AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Noen som har fått fast jobb etter å ha sendt åpen søknad? Hvilken bransje? Tok det lang tid fra søknaden ble sendt til du hørte noe? Anonymkode: 99655...6d3
Bombasi Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 Jeg har! Når jeg var ung. Jeg fikk min første jobb etter utdannelse gjennom åpen søknad. Sendte inn en åpen søknad på konsulentnivå til en privat bedrift. Jeg fikk ingen svar overhodet, og lot det ligge med forsøket. Plutselig tok de kontakt etter 7-8 måneder, og spurte om jeg enda var interessert og om jeg kunne komme innom de for en prat. Det var jeg, for jeg hadde bare tilkallingsjobber da. Har også mottatt en del åpne søknader som leder selv, men det har aldri ført til ansettelse. Likevel anbefaler jeg å sende en. Det skader ikke! Og i bestefall så legges du bak i minnet i tilfelle noe dukker opp. Det er mange bedrifter som misliker ansettelsesprosesser og ansetter da gjennom bakveier. Særlig i privat sektor. Så ta sjansen. Men bruk tid og skriv en god søknad velbegrunnet med hvorfor du sender en åpen søknad. Og ikke følg søknaden opp. Det er helt greit å motta åpne søknader på mail, men det føles ikke like greit for alle å få henvendelser der søkeren "følger opp" søknaden, som om at lederne er skyldig søkeren et svar. Det er de ikke. For de ba ikke om søknaden. Og siden de ikke har gitt deg respons på søknaden, så vet du også svaret du vil få hvis du følger den opp. Så det er ikke vits. 1
Me for life Skrevet 11. april 2024 #3 Skrevet 11. april 2024 Jeg har...på en måte...eller ikke. Sendte åpen søknad til et hotell. Ble ringt opp av hotellsjefen som sa de trengte hjelp i baren med servering og rydding. Supert tenkte jeg, kjøpte hvit skjorte som han ba om og troppet opp på første dag. Ble møtt av en barsjef som aldri hadde hørt om dette, mente han ikke trengte hjelp, hotellsjefen hadde forduftet og jeg ble sendt hjem uten jobb.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #4 Skrevet 11. april 2024 Me for life skrev (1 time siden): Jeg har...på en måte...eller ikke. Sendte åpen søknad til et hotell. Ble ringt opp av hotellsjefen som sa de trengte hjelp i baren med servering og rydding. Supert tenkte jeg, kjøpte hvit skjorte som han ba om og troppet opp på første dag. Ble møtt av en barsjef som aldri hadde hørt om dette, mente han ikke trengte hjelp, hotellsjefen hadde forduftet og jeg ble sendt hjem uten jobb. 😳🥺 Anonymkode: 99655...6d3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Skrevet 11. april 2024 Ja, jeg er ingeniør og dette var i konsulent/prosjekt-bransje. Fikk tips om at de manglet ingeniører med min bakgrunn og jeg sendte inn åpen søknad. Kom inn på intervju ganske raskt (noen dager tror jeg, er noen år siden). Anonymkode: 39c64...0ad
newman01 Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 (endret) Er man ingeniør av noe slag i byggebransjen med litt erfaring er det stort sett bare å sende søknad. Mottar vi en søknad med en interessant CV inviteres personen på en uforpliktende samtale til lunsj eller noe sånt for å se hvordan personen er. Kan være en fordel om søker har satt seg litt inn i selskapet og hva de faktisk driver med. Irriterende når man mottar en generisk søknad om en stilling som ikke eksisterer. Endret 11. april 2024 av newman01
Harlekin Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 Jeg har! Jeg sendte åpen søknad til firmaer innenfor min bransje. Hadde flaks og fikk treff på et firma der en ansatt akkurat var gått ut i langtids sykemelding. Da fikk jeg et vikariat der, og senere fikk jeg fast jobb (deltid, men likevel).
Ivy Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 Jobber innen IT. Fikk innkalling til intervju 3 måneder senere og ble tilbudt kontrakt etter samtalen.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 Jeg gjorde dette da jeg var nyutdannet. Tok kontakt med en av kommunene i nærområdet og spurte om de kom til å få behov for noen med min kompetanse i nærmeste fremtid. Ble kontaktet angående et mulig vikariat innen et døgn. To uker senere begynte jeg i jobben. Etter få måneder ble stillingen utlyst og jeg ble fast ansatt. Anonymkode: 304fd...372
johanne.91 Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Har aldri fått, selvom jeg har sendt mange søknader.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 Kom nye regler på dette, for ikke lenge siden. de har ikke lov til å oppbevare/lagre slike søknader lenger på arbeidsstedet. Anonymkode: e857e...887
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 Fikk min første store stilling i helsevesent gjennom åpen søknad. Sendte en åpen søknad til et sykehus mens jeg enda studerte. Kalt inn til samtale etter ca 2 uker. Enden på visa ble en 30% stilling ved siden av studiet. Anonymkode: ecd01...8d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå