Gå til innhold

Bruk av tv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor ser dere på tv i den mengden dere gjør?

Hva gjør dere for å ikke se på tv for mye?

Og for å få noe motivasjonsbakrunn, hvorfor skal man ikke se mye på tv?

Jeg har nå levd 1/2 uten tv og det har gått ganske bra med en del filmtitting istedet. Men nå har jeg fått tv og den er så irritterende magnetiserende og fristende igjen. Men jeg syntes det er viktige og morsomme ting å se der også.

Bruker dere noen bestemte teknikker for å kontrollere tv-tittingen, eller hvordan forholdere dere når feks mannen ser for mye på tv, og hvordan forholder han seg med tv'en?

Endret av pace
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av-knappen er et godt tips :ler:

Neida. Skriv ned dagen før hva du skal se dagen etter, og la være å skrive opp ting du ikke har veldig lyst til å se. Så holder du deg til det. Eventuelt putt fjenkontrollen i en skuff i en annen etasje slik at du ikke bare plukker den opp når det passer deg.

Skrevet

Jeg personlig har ikke fjernkontroll(taster med tåa!), og bor på et rom.

Tror jeg skal prøve mer av å se på programmet :)

Skrevet

Jeg lever også uten TV (men stikker til en venninne om det er noe helt spes på TV som jeg vil se, men det er ingen serier da, så det blir kanskje en gang i måneden). Poenget må være at du føler at det er et hyggelig liv der ute, som venter på deg! Jeg så mye på TV når jeg var i deppa perioder. Når jeg tenker tilbake, så hadde det vært mye bedre om jeg hadde innsett at jeg var psykisk nedkjørt, og gjort noe mot det, enn å glane på TV (bare for å slippe å tenke på noe).

Jeg var så klistret til skjermen at det beste for meg var å fjerne TVen (ellers ble jeg bare sittende og se hele kvelden, og fikk ikke holdt huset i orden, laget ordentlig middag, vasket osv.)

Jeg sier ikke at alle som ser mye på TV har det slik, men for min egen del liker jeg bedre å gå en tur når det har blitt mørkt for å få litt frisk luft og et minimum mosjon, ogog jeg har blitt skikkelig huslig av meg fordi jeg har innsett at jeg blir mye gladere når huset er ryddig og rent enn den "dynga" det var før (fordi jeg prioriterte TV og snacks).

Gjest GreenSky
Skrevet

Med ondt skal ondt fordrives. Skaff deg internett! ;):ler:

Skrevet

Har alltid tv-en på. Samboern er avhengig av "bakgrunnsstøy". Har den av når jeg er hjemme alene - for det meste.

Begrenser seg lett.. Men det er deilig å slappe av med hjernedøv underholdning eller gode filmer :)

Skrevet
Med ondt skal ondt fordrives. Skaff deg internett!  ;)  :ler:

:ler::ler::ler::ler:

Skrevet (endret)

Takk for råd gjest. Tror sånn å tenke sosialt hjelper. Og feks tenke sånn at å gjøre noe som leder til noe sosialt, ER sosialt. Sånn at hvis du leser morsomme bøker feks får du noe å snakke om senere, og forventningene er der.

Huff jordbær, bruttern min gjorde det samme. Jeg fant det tidvis innmarri irriterende siden jeg alltid måtte si ifra at nå ville jeg ha litt ro..

Med ondt skal ondt fordrives. Skaff deg internett!  ;)  :ler:

Der ja. Det var det rådet jeg håpet på grønna :ler:

Men jeg vil ivertfall heller sitte forran et forum og lete enn så være bundet til et kjedelig program. :)

Endret av pace
Skrevet

Verken sambo eller jeg er spesielt avhengige av tv'en så den kan stå avslått i flere dager. Men pc'en derimot... Den er vi begge avhengige av.

Skrevet
Den er vi begge avhengige av.

Kanskje noen burde starte en ny tråd om det :ler:

Skrevet

Jeg ser absolutt ingen grunn til å begrense tv-tittinga mi i alle fall.

Jeg ser noen serier. Jeg ser Presidenteen på mandag, frustrerte fruer på tisdag, Med hjartet på rette staden på lørdag og Gilmore Girls på søndag. Jeg glor på frokosttv mens jeg spiser frokost før jobb, så får jeg med meg nyheter og været. Jeg ser også "litt av hvert" når jeg kjeder meg, men ikke noe fast utenom dette.

Kan virkelig ikke se noen grunn til å ikke se på tv når jeg vil. Ingen ønsker om å begrense min tv-titting. Men om jeg hade hatt et sykelig forhold til tv, ikke gått ut, ikke gjort noe annet, så hadde det vært et annet spørsmål da selvsagt. Og vedkommende gjest som skriver litt lenger oppe var i en sånn spesiell situasjon.

Men for min egen del, tv er underholdning. Ikke noe problem. Og jeg har ingen planer om å begrense det.

Skrevet (endret)

Kunne ønske jeg også hadde et sånt forhold til tv'en. Den onde svarte boksen :)

Endret av pace
Gjest gjesten over
Skrevet

Hva er det som gjør at du synes TV-tittingen din er problematisk, pace?

Jeg synes jeg aner en bekymring og utilfredshet hos deg.

Hvis du ikke får gjort nok skolearbeide fordi du ser på TV eller huset/hybelen flyter og burde vært ryddet, så skjønner jeg deg. Og mye av den tiden vi ser på TV får vi ikke brukt til noe annet og mer nyttig, fordi vi må følge med på skjermen.

(Bortsett fra å brette sammen tøy eller konsekvent bruke reklamepausene til en hurtig "stormrydding" av ett eller annet).

Som du sier, lese en bok. Eller avtale kino eller bare et treff med en venninne. Eller ta seg tid til fotpleie, eller rydde skapet og planlegge sommerens garderobe, sitte rolig og tenke over livssituasjonen din og bli enig med deg selv om hva som er bra eller dårlig og deretter ha tid til å ville gjøre noe med det, eller gå en tur osv.

Jeg følte at dagene var unyttige når jeg satte meg ned foran TVen etter jobb, og ble sittende til sengetid. Jeg hadde jo større ambisjoner enn som så; jeg vil oppleve andre ting (selv om de er hverdagslige for mange, så elsker jeg f.eks å bake, og jeg VIL ha tid til å bake imellom...)

I lang tid var jeg stresset og "hadde aldri tid" til noenting av det jeg egentlig synes er gøy og trives med. Feilen var at jeg prioriterte fritiden min galt!

Skrevet

Vi pleier å se på tv når vi spiser middag (er bare mamma og meg) og det er vel omtrent det eneste jeg ser på TV. Tiden strekker ikke til med skole, skolearbeid, jobb, hund, boklesing osv.

Skrevet

Jeg har ikke TV, men hun jeg bor sammen med har på rommet sitt så hvis det er noe veldig viktig jeg vil se så ser jeg som regel der. Ikke det at det er så ofte. Jeg blir så passiv av TV. Føler hjernen min fikk en liten utrensing da jeg flytta for meg selv uten TV og slapp all reklamen og alle søppelsitcomsene. Nyheter burde jeg derimot fått med meg litt oftere, samt en del kvalitetsprogrammer :)

Herlig å være avvent nå iallfall, før kunne jeg glo fra ettermiddag til kveld omtrent hele tida.

Gjest Nemesis
Skrevet

Jeg ser lite på TV, men samboeren er avhengig av at den står på hele døgnet.

Jeg syns TV'en er masete, og følger kun med på to serier.

Utover det er TV'en stort sett avslått når jeg er alene hjemme.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg ser masse på TV og har ingen planer om å redustere tittingen. For meg er TV-titting avslappende - men så liker ikke jeg å sitte foran PC`en på kveldstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...