Gå til innhold

Innetid for 14/15-åringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er innetid for deres 14/15-årige barn? Jeg spør fordi vi er uenige her hjemme. 

Anonymkode: 0ca47...35b

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis kl 21 på hverdager, eller komme rett hjem fra trening når det er senere.  23 på fredag og lørdag.

Anonymkode: d0d00...592

AnonymBruker
Skrevet

Hun på 14 har ikke en fast innetid, kommer an på hva hun skal og hvor i byen. Får ikke lov å henge rundt i (Oslo) sentrum etter 19.30 fredag og lørdag, men kan godt få lov å være ute i nabolaget til nærmere midnatt av og til hvis været er strålende, selv om det er før en skoledag.

Så lenge hun følger beskjeder, spør om lov ved tvil og sier fra ved behov, er vi fleksible. Hun må komme seg opp om morgenen uten noe mas.

Anonymkode: 9f553...ae2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke innetid. Frihet under eget ansvar og vi skal ha beskjed om hvor de er. Henger de i sentrum klokka 23 når de skulle sove før skoledag så mister de denne friheten. Hsr aldri vært noe problemer.

Anonymkode: ea434...c07

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke fast innetid. Kom an på hvor hun var, med hvem og hva hun gjorde.

Hadde i stor grad ansvar selv for å tenke fornuftig, men selvfølgelig fulgte vi med.

Har aldri vært noe problem. Nå er hun russ nå i vår, og tror det er lurt at de har fått "trening" i å ta ansvar for seg selv før de plutselig slippes fri. Hun har aldri hatt noe behov for å opponere eller trasse seg til utetider fordi vi alltid har hatt dialog om det og møtt hverandre, samtidig som hun har visst at vi har hatt siste ordet ved behov.

Regel nr 1 er å alltid gi beskjed om hva man skal og hvor man er, og å si fra omtrent når man regner med å komme hjem og å gi beskjed hvis man blir forsinket.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en pliktoppfyllende, skoleflink og sosial gutt på 14 som får ganske frie tøyler. Vi har en regel om at kveldsmat må spises før kl. 23. Han må derfor være hjemme til da, og det pleier han å være. Hvis det er noe spesielt så kan vi avtale annet tidspunkt. 

Anonymkode: 11e77...585

AnonymBruker
Skrevet

20 hverdager og 22 helger. 

Jeg jobber, mindre søsken og vi som familie har ingen interesse av å bli holdt våkne. Så streng på innetider, men sånn er det å være familie og man må ta hensyn. 

Anonymkode: 80cd1...b27

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår 15-åring har ikke innetid, men det er fordi det ikke har vært bruk for det siden han aldri er ute sent på hverdagene. Vi forventer at han legger seg 23 på skoledager så jeg hadde tenkt at han bør være inne tidsnok til å rekke det han skal og være i seng til det. 

AnonymBruker
Skrevet

15.åringen har ikke innetid, men hun trener stort sett på kveld- og kommet hjem for å dusje og spise etter det.

I helgen er det avhengig av hvor hun er og hva hun driver med. Er hun hos ei venninne i nabolaget kan hun fint rusle hjemover kl 1, men må hun hentes, så kanskje 23-24?

Har ikke noe behov for leggetid heller, for stort sett legger hun seg rundt kl 22, men noen ganger vet jeg hun er våken mye seinere - men det hører til sjeldenhetene.

Anonymkode: bc598...3f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber, mindre søsken og vi som familie har ingen interesse av å bli holdt våkne. Så streng på innetider, men sånn er det å være familie og man må ta hensyn. 

20😱

Anonymkode: efb8d...e74

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke innetid for 15 åringen. Det kommer an på hvor han er. Og han er lengere ute om vår/ sommer enn på vinteren 

Anonymkode: c5b6a...d67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hensynet bør vel gå begge veier? Hvordan blir andre holdt våkne ved at barnet kommer hjem kl 21 på en onsdag?

Vi har ikke innetid, er helt avhengig av hva og hvem mitt barn er med (2009-modell). Hun har et par treninger som ikke er ferdig før nærmere kl 21, det er selvsagt ikke noe problem. Er hun hos en nabovenninne så kan hun komme hjem 23.30 en lørdag. Men hun får ikke lov å henge gatelangs noe særlig sent (og det gjør hun heller ikke), og hun får heller ikke henge på McDonald’s på det lokale kjøpesenteret på kveldstid (bor i en bydel i Bergen, og politiet fraråder f.eks dette). 

Anonymkode: 0c256...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

20😱

De skal på skolen dagen etterpå. Små søsken legger seg rundt 20. Jeg legger meg 21.00 fordi jeg må stå opp 04.00. Så at du er sjokkert viser at et annet tidsskjema passer for din familie. 

Min tenåring tar ikke nok hensyn til andre i familien til å være lenger ute siden hun bråker og kunne fint spilt musikk på full bass hele natta hvis hun fikk lov. 

Er man en familie og et barn så får man forholde seg til innetider. Alle vennene hennes må også inn da. 

At 14 åringer er ute til 22 på en hverdag syns jeg er hårreisende 🤦🏽‍♀️ 

Jeg er den voksne som tar ansvar for mine barn. At andre sine barn drasser gatelangs i en alder av 14/15 år er bare nei takk.

Min datter syns tiden er helt fin og det er vi som familie enig om. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hensynet bør vel gå begge veier? Hvordan blir andre holdt våkne ved at barnet kommer hjem kl 21 på en onsdag?

Vi har ikke innetid, er helt avhengig av hva og hvem mitt barn er med (2009-modell). Hun har et par treninger som ikke er ferdig før nærmere kl 21, det er selvsagt ikke noe problem. Er hun hos en nabovenninne så kan hun komme hjem 23.30 en lørdag. Men hun får ikke lov å henge gatelangs noe særlig sent (og det gjør hun heller ikke), og hun får heller ikke henge på McDonald’s på det lokale kjøpesenteret på kveldstid (bor i en bydel i Bergen, og politiet fraråder f.eks dette). 

Anonymkode: 0c256...eb6

De skal på skolen dagen etterpå. Små søsken legger seg rundt 20. Jeg legger meg 21.00 fordi jeg må stå opp 04.00. Så at du er sjokkert viser at et annet tidsskjema passer for din familie. 

Min tenåring tar ikke nok hensyn til andre i familien til å være lenger ute siden hun bråker og kunne fint spilt musikk på full bass hele natta hvis hun fikk lov. 

Er man en familie og et barn så får man forholde seg til innetider. Alle vennene hennes må også inn da. 

Jeg er den voksne som tar ansvar for mine barn. At andre sine barn drasser gatelangs i en alder av 14/15 år er bare nei takk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

22.00 på søndag- mandag

00.00 på fredag og lørdag

15 åringen er på den rusfri og kristne fritidsklubben i nærheten av hjemmet med trygge voksne hver kveld med den samme vennegjengen som har vært venner siden bhg som også har lik innetid.

Hadde ungdommen vært ute og vandret rundt om i gatene her sent på kveldene så hadde innetidene vært strengere. 

Anonymkode: b5a56...80d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

🤦🏻‍♀️

Skrevet

Min 15 åring må være hjemme 21 på hverdager, legger seg 22. I helgene må han være hjemme 22-2230.

AnonymBruker
Skrevet

15-åringen har ikke innetid, for han er aldri ute på kveldstid. Han deltar på fritidsaktivitet, men det har aldri skjedd at han ikke har kommet rett hjem etterpå. 

Anonymkode: 1e9d0...c80

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du diskuterer på en veldig ufin måte når du mener at andre ikke tar ansvar for barna sine eller at det å ikke være inne kl 20 er det samme som å drasse gatelangs. Fritidsaktiviteter slutter sjelden før 20-21 i den alderen. Det er vanskelig å delta på noe om man ikke får være ute til den tiden. Og det å ikke være hjemme før 22 er ikke det samme som å drasse gatelangs. De er vanligvis hjemme hos hverandre, trener eller deltar på fritidsaktiviteter. Det er bra at dere har funnet noe som fungerer for hele familien, men synsingen din om andre er ufin og unødvendig. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos er det rundt denne alderen at vi har sluttet med faste innetider, og diskuterer "sak til sak". 

Når de må være inne/hjemme kommer an på hvor de er, hva de gjør, og hvem de er sammen med. 
Som regel hadde vi en avtale om at det var hjemme og innenfor døra ved midnattstid, om de var på noe med venner i nabolaget. 
Men dersom de var flere sammen, var det viktigere for oss at de gikk hjem samlet, enn at vår skulle hjem til gitt tid. (Vi har stort sett opplevd at venner har hatt strengere innetider, så da kommer våre barn hjem når vennene går hjem. ) 

Er de inne hos noen av naboene, og foreldrene er hjemme, kan de bli senere, om det ikke er skole etterpå. (I den alderen har de tatt ansvar for å stå opp og komme seg på skolen selv, og så lenge det går problemfritt har vi ikke hatt avtalte leggetider.) 

For oss har det vært viktig med frihet under ansvar. Og det kan tyde på at vi har fått til å skape selvstendige individer som tar gode valg for seg selv. 

Anonymkode: bbcf6...190

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...