AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Dette gjelder kun gjeterhunder som er i gruppe 1. Hvilke hunderaser har mye innbygd stress? Og hvilke hunderaser sliter ikke så mye med stress? Hva slags erfaringer har dere? Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette gjelder kun gjeterhunder som er i gruppe 1. Hvilke hunderaser har mye innbygd stress? Og hvilke hunderaser sliter ikke så mye med stress? Hva slags erfaringer har dere? Anonymkode: a9e47...032 Spørs hvilke linjer det avles på. Jeg har en gjeterhund med stor sprik innad i rasen . Min har ingen stress, men finnes mange stressede dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 Tingelling skrev (5 minutter siden): Spørs hvilke linjer det avles på. Jeg har en gjeterhund med stor sprik innad i rasen . Min har ingen stress, men finnes mange stressede dyr. Hvilken rase har du? Skjønner det er stor sprik i hvilke linjer som avles på men det er umulig å vite om før man får valpen. Ingen oppdrettere sier at valpen er fra stressende linjer. Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Del Skrevet 11. april 2024 Felles for gjetere er vel at de har mye driv (det er jo arbeidshunder), og får de ikke utløp for dette kan det vel bikke over i stress hos ethvert individ. Anonymkode: fb4a7...078 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 11. april 2024 #5 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvilken rase har du? Skjønner det er stor sprik i hvilke linjer som avles på men det er umulig å vite om før man får valpen. Ingen oppdrettere sier at valpen er fra stressende linjer. Anonymkode: a9e47...032 Har en mas. Jeg var å hilste på mammaen og valpene før jeg tok en avgjørelse. Ser mye på hvordan mammaen er, og hvordan hun påvirker valpene. Hadde aldri kjøpt en hund før jeg hadde sett hvor den kommer fra. det andre er å trene hunden. Hvis en hind bare ligger inne hele dagen, så kan en hver rolig hund etterhvert bli stresset/rastløs. Hadde en bc i slekta som aldri ble trent noe som helst, og han ble ødelagt. Gjeter stolbein og ble helt koko. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Felles for gjetere er vel at de har mye driv (det er jo arbeidshunder), og får de ikke utløp for dette kan det vel bikke over i stress hos ethvert individ. Anonymkode: fb4a7...078 De fleste hunder er arbeidshunder i ett eller annet slag. Det er bare gruppe 9 selskapshunder som ikke er en arbeidshund. Jakthunder, trekkhunder, vokterhunder osv. er også arbeidshunder. Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Del Skrevet 11. april 2024 De er stressa fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for. Nemlig å jobbe 👍 Hadde folk innsett det ville heller ikke hatt en stresset hund. Anonymkode: b96ef...687 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De er stressa fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for. Nemlig å jobbe 👍 Hadde folk innsett det ville heller ikke hatt en stresset hund. Anonymkode: b96ef...687 Men alle hunder er jo avla for å jobbe. Fortsett fra selskapshunder. Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Del Skrevet 11. april 2024 Hva er det som er så forskjell mellom gjeterhunder som generelt og feks. en setter? De er begge avla for å jobbe som omtrent alle hunder er. Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 11. april 2024 #10 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De er stressa fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for. Nemlig å jobbe 👍 Hadde folk innsett det ville heller ikke hatt en stresset hund. Anonymkode: b96ef...687 Både enig og uenig. Jeg mener begge påvirker. Hvis det avles på en nervøs og stresset mor, og en stresset far, blir det ofte et dårlig resultat. Det har jeg sett mye av hos rasen jeg har nå. Selv om det er eiere som trener masse med hundene, hjelper det ikke. Vet om en hund som stresser at han nesten ikke sov hele det fører året. Så ja, gener har noe å si. Har sett det på gjeter og jakthunder Men klart, trenes ikke hunden, da blir den også rastløs og stresser. Da hjelper det ikke med all vedens beste avlet hund 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De fleste hunder er arbeidshunder i ett eller annet slag. Det er bare gruppe 9 selskapshunder som ikke er en arbeidshund. Jakthunder, trekkhunder, vokterhunder osv. er også arbeidshunder. Anonymkode: a9e47...032 Og i den gruppen finner man ironisk nok pudler i alle størrelser. Jeg visste ikke at jeg kjøpte en apportør, til tross for at jeg visste at de tidligere var brukt som det, men det gjorde jeg definitivt. Og jeg har mellompuddel. Det er definitivt mye arbeidshund igjen i en del puddellinjer, spesielt på de to største størrelsene. Og så har man en god del voktere blant selskapshunder, tror en del får seg en overraskelse der også... Anonymkode: e088e...574 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #12 Del Skrevet 13. april 2024 Da er omtrent 99 prosent arbeidshunder da? Anonymkode: a9e47...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå