AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Skrevet 11. april 2024 Selv om man prøver å forklare at man egentlig ikke har behov for ting de finner på, så blir man bare oversett - eller de blir sure fordi man ikke er takknemmlig nok for dem. For eksempel når flere i familien skulle på hyttetur, så ble de sittende oppe til godt over midnatt for å se påå TV. Selv om noen andre måte sove på sofaen i stuen. Deres "argument" var at de som forsøkte å sove på sofaen sikkert hadde veldig lyst til å se på TV, ettersom de lå i den sofaen. Så overser de fullstendig at den eneste grunnen til at noen lå på den sofaen i det hele tatt var for å nettopp sove. Eller de kan kjøpe en liten sjokolade til noen andre, og så mase over at de som får sjokoladen burde betale dem tilbake minst like mye som det sjokoladen kostet. Selv om man aldri hadde bedt dem kjøpe noe som helst, så forventer de betaling. Men hvis man ikke betaler temmelig kjapt, så kommer de til å baksnakke til alle andre hvor "bortskjemt" man visstnok er, og at man er en forbanna "gjerrigknark" som ikke betaler dem. Men hvis folk faktisk går med på å betale, så kan de skryte uhemmet av seg selv og hvor vanvittig flinke de er til å "hjelpe" folk og hvor snill man visstnok er. Eller noen har en gammel datamaskin som ikke fungerer særlig bra lenger, slår seg av tilfeldig når man holder på med noe og skjermen går noen gang i svart helt plutselig. Så man bruker heller en annen datamaskin, som ikke er fullt så upålitelig. Men den "snille" personen setter opp en annen dataskjerm og kobler til maskinen, og gjør noe dill og dall. Men dette tar en del plass på et annet værelse som allerede er alt for lite. Dette rommet blir jo allerede brukt til oppbevaring av en del andre ting. Så det eneste man egentlig "oppnår" med dette er vel at det blir mye mindre plass der, og alle tingene som tidligere ble samlet på det samme bordet nå må legges alle andre steder for å få plass til dataskjermen pluss dill og dall. Så hver gang noen forsøker å finne igjen tingene blir man nødt til å lete rundt, i stedet for å vite nøyaktig hvor ting lå - sånn som man kunne gjøre tidligere. Anonymkode: 3b86d...894 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Skrevet 11. april 2024 Undelige eksempler du har valgt (konstruert?) for å belyse problemstillingen din 🤷🏼♀️ Anonymkode: e1303...660 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Bo alene. Eksemplene dine beskriver verken snille og gavmilde mennesker (eller noen som anstrenger seg for å fremstå som det) , eller det motsatte, slemme og vanskelige. Bare folk, greie nok, vanlig familie man irriterer seg over. Anonymkode: 8444e...7fa 2 1
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 Man lærer seg å sette grenser for seg selv. »Jeg er utslitt og trenger å legge meg nå - kan du gå og legge deg eller finne på noe annet nå?» »Jeg ba deg ikke om å kjøpe noen sjokolade til meg og skylder deg ikke penger». »Snilt ar du vil hjelpe men den skjermen tar fryktelig stor plass jeg trenger til andre ting så hadde vært fint om du kunne hentet den igjen». Alle eksemplene dine er jo rene klassiske eksempler på dørmatte-syndrom. Så med mindre du har en fetish for å være dørmatte så må du lære deg å sette grenser for deg selv og faktisk si hva du mener til andre. 13
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Skjønner deg VELDIG godt ts, forsto hva du mente med en gang jeg leste tittelen. Dette er personer som handler for deg utfra egne behov. Eksemplene du kom med var veldig bra, spesielt med den som måtte ligge på stua. I stede for at vedkommende tenkte på den personen og lot være å se på tv, eller tok sjansen og spurte om det er greit å se på tv, gjorde de bare som de selv ønsket og skyldte på den personen. Det kalles emosjonellt umoden og muligens verre, jeg var gift med en slik. Opplevde mye galskap begrunnet med "ja men det var jo du som ville/sa" osv. Alt blir lagt på alle andre rundt. Anonymkode: 827d4...9a4 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 «Jeg vil sove.» (Og jeg ville ikke dra på hytte med dem igjen, uten å få eget rom). «Jeg vil ikke ha den sjokoladen. En annen gang skal du ikke kjøpe noe til meg uten at jeg har bedt deg om det.» (Nekter å betale). «Jeg er tilfreds med løsningen, du skal ikke endre på det.» (Kast dem ut hvis de gjør det likevel). Og så kan man jo redusere hvor mye man omgåes personen. Anonymkode: 304bc...166 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 Snublefot62 skrev (13 minutter siden): »Jeg ba deg ikke om å kjøpe noen sjokolade til meg og skylder deg ikke penger» "jeg prøver bare å være snill, jeg" "Jeg bare tenker på andre, jeg. Men du blir aldri fornøyd." Med tynn stemme og tårer i verste fall. Jeg forstår akkurat hva TS mener. Disse personene er vanskelige og får alt til å handle om dem på en utspekulert måte. Anonymkode: c5f9a...11b 4
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "jeg prøver bare å være snill, jeg" "Jeg bare tenker på andre, jeg. Men du blir aldri fornøyd." Med tynn stemme og tårer i verste fall. Jeg forstår akkurat hva TS mener. Disse personene er vanskelige og får alt til å handle om dem på en utspekulert måte. Anonymkode: c5f9a...11b Men fortsatt må en altså sette grenser for seg selv. »Setter pris på at du tenkte på meg men jeg ba deg ikke om å kjøpe noe til meg og skylder deg derfor heller ikke penger». Om man ikke lærer seg å sette grenser for seg selv så vil man bli spist opp av andre. Og det er feil. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "jeg prøver bare å være snill, jeg" "Jeg bare tenker på andre, jeg. Men du blir aldri fornøyd." Med tynn stemme og tårer i verste fall. Jeg forstår akkurat hva TS mener. Disse personene er vanskelige og får alt til å handle om dem på en utspekulert måte. Anonymkode: c5f9a...11b Ja og en skal være forsiktig. Jeg så hvordan min eksmann snudde et helt nabolag mot en person som hadde rett i det de sa om ham, men han inntok offer posisjonen og fallt helt sammen, og fikk alles medfølelse. Grenser fungerer ikke på slike, de tar det som et angrep på dem selv og det er da morroa virkelig starter. Baksnakking, passiv aggressiv oppførsel, og alt er din feil som om de helt klart har gjort feil selv. Du vil aldri høre et unnskyld fra disse menneskene med mindre det passer de selv, de har ikke empati. Anonymkode: 827d4...9a4 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Selv om noen forsøker å si at "dette trenger jeg egentlig ikke" eller at noe tar opp alt for mye plass som man overhodet ikke har behov for, så blir man bare oversett. I sstedet blir de bare sure, fordi man ikke har tatt i bruk ting som de var så ufattelig snille og "hjalp til" med å sette opp. Et annet eksempel: En person ønsker å se videoer fra Youtube om ting man er interessert i. Men den eneste grunnen til at man setter på akkurat de videoene er selvfølgelig fordi de selv har lyst til å se på disse tingene. Ingen andre er interessert, eller følger med på noe av dette. Men så bruker denne personen lenger tid enn alle andre på å forsyne seg og spise opp middagen sin, nettopp fordi man er alt for opptatt med å følge med på Youtube. Så andre blir ssitteende og vente på at denne ene personen endelig skal bli ferdig, sånn at man kan begynne å rydde vekk ting og vasske opp etter middagen. Så lenge en person ikke er høflig nok til å ligge unna mobilen eller datamaskinen den relativt korte stunden det tar å spise middag, hvorfor skal alle andre være såpass høflige at man venter til de er ferdig spist? Man kunne jo selvfølgelig begynt å rydde vekk en del ting, og i alle fall vasket opp ting man selv har brukt. Så kan de treigeste heller vaske opp etter seg selv, når man omsider er ferdig. Sånn tenker i alle fall jeg. Men resten av familien er alt for høflige, og har ikke lyst til å si noen andre i mot. Det at en person kanskje blir irritert ved at noen begynner å rydde opp og sånn det er tydeligvis langt viktigere enn at denne ene personen forstyrrer hele middagen med bråkete videoer eller musikk. Anonymkode: 3b86d...894 1
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selv om noen forsøker å si at "dette trenger jeg egentlig ikke" eller at noe tar opp alt for mye plass som man overhodet ikke har behov for, så blir man bare oversett. I sstedet blir de bare sure, fordi man ikke har tatt i bruk ting som de var så ufattelig snille og "hjalp til" med å sette opp. Et annet eksempel: En person ønsker å se videoer fra Youtube om ting man er interessert i. Men den eneste grunnen til at man setter på akkurat de videoene er selvfølgelig fordi de selv har lyst til å se på disse tingene. Ingen andre er interessert, eller følger med på noe av dette. Men så bruker denne personen lenger tid enn alle andre på å forsyne seg og spise opp middagen sin, nettopp fordi man er alt for opptatt med å følge med på Youtube. Så andre blir ssitteende og vente på at denne ene personen endelig skal bli ferdig, sånn at man kan begynne å rydde vekk ting og vasske opp etter middagen. Så lenge en person ikke er høflig nok til å ligge unna mobilen eller datamaskinen den relativt korte stunden det tar å spise middag, hvorfor skal alle andre være såpass høflige at man venter til de er ferdig spist? Man kunne jo selvfølgelig begynt å rydde vekk en del ting, og i alle fall vasket opp ting man selv har brukt. Så kan de treigeste heller vaske opp etter seg selv, når man omsider er ferdig. Sånn tenker i alle fall jeg. Men resten av familien er alt for høflige, og har ikke lyst til å si noen andre i mot. Det at en person kanskje blir irritert ved at noen begynner å rydde opp og sånn det er tydeligvis langt viktigere enn at denne ene personen forstyrrer hele middagen med bråkete videoer eller musikk. Anonymkode: 3b86d...894 Grenser, grenser og grenser. Man gir vedkommende beskjed. Og dersom beskjeden ikke blir hørt så spiser dere andre som normalt og når dere er ferdige så rydder dere bort maten og oppvasken, men denne personen blir sittende igjen og spise. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selv om noen forsøker å si at "dette trenger jeg egentlig ikke" eller at noe tar opp alt for mye plass som man overhodet ikke har behov for, så blir man bare oversett. I sstedet blir de bare sure, fordi man ikke har tatt i bruk ting som de var så ufattelig snille og "hjalp til" med å sette opp. Et annet eksempel: En person ønsker å se videoer fra Youtube om ting man er interessert i. Men den eneste grunnen til at man setter på akkurat de videoene er selvfølgelig fordi de selv har lyst til å se på disse tingene. Ingen andre er interessert, eller følger med på noe av dette. Men så bruker denne personen lenger tid enn alle andre på å forsyne seg og spise opp middagen sin, nettopp fordi man er alt for opptatt med å følge med på Youtube. Så andre blir ssitteende og vente på at denne ene personen endelig skal bli ferdig, sånn at man kan begynne å rydde vekk ting og vasske opp etter middagen. Så lenge en person ikke er høflig nok til å ligge unna mobilen eller datamaskinen den relativt korte stunden det tar å spise middag, hvorfor skal alle andre være såpass høflige at man venter til de er ferdig spist? Man kunne jo selvfølgelig begynt å rydde vekk en del ting, og i alle fall vasket opp ting man selv har brukt. Så kan de treigeste heller vaske opp etter seg selv, når man omsider er ferdig. Sånn tenker i alle fall jeg. Men resten av familien er alt for høflige, og har ikke lyst til å si noen andre i mot. Det at en person kanskje blir irritert ved at noen begynner å rydde opp og sånn det er tydeligvis langt viktigere enn at denne ene personen forstyrrer hele middagen med bråkete videoer eller musikk. Anonymkode: 3b86d...894 De er nok vant til reaksjoner og diskusjon hvis de sier noe, ofte blir det slik i en nær relasjon at man holder ut for da er det i allefall stille. Anonymkode: 827d4...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Grenser, grenser og grenser. Man gir vedkommende beskjed. Og dersom beskjeden ikke blir hørt så spiser dere andre som normalt og når dere er ferdige så rydder dere bort maten og oppvasken, men denne personen blir sittende igjen og spise. Det er det som er svaret, men i en nær relasjon hvor en har mye å gjøre med personen så kan det faktisk skade mer å kreve at de følger normer, følger grenser, eller tilpasser seg. Folk som dette ser det ofte som et direkte angrep på den de er, og de lar det ikke ligge. Jeg var gift med en person av samme ulla og det var grusomt. Jeg er heldig som slipper ham slik nå, men han har familie som opptrer likt, fordi det blir dramatisk opptrinn bare han bllr bedt om å si unnskyld feks. Der en normalt oppegående person hadde sagt unnskyld, så vil min eks føle at det å si unnskyld, følge en grense, tilpasse seg, er som å sage av seg benet. Anonymkode: 827d4...9a4 2 1
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det som er svaret, men i en nær relasjon hvor en har mye å gjøre med personen så kan det faktisk skade mer å kreve at de følger normer, følger grenser, eller tilpasser seg. Folk som dette ser det ofte som et direkte angrep på den de er, og de lar det ikke ligge. Jeg var gift med en person av samme ulla og det var grusomt. Jeg er heldig som slipper ham slik nå, men han har familie som opptrer likt, fordi det blir dramatisk opptrinn bare han bllr bedt om å si unnskyld feks. Der en normalt oppegående person hadde sagt unnskyld, så vil min eks føle at det å si unnskyld, følge en grense, tilpasse seg, er som å sage av seg benet. Anonymkode: 827d4...9a4 Og da må man sette grenser for seg selv. Det er den eneste måten å håndtere det på. Å sette grenser kan gjøres på flere måter. Man kan si i fra og være tydelig ovenfor de og evnt andre at nå går de over grensen din. Eller du kan ta avstand og unngå de. Eller du kan kutte de helt og holdent ut av livet ditt. Det ligger åpenbart i kortene at personer som er så egoistiske og selvsentrerte at de ikke ser eller respekterer andre heller ikke vil nødvendigvis godta at man sier i fra. Det er de jo ikke vant til. Og da må man faktisk kanskje gå til det steget å kutte de ut. Enten permanent eller midlertidig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: "jeg prøver bare å være snill, jeg" «Du er snill hvis du slutter å kjøpe ting til meg jeg ikke har bedt om.» 35 minutter siden, AnonymBruker said: "Jeg bare tenker på andre, jeg. Men du blir aldri fornøyd." Med tynn stemme og tårer i verste fall. Anonymkode: c5f9a...11b «Buhu.» Anonymkode: 304bc...166
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Og da må man sette grenser for seg selv. Det er den eneste måten å håndtere det på. Å sette grenser kan gjøres på flere måter. Man kan si i fra og være tydelig ovenfor de og evnt andre at nå går de over grensen din. Eller du kan ta avstand og unngå de. Eller du kan kutte de helt og holdent ut av livet ditt. Det ligger åpenbart i kortene at personer som er så egoistiske og selvsentrerte at de ikke ser eller respekterer andre heller ikke vil nødvendigvis godta at man sier i fra. Det er de jo ikke vant til. Og da må man faktisk kanskje gå til det steget å kutte de ut. Enten permanent eller midlertidig. Ja jeg måtte skille meg for det holdt på å ødelegge meg, svært skadelig på nært hold. Men jeg ser hvordan det former hans nære familie på det beste har de en Elefant i rommet de unngår tilnærming, men andre igjen har tatt helt avstand. Anonymkode: 827d4...9a4 1 1
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #17 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg måtte skille meg for det holdt på å ødelegge meg, svært skadelig på nært hold. Men jeg ser hvordan det former hans nære familie på det beste har de en Elefant i rommet de unngår tilnærming, men andre igjen har tatt helt avstand. Anonymkode: 827d4...9a4 Bra 👏
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #18 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): "jeg prøver bare å være snill, jeg" "Jeg bare tenker på andre, jeg. Men du blir aldri fornøyd." Med tynn stemme og tårer i verste fall. Jeg forstår akkurat hva TS mener. Disse personene er vanskelige og får alt til å handle om dem på en utspekulert måte. Anonymkode: c5f9a...11b «Det er fint at du prøver å gjøre noe snilt for andre, men det er ikke snilt å sette andre i gjeld når de ikke har spurt om noe. Hvis du gir en gave til noen så er det en gave, altså ikke noe du kan be om penger eller tjenester tilbake for. Hvis du vil ha betalt så ber jeg deg om å avstå fra slike handlinger igjen, jeg kan handle mat selv» Anonymkode: f8445...4f0 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #19 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Det er fint at du prøver å gjøre noe snilt for andre, men det er ikke snilt å sette andre i gjeld når de ikke har spurt om noe. Hvis du gir en gave til noen så er det en gave, altså ikke noe du kan be om penger eller tjenester tilbake for. Hvis du vil ha betalt så ber jeg deg om å avstå fra slike handlinger igjen, jeg kan handle mat selv» Anonymkode: f8445...4f0 Hvis bare logikk og det å være rasjonell faktisk fungerte. De faller fort i offer stilling og man ender som den dårlige uansett, hvis de føler det slik. Og hvis det er noen man ikke omgåes så ofte så er det ikke så dumt, men er det din mann, bror, sønn osv, noen du må forholde deg til, så er det ikke lett i fremtiden. Det er ikke avgjort der og da, personen kan være sint og ekkel i flere måneder, år, et helt liv. Alltid huske hva du liksom har gjort mot dem. Anonymkode: 827d4...9a4 2 1
Snublefot62 Skrevet 11. april 2024 #20 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis bare logikk og det å være rasjonell faktisk fungerte. De faller fort i offer stilling og man ender som den dårlige uansett, hvis de føler det slik. Og hvis det er noen man ikke omgåes så ofte så er det ikke så dumt, men er det din mann, bror, sønn osv, noen du må forholde deg til, så er det ikke lett i fremtiden. Det er ikke avgjort der og da, personen kan være sint og ekkel i flere måneder, år, et helt liv. Alltid huske hva du liksom har gjort mot dem. Anonymkode: 827d4...9a4 Så hva er alternativet ditt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå