Gå til innhold

Voldsoffererstatning, jeg blir ikke sett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg lurer på hvorfor så mange får avslag på voldsoffererstatning og det igjen gjør at så mange ikke blir sett eller hørt? Har vært igjennom en del som har gitt meg sykdommer som gjør at folk ser ikke meg å mine problemer når de oppstår.. Da jeg kom ut med min barndom så ble jeg hørt av sykepleiere og to psykologer men ble kommunen truet meg med at jeg burde tenke over hva jeg sa om saken! Det er ikke penger jeg graver etter men det er å bli trodd og bli sett av folk. Når jeg leser i avisene om at folk har opplevd det samme som meg så kommer sykdommene mine fram å jeg blir syk,er det ikke nok egentlig? 

Anonymkode: 2afba...51f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon. Å få avslag på voldsoffererstatning kan være knyttet til flere faktorer. For å kvalifisere for voldsoffererstatning i Norge, må visse vilkår være oppfylt. Disse inkluderer at den straffbare handlingen må være anmeldt til politiet, at det er en klar sannsynlighetsovervekt for at du har blitt utsatt for handlingen, og at handlingen har medført en personskade. Avslag kan skje hvis disse vilkårene ikke er tilstrekkelig oppfylt eller bevist i søknaden.

I 2023 ble det utbetalt totalt 521 720 419 kr i erstatning, som er 4,3 % mer enn budsjettet på 500 000 000 (se årsrapporten for 2023). 

Det er viktig å bli hørt og trodd, spesielt etter å ha opplevd traumer. Det er også verdt å nevne at det finnes organisasjoner og ressurser som kan tilby støtte og hjelp til voldsofre. Disse kan gi deg informasjon, støtte gjennom rettsprosessen, og hjelp til å søke voldsoffererstatning.  

Å lese om andres lignende erfaringer kan vekke sterke følelser og forverre eksisterende sykdommer. Det kan være nyttig å snakke med en helseprofesjonell om hvordan du kan håndtere disse følelsene og finne strategier for å ta vare på din mentale helse. 

Husk at du ikke er alene, og det finnes folk og ressurser som kan støtte deg gjennom denne tiden. Ta vare på deg selv. 

Anonymkode: d641e...678

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...