Gå til innhold

Avlastningshjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her med erfaring som avlastningshjem/fosterhjem? Positive og negative sider?

Anonymkode: efc49...685

AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell på avlastningshjem og fosterhjem. 

Anonymkode: f68f0...08b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært avlastningshjem.

Veldig givende, og sunt for egne barn å bli oppmerksomme på at ikke alle barn har det like godt hjemme. (Vi hadde ingen tunge caser, da. Det blir nok noe annet.)

Vanskelig å se at barn du blir glad i ikke har det optimalt hjemme, men samtidig ikke så ille at omsorgsovertakelse er aktuelt.

Jeg savnet at barnevernet stilte mer krav til foreldrene, for eksempel til kursing eller lignende. Situasjonen hjemme ble jo ikke bedre av at ungene var på avlastning en helg i mnd. Jeg håper og tror allikevel at det utgjorde en forskjell for ungene å få oppleve et mer normalt og harmonisk familieliv innimellom. At de tar med seg det som en slags mal den dagen de skal stifte egen familie.

Fosterhjem har vi ikke vært. Vi har blitt spurt av barnevernet om vi kan tenke oss det, men etter å ha sett at familier vi kjenner har vært det, har vi innsett at det er mer enn vi vil være i stand til uten å risikere å ødelegge oss selv. Fy søren, det kan være tøffe greier!

Anonymkode: 896c9...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig givende, og sunt for egne barn å bli oppmerksomme på at ikke alle barn har det like godt hjemme. (Vi hadde ingen tunge caser, da. Det blir nok noe annet.)

Vanskelig å se at barn du blir glad i ikke har det optimalt hjemme, men samtidig ikke så ille at omsorgsovertakelse er aktuelt.

Jeg savnet at barnevernet stilte mer krav til foreldrene, for eksempel til kursing eller lignende. Situasjonen hjemme ble jo ikke bedre av at ungene var på avlastning en helg i mnd. Jeg håper og tror allikevel at det utgjorde en forskjell for ungene å få oppleve et mer normalt og harmonisk familieliv innimellom. At de tar med seg det som en slags mal den dagen de skal stifte egen familie.

Fosterhjem har vi ikke vært. Vi har blitt spurt av barnevernet om vi kan tenke oss det, men etter å ha sett at familier vi kjenner har vært det, har vi innsett at det er mer enn vi vil være i stand til uten å risikere å ødelegge oss selv. Fy søren, det kan være tøffe greier!

Avlastningshjem er jo ikke kun for barn som ikke har der bra hjemme? Det er jo foreldrene som trenger avlastning? Det kan være mange årsaker til det, blant annet aleneforeldre med lite nettverk. Trenger ikke å ha noe med omsorgsevne å gjøre. Vet også om søsken som er på avlastning pga syke søsken hjemme, feks.

Anonymkode: 93d5c...ed0

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at det bare er ditt barn under taket i det hjemmet og ikke andre barn som også trenger avlastning. Det er for å unngå at barnet ditt blir tilbudt rusmidler.

Anonymkode: 0d10a...727

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stor forskjell på avlastningshjem og fosterhjem. 

Anonymkode: f68f0...08b

Du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet.....

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. I mitt tilfelle er det barn som bor i beredskapshjem som skal i avlastningshjem. Desverre er det så mangel på fosterforeldre at barna blir boende i flere år i beredskapshjem. Skjønner godt at det kan være en påkjenning. Tenker at en helg hver 6 skal gå bra så får vi se åssen det går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. I mitt tilfelle er det barn som bor i beredskapshjem som skal i avlastningshjem. Desverre er det så mangel på fosterforeldre at barna blir boende i flere år i beredskapshjem. Skjønner godt at det kan være en påkjenning. Tenker at en helg hver 6 skal gå bra så får vi se åssen det går. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du meldt deg som interessert i å være avlastningshjem til barnevernet? Ser de har en annonse ute i min kommune nå og etter flytting er jeg veldig interessert i å se på det som en mulighet. Jeg synes dog at hver 6.uke høres veldig sjeldent ut. Det må jo fort bli litt skummelt og rart for barna når det er så lang tid mellom hver gang. 

Anonymkode: 88233...d45

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du meldt deg som interessert i å være avlastningshjem til barnevernet? Ser de har en annonse ute i min kommune nå og etter flytting er jeg veldig interessert i å se på det som en mulighet. Jeg synes dog at hver 6.uke høres veldig sjeldent ut. Det må jo fort bli litt skummelt og rart for barna når det er så lang tid mellom hver gang. 

Det vanlige er hver fjerde uke

Anonymkode: c285b...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har slått fra oss å bli fosterhjem, det er så mye i bv som ikke fungerer dessverre. 
Avlastningshjem her er ofte for barn med spesielle behov 

AnonymBruker
Skrevet

Avlastning hjem gjennom BV er kun 1 helg ved 3 uke!

Fosterhjem = barnevernet har tatt over omsorgen for barnet.

Altså det er like stor forskjell på disse som Toyota yaris og Larbogini 🙈 Dårlig sammenligning,men eneste jeg kom på.

Og

Beredskapshjem er et hjem barnet bor i der de enten skal hjem eller videre i fosterhjem. 

Anonymkode: 58649...d6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er temmelig uvitende og fordomsfull til å være avlastningsforelder! Jeg blir faktisk litt skremt. Avlastningshjem har ingenting å gjøre med manglende omsorgsevne. Det handler i de fleste tilfeller om barn med sykdommer eller utfordringer som er så omfattende og krevende at foreldrene og/eller søsken rett og slett trenger en pause. 

Anonymkode: 61ca2...dd3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er temmelig uvitende og fordomsfull til å være avlastningsforelder! Jeg blir faktisk litt skremt. Avlastningshjem har ingenting å gjøre med manglende omsorgsevne. Det handler i de fleste tilfeller om barn med sykdommer eller utfordringer som er så omfattende og krevende at foreldrene og/eller søsken rett og slett trenger en pause. 

Anonymkode: 61ca2...dd3

Men da er det ikke gjennom barneverntjenesten. Regner med koblingen til barneverntjenesten ble gjort fordi det sto avlastningshjem/ fosterhjem.

Men det finnes selvfølgelig ulike avlastningstilbud, men da gjennom ulike tjenester i kommunen. 

Anonymkode: 03b40...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 10.15):

Ja, enig i det. Var gjennom en kollega.  Ser for meg annenhver helg egt. Noe de sa var en mulighet. Skal også  ha barnet en eller to uker i sommer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 18.03):

Altså det er like stor forskjell på disse som Toyota yaris og Larbogini 🙈 Dårlig sammenligning,men eneste jeg kom på.

Og

Beredskapshjem er et hjem barnet bor i der de enten skal hjem eller videre i fosterhjem. 

Det er ikke skrevet i stein om det er annenhver helg, hver 3 eller 4.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og

Nei det dr ikke noe fastsatt at det er hver tredje helg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 10.00):

Bare pass på at det bare er ditt barn under taket i det hjemmet og ikke andre barn som også trenger avlastning. Det er for å unngå at barnet ditt blir tilbudt rusmidler.

Anonymkode: 0d10a...727

???? Hva i alle dager

Tilbud om rusmiddel vil de kunne få uansett hvor de er skole, sentrum, snap eller andre some, avlastning er gjerne bare barn som trenger å komme å oppleve en normal familie eller barn av foreldre som trenger litt fri i en hektisk hverdag. Og om de utplasserer barn/ungdom med rusproblemer så sender de ikke flere til samme avlastningshjem til samme helg/dag.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bv sin egen annonse her som sier hver 6.uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bv sin egen annonse her som sier hver 6.uke. 

Ikke den i vårt fylke. Står hver 6 helg med mulighet for hyppigere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...