AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Babyen min er 10 dager gammel lg våkner til egne måltider på natt. Fra 7 til 23-24 gir jeg mat konsekvent hver tredje time, morsmelk på flaske for å ha kontroll over inntak. Fòrer ca 17% av kroppsvekt i døgnet. På natt våkner hun selv, men da går det litt lenger mellom måltidene. Må jef vekke henne da? Hun får i seg det hun skal resten av døgnet og sover godt… Anonymkode: 03213...6ff
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Babyen min er 10 dager gammel lg våkner til egne måltider på natt. Fra 7 til 23-24 gir jeg mat konsekvent hver tredje time, morsmelk på flaske for å ha kontroll over inntak. Fòrer ca 17% av kroppsvekt i døgnet. På natt våkner hun selv, men da går det litt lenger mellom måltidene. Må jef vekke henne da? Hun får i seg det hun skal resten av døgnet og sover godt… Anonymkode: 03213...6ff Så lenge barnet er frisk og ikke lav vekt trenger du verken vekke eller styre med å mate hver tredje time… Men du skriver jo at du mater med flaske og konsekvent hver tredje time for å ha kontroll over inntak, hva er grunnen til dette? Vi matet hver 3-5 time på dagen og vekket ikke for mat på natten, sov stort sett fra 22-06 , fikk en flaske MME i 6-7 tiden og sov videre. Det var det babyen vår etterspurte av mat. Anonymkode: 9fceb...f72 2 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Du bør høre med helsepersonell. Vi fikk beskjed om å vekke i starten fordi hun sov så lenge. Hvorfor kontrollerer du maten så nøye, er dere på et regime? Er baby selvregulerende trenger du ikke kontrollere mengdene slik. Anonymkode: 41ad2...56f 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 På sykehuset (var på nyfødtintensiven) sa de at man ikke trenger å vekke babyen for å spise på natta hvis den har nådd igjen fødselsvekta si 😊 Ingen problem at det går lenger tid mellom måltidene på natta. Min gutt er nå 8 uker og spiser hver 4.-5. time på natta, men annenhver time på dagen. Anonymkode: 86ad2...e6b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Gi mat når babyen vil ha mat. ikke verre enn det. Du trenger ikke å «kontrollere» inntak eller noe med mindre du får beskjed om det på helsestasjonen Anonymkode: 1b5c2...822 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 Er barnet prematurt? Det hørtes ut som regime vi hadde med vår premature. Da måtte vi vekke senest hver tredje time. Babyen skulle få spise når den ville, men det kunne ikke gå mer enn 3 timer og den skulle helst spise alt, så hvis den sovnet under mating, måtte vi vekke den ved å dra litt i ørene, dytte litt på nesa, prøve massere kinnene, eller kile under føttene. Hvis det ikke er prematurt, skal man la de sove og spise så mye eller lite de vil (med mindre vekt tilsier man burde ta grep). Anonymkode: 913e9...d1a 2
Splittbinders Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 Ettersom babyen er helt nyfødt bør du spørre helsesykepleier om dette.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 Gratulerer med baby! Vi fikk beskjed på føden om å vekke hver tredje time på natt, til tross for at barnet var stort, født over termin og nådde fødselsvekta allerede før vi dro fra sykehuset. Vi spurte jordmor som kom på hjemmebesøk om dette og hun hadde aldri hørt noe så dumt før, så da kuttet vi det tvert 😅 Men babyer er jo ulike, og man bør alltids rådføre seg med helsepersonell ved sånne spørsmål. Er jo bare å ta en telefon til helsestasjonen 😊 Anonymkode: 31977...b8e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 Er babyen frisk og går opp i vekt? Da skjønner jeg ikke h orfor du driver og måler opp med flaske, babyen regulerer jo mengden mat selv hvis du ammer. Mye enklere for alle. Du trenger ikke vekke på natta heller da, nyt søvnen! Anonymkode: 8fb85...b18 1
tussi84 Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Babyer som er for tynne eller som sliter med å legge på seg må mates hver 3 time. Går derimot babyen opp i vekt slik den skal, trenger du ikke å vekke på natta for å gi Mat. Vår sov gjerne 6-7 timer på natta før den våknet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 Vi fikk beskjed etter hjemmebesøk da baby var 7 dager at vi ikke trengte vekke for å mate lenger. Men det kommer helt an på blant annet fødselsvekt (og om baby var prematur), vektoppgang osv. Så ville hørt med helsesøster! Anonymkode: c99a7...096
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 Min sov seks-sju timer i strekk om natta de første ukene. HS sa jeg ikke trengte å vekke for mat så lenge hun gikk opp i vekt. Jeg veide henne en gang i uka for å ha kontroll på det. Når det gjelder mating på dag, så tror jeg heller ikke jeg hadde holdt meg til et skjema. Noen babyer vil ha mat oftere enn hver tredje time, og da bør de få det. Om jeg var deg, ville jeg tilbudt mat til babyen hver gang den gråter. Anonymkode: d4528...eae 1
kjærring Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Ikke spør her, snakk med helsesykepleier som følger barnet ditt. Hva vi andre har gjort er ikke relevant for ditt barn. Noen må vekke, andre ikke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå