen, og at det blir fett dagen etter vask. Jeg klarer ikke se på bilder fra tidligere år engang, for jeg blir direkte deprimert av å se fylden jeg hadde på håret før. Trodde alltid håret ville komme tilbake, men ser ingen tegn til det. Tatt blodprøver hos legen som er fine, prøvd hårvitaminer, bruker ingen produkter i håret osv osv. Helt håpløst. Er sånn at jeg har begynt å tenke i retning av parykk... og jeg er bare 29. Anonymkode: fda5e...21a Så trist å høre, for oss begge❤️Du er yngre enn meg, så leit altså. Jeg begynte å legge merke til håravfall rundt 39år, og det bare fortsetter. Jeg har alltid mistet hår i dusjen, etter tørking med føner men jeg har alltid hatt hår, det har aldri syntes, men nå synes det, begynt å få viker på begge sider, og det blir tynnere, nesten så hodebunnen synes. Det er ok når jeg har vasket det men dagen etter vask før kvelden kommer, så liner det seg fast til hodebunnen og blir fett. Og når jeg i tillegg er brun i håret så ser det enda fetere ut enn hvis jeg hadde vært blond. Og det lukter også 😩 Jeg er så rådløs men dette tapper hele meg innvendig. Anonymkode: eb526...f3e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #20 Skrevet 11. april 2024 svartkatt skrev (1 minutt siden): Du må be om HENVISNING til HUDLEGE. Jeg har vært hos hudlege som sa at jeg har seboreisk eksem, dette var i fjor. Anonymkode: eb526...f3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå