AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #1 Del Skrevet 11. april 2024 tenker å dyrke squash men hva slags jord trenger squash? Er det fordring å forkultivere? Hvis det er for seint kan jeg kjøpe planten fra butikken jeg vil ikke ha altfor stor plante som ikke kan dyrkes i potte hva gjør du for å lykkes med å dyrke squash ? Anonymkode: 25448...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #2 Del Skrevet 11. april 2024 Jeg sår de direkte i pallekarmer (med duk over). Bor på Sunnmøre og det største problemet er snegler og at squashen råtner før den blir stor nok. Men dette har variert med hvordan været har vært den aktuelle sommeren. Plantene blir store og jeg har ikke mer enn 2-3 i hver pallekarm. Anonymkode: 7cd1f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
naom Skrevet 11. april 2024 #3 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sår de direkte i pallekarmer (med duk over). Bor på Sunnmøre og det største problemet er snegler og at squashen råtner før den blir stor nok. Men dette har variert med hvordan været har vært den aktuelle sommeren. Plantene blir store og jeg har ikke mer enn 2-3 i hver pallekarm. Anonymkode: 7cd1f...02f Når sår du direkte i pallekarm? Kan jeg starte nå? Tåler den nattefrost? Hvor stor bøtte må jeg ha får å så direkte i bøtte? jeg bor i oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynlen Skrevet 11. april 2024 #4 Del Skrevet 11. april 2024 Jeg sår inne i små potter nå. De vokser fort og kan plantes ut i hver sin krukke i mai. Pass på når hunnblomstene kommer (liten klump mellom blomst og stengel), det er mulig du må håndpollinere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Del Skrevet 11. april 2024 Mynlen skrev (2 timer siden): Jeg sår inne i små potter nå. De vokser fort og kan plantes ut i hver sin krukke i mai. Pass på når hunnblomstene kommer (liten klump mellom blomst og stengel), det er mulig du må håndpollinere. Når started du å så inne? Hvorfor skal jeg polonese når biene gjør det mest sannsynlig ? Anonymkode: 25448...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynlen Skrevet 11. april 2024 #6 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når started du å så inne? Hvorfor skal jeg polonese når biene gjør det mest sannsynlig ? Anonymkode: 25448...7c7 Jeg starter nå. Har erfart at det hender biene svikter, så jeg gjør det for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Del Skrevet 11. april 2024 naom skrev (5 timer siden): Når sår du direkte i pallekarm? Kan jeg starte nå? Tåler den nattefrost? Hvor stor bøtte må jeg ha får å så direkte i bøtte? jeg bor i oslo Du må lese på frøpakken ang frost m.v. Når jeg sår avhenger av været. Tipper kanskje en murerbøtte? Anonymkode: 7cd1f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #8 Del Skrevet 13. april 2024 Mynlen skrev (På 11.4.2024 den 13.13): Jeg starter nå. Har erfart at det hender biene svikter, så jeg gjør det for sikkerhets skyld. Er det vanskelig å dyrke squash Anonymkode: 25448...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #9 Del Skrevet 13. april 2024 Det kan være lurt å så frøene i små potter i drivhus eller vinduskarm 2-3 uker før planlagt utplanting. Dekk frøene med 1 cm jord og vermiculite på toppen for å holde på fuktigheten. Squash vokser veldig fort og derfor sås de ikke før i mai måned her hos meg. Ved utplanting bør jorden være porøs, næringsrik og fuktighetsholdende. Bland gjerne inn perlite, gressklipp, tang eller kompost i jorden. Bland dette sammen om til en «suppe». Sett ut de små squash plantene rett i denne blandingen når lufttemperaturen er over 10 grader døgnet rundt. De tåler riktignok et par grader kjøligere. Men du kan risikere at veksten stagnerer litt da. Det bør også være en solrik og lun plass i hagen. Sett squash planene med 80-100 cm avstand fra hverandre. Dette blir etterhvert stooore planter! Anonymkode: 8964d...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #10 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 7.48): Det kan være lurt å så frøene i små potter i drivhus eller vinduskarm 2-3 uker før planlagt utplanting. Dekk frøene med 1 cm jord og vermiculite på toppen for å holde på fuktigheten. Squash vokser veldig fort og derfor sås de ikke før i mai måned her hos meg. Ved utplanting bør jorden være porøs, næringsrik og fuktighetsholdende. Bland gjerne inn perlite, gressklipp, tang eller kompost i jorden. Bland dette sammen om til en «suppe». Sett ut de små squash plantene rett i denne blandingen når lufttemperaturen er over 10 grader døgnet rundt. De tåler riktignok et par grader kjøligere. Men du kan risikere at veksten stagnerer litt da. Det bør også være en solrik og lun plass i hagen. Sett squash planene med 80-100 cm avstand fra hverandre. Dette blir etterhvert stooore planter! Anonymkode: 8964d...12f Jeg har planter for 5 dager siden? Er dette for seint? Anonymkode: 25448...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #11 Del Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har planter for 5 dager siden? Er dette for seint? Anonymkode: 25448...7c7 Ikke for sent, de vokser fort. Anonymkode: 32305...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå