Gå til innhold

FAU Bare delegerer oppgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! 
Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? 

Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. 

Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? 

Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. 
Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. 

Anonymkode: f7147...6d5

Selvsagt kan de det

Anonymkode: 3dd9a...0d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Neida, har ikke blitt satt opp på noe nå. 

Har stilt opp da jeg har blitt satt opp.. Men her viser dem ikke hensyn til at foreldre har jobb. Og det jeg lurer på. 

Som jeg skrev i innlegg stiller jeg gjerne opp men kun om det passer. Jeg har ikke råd/anledning til å ta meg fri fra jobb. 

Da butter du med noen da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har jeg skrevet det? 

Jeg synes ikke at FAU kan pålegge deg ansvaret med å finne en stedfortreder for deg om du ikke kan pga jobb eller lignende. 

Om du hadde lest spørsmålet hadde du kanskje forstått.. 

Klart de kan gjøre dey, herlighet

AnonymBruker
Skrevet

Nei må ikke ta meg fri for å bake en kake men om jeg må stille opp på arr i fem timer må jeg evnt ta meg fri ja - og det synes jeg ikke FAU kan kreve og når man da har et lite nettverk pga man er innflytter /  ikke kjenner så mange foreldre på skolen er det vanskeligere å finne en stedfortreder. 

Det er alltid noen som kommer med bla bla bla. Har man barn, så må man følge opp alle aktiviteter rundt barnet. Alle vil ha, men få vil gi. Det er jo ikke sånn samfunnet går rundt. 

Anonymkode: 65733...ac7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan de det

Lovhjemmel?

Anonymkode: 52ce3...f96

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da snuppa gikk i femte klasse var det et møte jeg ikke kunne delta pga jobb. Jeg var alene, jobbet 100% og eksen stilte ikke opp på noe. På det møtet ble jeg gitt et verv, eller en oppgave, jeg skulle avløse noen ved spillebordet på 17. Mai. Frem til da hadde vi aldri ferier en 17 mai her på bygda og visste ikke at femte klasse var ansvarlig for lekene hvert år. Jeg er ikke herfra så dette var noe "alle" visste, unntatt jeg.

Det året, som tidligere år, reiste vi til sy Den. Ingen hadde fortalt meg at jeg hadde blitt tildelt en oppgave. Jeg visste ingenting overhodet før de ringte meg på.17. Mai og spurte meg hvor jeg var? Klein samtale og sure miner, men lite å gjøre med det.

Anonymkode: b4a32...64c

Så du gidder ikke engang lese referatet fra FAU møter, eller spørre en av de andre foreldrene om hva som ble tatt opp?

Anonymkode: aa492...d9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du gidder ikke engang lese referatet fra FAU møter, eller spørre en av de andre foreldrene om hva som ble tatt opp?

Ikke sant..men barn skal de ha. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

her har vi ialfall aldri fått noe referat fra noe FAU møter

Anonymkode: febec...b12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

På skolen barna våre har gått på har det alltid vært 5.klasse som arrangerer 17.mai, alle foreldrene i 5. klasse skal da levere  kake til 17.mai, og det blir satt opp arbeidsgrupper i forbindelse med de forskjellige aktivitetene på 17.mai. 

Det pleier aldri være problemer med at folk ikke melder seg frivillig. Men vi har ikke stort vi gjør utenom 17.mai som Fau skal ha ansvaret for. Alle har stort sett nok med sitt og sine ting privat, og det er det heldigvis enighet om på vår skole at det er 17.mai som er fokuset. Overskuddet fra 17.mai går til leirskole i  6.klasse, resten dekker skolen dersom det ikke kommer inn nok penger. 

Så innsatsen vi legger ned for barna på 17.mai i 5.klasse får de samme barna igjen i 6.klasse i form av leirskole

Anonymkode: 492d9...3a6

Det sier en hel del at foreldrene på skolen din ikke gidder å engasjere seg i barna sine sin skole utover 17. mai arrangementet. Er så glad mitt barn går på en skole med stort sett oppegående folk, som engasjerer seg for at skolen, undervisningen, og miljøet skal være best mulig. Mange foreldre er utrolig late og lite engasjerte i barnas utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På skolen barna våre har gått på har det alltid vært 5.klasse som arrangerer 17.mai, alle foreldrene i 5. klasse skal da levere  kake til 17.mai, og det blir satt opp arbeidsgrupper i forbindelse med de forskjellige aktivitetene på 17.mai. 

Det pleier aldri være problemer med at folk ikke melder seg frivillig. Men vi har ikke stort vi gjør utenom 17.mai som Fau skal ha ansvaret for. Alle har stort sett nok med sitt og sine ting privat, og det er det heldigvis enighet om på vår skole at det er 17.mai som er fokuset. Overskuddet fra 17.mai går til leirskole i  6.klasse, resten dekker skolen dersom det ikke kommer inn nok penger. 

Så innsatsen vi legger ned for barna på 17.mai i 5.klasse får de samme barna igjen i 6.klasse i form av leirskole

Hadde det vært slik hos oss også, så skulle jeg ha stilt opp. 5. klasse har ansvaret, men overskuddet går til skolekorpset. Ingen av våre har hatt interesse for korps, og hadde sannsynligvis ikke fått være med uansett, siden de bare tar opp 4 aspiranter hvert år og prioriterer de som har eldre søsken i korpset.

Anonymkode: 75233...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det sier en hel del at foreldrene på skolen din ikke gidder å engasjere seg i barna sine sin skole utover 17. mai arrangementet. Er så glad mitt barn går på en skole med stort sett oppegående folk, som engasjerer seg for at skolen, undervisningen, og miljøet skal være best mulig. Mange foreldre er utrolig late og lite engasjerte i barnas utdanning.

Som FAU har ansvaret for, det betyr ikke at det ikke arrangeres noe eller at det er dårlig miljø. Klassekontakter har ordnet med noe, men det er alltids noen frivilluge som kan stille. Jeg var  FAU leder når begge mine gikk i 5.klasse. Men det er begrenset hvor mye en kan påplegge andre. Selv om det er foreldre som ikke kan stille til enhver tid, så betyr det ikke at dem ikke er gode foreldre eller vil ha best mulig miljø etc. for barna sine. 

Må gå å ha respekt og forståelse for at det er flere sider. Og idag har ikke folk så mye tid til overs for alt hva mange skoler holder på med , fra mamma  kvelder, leke grupper og gud veit hva. 

Og FAU har da ikke noe med om undervisningen er bra eller ikke. Og har ikke med oppegående skole eller ikke, men en trenger ikke 1750 arrangementer for at en skole skal være bra.

Alt er ikke svart/hvitt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken skole i Bergen er dette? Det høres fristende ut å få ungene inn der. Jeg er ikke imot dugnad, men har ikke selv oppvokst med 17. mai-arrangement på skolen, og ønsker heller å ha med barna på andre ting.

Anonymkode: f888e...631

Det er jo ikke oppmøteplikt, du står fritt til å gjøre hva du vil med familien på 17. mai. 

Anonymkode: 5af90...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke så kan man ikke, da prøver man å bytte med andre foreldre. Går ikke det, så gir man beskjed til FAU om at det er forsøkt. Ingen forventer eller kan kreve at du skal ta fri fra jobb. 

Så er det noe med tidspunkt da, når skolen her f.eks etterspør foreldre til å hjelpe til med rigging, maling og diverse til et arrangement hvor man skal møte opp kl 13 på en torsdag så kan de ikke akkurat forvente at mange foreldre kan stille. Min arbeidstid er fra 08 til 15.30. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Skogstrolle skrev (6 timer siden):

Tror du ikke at dem som sitter i FAU har en jobb og et liv utenom vervet dem er valgt til? 

Og hvem mener du skal finne en stedfortreder for deg og alle de andre som er forhindret fra å gjøre jobben? Er det FAU som skal  sitte på vakt 24/7 og følge opp at det kommer folk? Eller er det litt for mye forlangt at DU finner en stedfortreder selv??

På tide å ta ansvar for alt det som ikke er like artig med foreldrerollen!

- FAU'er i 3 år

For de fleste av oss en det å jobbe å ta ansvar for alt som ikke er så morsomt ved foreldrerollen. Du vet, å passe på at ungene har tak over hode og mat i magen.. 

Man kan selvfølgelig ikke ta fri fra det for å selge pølser. 

Anonymkode: eb4ec...d8e

• Liker 1
Skrevet

Har jeg skrevet det? 

Jeg synes ikke at FAU kan pålegge deg ansvaret med å finne en stedfortreder for deg om du ikke kan pga jobb eller lignende. 

Om du hadde lest spørsmålet hadde du kanskje forstått.. 

Klart de ikke krever at du skal ta fri, men de vet jo ikke din jobbturnus så du må bytte med noen når du får en oppgave som ikke passer.

1. Du kan være i forkant og be klassens fau representant om å sørge for at du blir satt på baking eller en oppgave som passer deg. 

2. Du kan spørre noen om å bytte etter at oppgavene er utdelt.

FAU følger gjerne faste rutiner der hvert av de årlige arrangementer er fordelt på faste klassetrinn. Finn ut når ditt/dine barn sin klasse står ansvarlig og gi beskjed om ønsket oppgave.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For de fleste av oss en det å jobbe å ta ansvar for alt som ikke er så morsomt ved foreldrerollen. Du vet, å passe på at ungene har tak over hode og mat i magen.. 

Man kan selvfølgelig ikke ta fri fra det for å selge pølser. 

Anonymkode: eb4ec...d8e

Ingen som forventer at du tar fri, men det er da ikke så vanskelig å sjekke om du kan bytte med en annen forelder dersom det ikke passer. Får du ikke byttet så får du ikke byttet, da gir man bare beskjed. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke oppmøteplikt, du står fritt til å gjøre hva du vil med familien på 17. mai. 

Så godt å høre! Jeg leste så mye om at man måtte stå i pølsebu og lykkehjul og sånne ting, at det hørtes ut som man ble bundet opp til å måtte møte på skolen😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så godt å høre! Jeg leste så mye om at man måtte stå i pølsebu og lykkehjul og sånne ting, at det hørtes ut som man ble bundet opp til å måtte møte på skolen😅 

Og hvis ingen møter opp, så krasjer hele arrangementet!

Flotters!!

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Som FAU har ansvaret for, det betyr ikke at det ikke arrangeres noe eller at det er dårlig miljø. Klassekontakter har ordnet med noe, men det er alltids noen frivilluge som kan stille. Jeg var  FAU leder når begge mine gikk i 5.klasse. Men det er begrenset hvor mye en kan påplegge andre. Selv om det er foreldre som ikke kan stille til enhver tid, så betyr det ikke at dem ikke er gode foreldre eller vil ha best mulig miljø etc. for barna sine. 

Må gå å ha respekt og forståelse for at det er flere sider. Og idag har ikke folk så mye tid til overs for alt hva mange skoler holder på med , fra mamma  kvelder, leke grupper og gud veit hva. 

Og FAU har da ikke noe med om undervisningen er bra eller ikke. Og har ikke med oppegående skole eller ikke, men en trenger ikke 1750 arrangementer for at en skole skal være bra.

Alt er ikke svart/hvitt

Selvsagt har FAU noe med om.undervisningen er bra eller ikke, det er jo foreldrenes verktøy br 1 for å påvirke skolen. Selv her i Norge tar oppegående FAU tak i alt mulig fra undervisningskvalitet til faglig tilbud, oppgradering av lokaler,  innsats for lokalsamfunnet, skoleturer etc.  Verden er full av familier som strekker seg LANGT for å gi ungene sine best mulig utdanning. Her i Norge er det mange tafatte foreldre som ikke tenker lenger enntil 17-mai.  Besøk en topp skole i utlandet så ser du forskjellen umiddelbart mellom en virkelig bra skole og det du sender ungen din på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forsiktig nå. Det er ikke alle barn som er så heldig at de har 2 foresatte.

Anonymkode: e528a...2b3

Nei, men de fleste har det. Det er ganske få hvor barnet går på barne eller ungdomsskolen og far ikke er i livet lenger. De som er enker, forstår alle hvis de sier at de ikke kan. Men så lenge far er i livet og fungerer så er de to om barnet. Det å stille opp er like stort ansvar for far som for mor. Og som noen nevner om fedre som ikke engasjerer seg og vil heller snekre eller hva enn gjøre... kvinner kan også finne minst 10 mer givende aktiviteter enn dugnad men velger å stille opp for barna sine...

Anonymkode: 26607...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...