Skogstrolle Skrevet 11. april 2024 #21 Skrevet 11. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har jeg skrevet det? Jeg synes ikke at FAU kan pålegge deg ansvaret med å finne en stedfortreder for deg om du ikke kan pga jobb eller lignende. Om du hadde lest spørsmålet hadde du kanskje forstått.. Anonymkode: f7147...6d5 Tror du ikke at dem som sitter i FAU har en jobb og et liv utenom vervet dem er valgt til? Og hvem mener du skal finne en stedfortreder for deg og alle de andre som er forhindret fra å gjøre jobben? Er det FAU som skal sitte på vakt 24/7 og følge opp at det kommer folk? Eller er det litt for mye forlangt at DU finner en stedfortreder selv?? På tide å ta ansvar for alt det som ikke er like artig med foreldrerollen! - FAU'er i 3 år Endret 11. april 2024 av Skogstrolle 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #22 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. Anonymkode: f7147...6d5 Så meld deg inn i FAU, og ‘’bare’’ deleger oppgaver du og🤷♀️ Anonymkode: 78724...222 3 1
Gjest takinova Skrevet 11. april 2024 #23 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. Anonymkode: f7147...6d5 Det er sånn det skal være. FAU skal ikke gjøre jobben for alle foreldrene. De skal delegere slik at ALLE foreldrene deltar.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #24 Skrevet 11. april 2024 På generelt grunnlag er det mitt inntrykk at det er foreldre med flere barn og krevende jobber som både tar på seg verv og stiller opp på ulike dugnader. Hvor ofte er det arrangement i barnehagen liksom? Jeg er leder for FAU i vår, og vi har arrangementer som FAU står for ca 2-3 ganger i året. Det kan de fleste klare.. Litt lei av de som ikke gidder og kun tenker på seg selv.. Ja, det krever planlegging og prioritering. Jeg tror de færreste synes det er super gøy, men det er snakk om lite tid totalt sett.. Anonymkode: 8f7e8...26a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #25 Skrevet 11. april 2024 Erfaringen fra FAU er vel at hvis de gir ut en liste hvor foreldrene selv kan velge å melde seg så er det ingen som gjør det. Forstår da godt at de delegerer en oppgave til hver, også er det opp til hver enkelt å løse floken. Hvis du skal jobbe akkurat da så kan du jo bytte med en annen forelder som f.eks skal bake kake eller noe. Hvis FAU skal sjekke og bytte for alle sammen så blir det mye jobb. Finner du ingen å bytte med så kan du kontakte FAU da. Anonymkode: 6d82f...70d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #26 Skrevet 11. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: På en stor skole i Bergen protesterte de så hardt mot "tvang" til å arrangere 17. Mai. Det ble tilslutt besluttet at det skulle være helt frivillig. Nå har de andre året på rad der det ikke blir feiring. Anonymkode: e528a...2b3 Hvilken skole i Bergen er dette? Det høres fristende ut å få ungene inn der. Jeg er ikke imot dugnad, men har ikke selv oppvokst med 17. mai-arrangement på skolen, og ønsker heller å ha med barna på andre ting. Anonymkode: f888e...631
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #27 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei må ikke ta meg fri for å bake en kake men om jeg må stille opp på arr i fem timer må jeg evnt ta meg fri ja - og det synes jeg ikke FAU kan kreve og når man da har et lite nettverk pga man er innflytter / ikke kjenner så mange foreldre på skolen er det vanskeligere å finne en stedfortreder. Anonymkode: f7147...6d5 Det er da bare å spørre i klassen. Litt må man klare å fikse selv. Anonymkode: b2cdd...bf5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #28 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): ikke kjenner så mange foreldre på skolen er det vanskeligere å finne en stedfortreder. Anonymkode: f7147...6d5 Stedfortreder kan være en tante, bestefar, nabo eller hvem som helst som gidder å gjøre deg en tjeneste. Anonymkode: e691b...138 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #29 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På en stor skole i Bergen protesterte de så hardt mot "tvang" til å arrangere 17. Mai. Det ble tilslutt besluttet at det skulle være helt frivillig. Nå har de andre året på rad der det ikke blir feiring. Anonymkode: e528a...2b3 Saksopplysning: Det kan ha noe med saken å gjøre at det er andre året på rad at 17.mai ligger inntil en langhelg (Kr.H. i fjor, pinsen i år). Anonymkode: 2bd0f...c0b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #30 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. Anonymkode: f7147...6d5 Beklager men hvor er ferdre? Far kan også stille. Jeg tipper de bryr seg fint lite om det er mor eller far som stiller så lenge noen stiller opp.. Anonymkode: 26607...273
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #31 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager men hvor er ferdre? Far kan også stille. Jeg tipper de bryr seg fint lite om det er mor eller far som stiller så lenge noen stiller opp.. Anonymkode: 26607...273 Forsiktig nå. Det er ikke alle barn som er så heldig at de har 2 foresatte. Anonymkode: e528a...2b3
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2024 #32 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg satt i 17. msi komiteen. Ett årskull har ansvar hvert år og vi setter opp ALLE foreldre. De får på et foreldremøte stå i kø og velge gruppe. De som ikke skriver seg på blir fordelt i grupper. Antall i hver gruppe blir basert på oppgaver og antall foreldre. Er det få foreldre blir noen vakter mye kortere. Kullene har mellom 60-80 barn. Noen foreldre gjør jobb før 17. mai, eller 16. mai og de fleste på 17. mai. Alltids mange som ikke svarer/ikke dukker opp så må beregne mange på enkelte oppgaver. Alle trinn 1-7 må enten kjøpe gave, bake kake eller koke kaffe pr barn. så ingen slipper unna. Har du tre barn på ulike trinn må du fikse alle tre.. Det er mye jobb med arrangement, spesielt 17 mai så FAU/17. maikomitee har ikke sjans å gjøre mye alene Anonymkode: f3a61...bb2 Hvorfor så kjøpepress?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #33 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager men hvor er ferdre? Far kan også stille. Jeg tipper de bryr seg fint lite om det er mor eller far som stiller så lenge noen stiller opp.. Anonymkode: 26607...273 Fedrene forsvant ut av bildet fordi moren saboterer samvær med barna. Anonymkode: 52ce3...f96
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2024 #34 Skrevet 11. april 2024 Snublefot62 skrev (5 timer siden): Men det viser jo at de færreste egentlig tenkte at en slik deltakelse var verdt å stille opp for? Det er ofte tendenser rundt til at vi gjør ting fordi vi tror det er forventet eller fordi det alltid har vært sånn. Jeg er allergisk mot "det har alltid vært sånn"-svar. Det innbyr til stagnering og fravær av utvikling. Og når en sier en gjør ting fordi det forventes, så kan det jo være verdt å stille spørsmålet om "hvem" som forventer det og hvorfor, og viktigst av alt, er de villige til å stille opp selv? For ofte ender en da opp med at egentlig kastet en bare bort mye tid. Isolert sett vil jeg påstå at 17 mai er blitt en stressende og overdrevent påtatt dag. Veldig mange vet ikke engang hvorfor de går i tog, og vil i fult alvor si at det er fordi vi feirer at andre verdenskrig var over i nittenfemogførti... veldig få er kjent med hva som skjedde på Eidsvoll og hva det faktisk betydde for norge som nasjon, men pølser og is er sentralt. Nettopp. Hvis ingen gidder å arrangere, så er det bare FAU som ønsker feiring. 17. mai har med Norges frihet å gjøre. Ikke med pølser, gaver, kaker og dyre klær.
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2024 #35 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fedrene forsvant ut av bildet fordi moren saboterer samvær med barna. Anonymkode: 52ce3...f96 Det blir altfor generelt. Jeg har sett tendens at også fedre som er gift med barnas mor, glimter med sitt fravær på foreldremøter, ryddedugnader og lignende kjedelig dritt. Men de snekrer gjerne en benk, griller og lignende.
Rosalilje84 Skrevet 11. april 2024 #36 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forsiktig nå. Det er ikke alle barn som er så heldig at de har 2 foresatte. Anonymkode: e528a...2b3 Nettopp. Da jeg var alene, hadde vi verken far, besteforeldre, tanter, familievenner eller lignende som kunne stille. 1
Hjerte Skrevet 11. april 2024 #37 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei! Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. Anonymkode: f7147...6d5 Det står ikke i norges lover om det er det du lurer på, men å stille opp for FAU på skolen der ungene går er faktisk en del av samfunnskontrakten! Så nei, du blir ikke straffet om du ikke stiller. Men det er og blir rasshøloppførsel å ikke stille opp så sant en kan, og stille med stedfortreder når man ikke kan. Hilsen hun som sammen med fire-fem andre foreldre stod for ryddingen etter et arrangement i fjor der hele klassen hadde fått oppdraget og de fleste var til stede under festlighetene. Hadde alle vært brukelige mennesker hadde jobben vært gjort på et kvarter.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #38 Skrevet 11. april 2024 På skolen barna våre har gått på har det alltid vært 5.klasse som arrangerer 17.mai, alle foreldrene i 5. klasse skal da levere kake til 17.mai, og det blir satt opp arbeidsgrupper i forbindelse med de forskjellige aktivitetene på 17.mai. Det pleier aldri være problemer med at folk ikke melder seg frivillig. Men vi har ikke stort vi gjør utenom 17.mai som Fau skal ha ansvaret for. Alle har stort sett nok med sitt og sine ting privat, og det er det heldigvis enighet om på vår skole at det er 17.mai som er fokuset. Overskuddet fra 17.mai går til leirskole i 6.klasse, resten dekker skolen dersom det ikke kommer inn nok penger. Så innsatsen vi legger ned for barna på 17.mai i 5.klasse får de samme barna igjen i 6.klasse i form av leirskole Anonymkode: 492d9...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #39 Skrevet 11. april 2024 Da snuppa gikk i femte klasse var det et møte jeg ikke kunne delta pga jobb. Jeg var alene, jobbet 100% og eksen stilte ikke opp på noe. På det møtet ble jeg gitt et verv, eller en oppgave, jeg skulle avløse noen ved spillebordet på 17. Mai. Frem til da hadde vi aldri ferier en 17 mai her på bygda og visste ikke at femte klasse var ansvarlig for lekene hvert år. Jeg er ikke herfra så dette var noe "alle" visste, unntatt jeg. Det året, som tidligere år, reiste vi til sy Den. Ingen hadde fortalt meg at jeg hadde blitt tildelt en oppgave. Jeg visste ingenting overhodet før de ringte meg på.17. Mai og spurte meg hvor jeg var? Klein samtale og sure miner, men lite å gjøre med det. Anonymkode: b4a32...64c 1
TomSawyer Skrevet 11. april 2024 #40 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei! Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. Anonymkode: f7147...6d5 Kreve det? Lovverk? Bli voksen bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå