Gå til innhold

FAU Bare delegerer oppgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? 

Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. 

Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? 

Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. 
Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. 

Anonymkode: f7147...6d5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du havnet i 17. Mai komiteen nå? 🤭

Uansett hva det er er snakk om her så kan ikke FAU kreve at akkurat du stiller, men de kan forvente at foresatte stiller opp for barna sine. Om du velger å gjøre det er opp til deg.

Hvis du dropper dugnadsånden så håper jeg det er fordi du av en eller annen legitim grunn er forhindret fra det.

Anonymkode: e528a...2b3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ingen som krever at de som sitter i FAU tar det vervet. Det er ingen som krever at de skal stille opp. De gjør det fordi de ønsker å bidra til barnas trivsel og velvære.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du havnet i 17. Mai komiteen nå? 🤭

Uansett hva det er er snakk om her så kan ikke FAU kreve at akkurat du stiller, men de kan forvente at foresatte stiller opp for barna sine. Om du velger å gjøre det er opp til deg.

Hvis du dropper dugnadsånden så håper jeg det er fordi du av en eller annen legitim grunn er forhindret fra det.

Neida, har ikke blitt satt opp på noe nå. 

Har stilt opp da jeg har blitt satt opp.. Men her viser dem ikke hensyn til at foreldre har jobb. Og det jeg lurer på. 

Som jeg skrev i innlegg stiller jeg gjerne opp men kun om det passer. Jeg har ikke råd/anledning til å ta meg fri fra jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er heller ingen som krever at de som sitter i FAU tar det vervet. Det er ingen som krever at de skal stille opp. De gjør det fordi de ønsker å bidra til barnas trivsel og velvære.

Har vel ikke sagt noe på det. Les innlegget på nytt.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei! 
Kan virkelig FAU bare bestemme hvem foreldre som skal stille på diverse ting? 

Dem krever at du skal stille opp, kan du ikke er du selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. 

Kan dem virkelig kreve det? Og har noen noe lovverk å vise til? 

Jeg synes dette er en uting, jeg stiller gjerne opp med en kake eller to, og hjelper til om jeg har anledning. 
Men virker som at dem fleste mødre ikke har en jobb å forholde seg til eller kun jobber dagtid. 

Synes du kanskje at FAU skal stå for alt selv?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Må du ta deg fri for å bake en kake? 

Men nei, de kan ikke kreve det, du har lov å si nei. men det er en viss forventning at foreldre stiller opp.

Anonymkode: febec...b12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt i 17. msi komiteen. Ett årskull har ansvar hvert år og vi setter opp ALLE foreldre. De får på et foreldremøte stå i kø og velge gruppe. De som ikke skriver seg på blir fordelt i grupper. Antall i hver gruppe blir basert på oppgaver og antall foreldre. Er det få foreldre blir noen vakter mye kortere.  Kullene har mellom 60-80 barn. Noen foreldre gjør jobb før 17. mai, eller 16. mai og de fleste på 17. mai. Alltids mange som ikke svarer/ikke dukker opp så må beregne mange på enkelte oppgaver.  

Alle trinn 1-7 må enten kjøpe gave, bake kake eller koke kaffe pr barn. så ingen slipper unna. Har du tre barn på ulike trinn må du fikse alle tre..

Det er mye jobb med arrangement, spesielt 17 mai så FAU/17. maikomitee har ikke sjans å gjøre mye alene

Anonymkode: f3a61...bb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik det må gjøres. Hvis man gir folk valget, så er det få som gidder å bidra. Da blir det ingenting. De aller, aller fleste klarer å bidra litt. 

Anonymkode: d1970...219

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dugnader følger med det å ha barn, lev med det.

Anonymkode: 6847a...ba6

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må du ta deg fri for å bake en kake? 

Men nei, de kan ikke kreve det, du har lov å si nei. men det er en viss forventning at foreldre stiller opp.

Nei må ikke ta meg fri for å bake en kake men om jeg må stille opp på arr i fem timer må jeg evnt ta meg fri ja - og det synes jeg ikke FAU kan kreve og når man da har et lite nettverk pga man er innflytter /  ikke kjenner så mange foreldre på skolen er det vanskeligere å finne en stedfortreder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Skogstrolle skrev (9 timer siden):

Synes du kanskje at FAU skal stå for alt selv?

Har jeg skrevet det? 

Jeg synes ikke at FAU kan pålegge deg ansvaret med å finne en stedfortreder for deg om du ikke kan pga jobb eller lignende. 

Om du hadde lest spørsmålet hadde du kanskje forstått.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei må ikke ta meg fri for å bake en kake men om jeg må stille opp på arr i fem timer må jeg evnt ta meg fri ja - og det synes jeg ikke FAU kan kreve og når man da har et lite nettverk pga man er innflytter /  ikke kjenner så mange foreldre på skolen er det vanskeligere å finne en stedfortreder. 

ok, du brukte kake som eksempel så tenkte at det var greia.

Men jeg er enig, om denne dugnaden gjør at du må ta fri fra jobb så hadde jeg enkelt å greit bare sagt nei, beklage men jeg er på jobb da og kan desverre ikke stille denne gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har jeg skrevet det? 

Jeg synes ikke at FAU kan pålegge deg ansvaret med å finne en stedfortreder for deg om du ikke kan pga jobb eller lignende. 

Nå har FAU brukt mye av sin tid til å få satt opp foreldre på alle oppgavene i tillegg til alt annet de gjør, og det vil være svært urimelig at FAU har ansvaret for å omrokere og delegere hvis noen ikke kan stille, og det er fullt forståelig  at ordlyden er at de som ikke kan den tiden de er satt opp er selv ansvarlig for å finne en stedfortreder. Det mange foreldre glemmer er at de som sitter i FAU bruker av sin egen tid for å gi barna best mulig opplevelser og god skolehverdag. Jeg har sittet i FAU i 5 år og det er ikke måte på hvor vanskelig det er for mange foreldre når de settes opp på oppgaver som krever litt mer enn å bake en kake. Etter å ha vært leder for FAU i 2 år (problemet hadde vart i mange år) sendte jeg ut en melding til alle foreldre på skolen at ett spesielt arrangement som ungene gleder seg til hvert år er avlyst da FAU ikke ser det mulig å bruke så mye tid på å planlegge og så gjøre om bemanningsplanleggingen flere ganger da foreldre bare sier "dessverre vi kan ikke, og vi kjenner ingen så vi klarer ikke finne noen som kan ta vakten for oss". Det ble skikkelig ramaskrik hvor foreldre kalte FAU egoistiske mm, og til slutt endte det med at jeg satte opp en liste med hvor mye tid FAU bruker i løpet av ett år på møter, høringer, være representant i driftsutvalget, jobbing med det sosiale miljøet, arrangere 17.mai, juleavslutning, 2 bokkvelder og dette spesielle arrangementet. Sendte så ut denne oversikten og orienterte om at FAU representantene brukte så mye tid av sin fritid for barna på skolen, og stilte da ett spørsmål om foreldrene mente at vi skulle bruke enda mer tid på å planlegge dugnadsbemanning flere ganger til hvert arrangement. Skrev også at hvis foreldre mente det så ville det sosiale bli minimalt og FAU kom til å si fra seg alle arrangement. Jeg fikk mye respons fra foreldre som var helt enig i at FAU ikke skulle gjøre en jobb flere ganger fordi foreldre ikke "gadd" å gjøre jobben med å kontakte andre foreldre i klassen for å få noen til å ta vakten hvis det ikke passet, og det har uten unntak ikke vært noen problem med at foreldre har selv ansvaret for å finne en stedfortreder etter dette etter denne infoen ble sendt ut. 

Anonymkode: 0b9db...c81

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Neida, har ikke blitt satt opp på noe nå. 

Har stilt opp da jeg har blitt satt opp.. Men her viser dem ikke hensyn til at foreldre har jobb. Og det jeg lurer på. 

Som jeg skrev i innlegg stiller jeg gjerne opp men kun om det passer. Jeg har ikke råd/anledning til å ta meg fri fra jobb. 

Det er en ærlig sak. Informer FAU om du er i en situasjon som gjør at du ikke kan så ordner det seg nok i situasjonene der gjelder.

Jeg har selv sittet i FAU samtidig som jeg har vært klassekontakt og på toppen av det vært i 17. Mai komiteen alle disse årene. Ingen partner å dele med.

Jeg har selvsagt vært i mange situasjoner der det ikke har vært mulig for meg å bidra, spesielt når det er på dagtid.

God kommunikasjon løser det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke delegerer oppgaver er det få som melder seg frivillig. Så dessverre er det nødvendig å legge litt press på foreldre for ting faktisk skal bli gjort. Det er ikke meningen at FAU skal gjøre alt selv. Dessverre er det mange foreldre som ikke kjenner på noe ansvar for at det blir 17. mai, juleavslutning, klassefest eller annet. Folk vil gjerne delta og ha det gøy, men forventer at det er "alle andre" som gjør jobben. Å sitte i FAU er en utakknemlig jobb. Foreldre sutrer og klager over å måtte stå i kiosken på 17. mai, bake en kake eller bli igjen og rydde opp etter sommeravslutningen og tenker ikke over de mange timene representantene bruker for å skape hygge og en bedre skolehverdag både for ditt barn og alle andre. Er det så vanskelig for deg å finne en stedfortreder? Send en melding til andre foreldre eller legg ut på klassens Facebookside og spør om noen kan bytte oppgave med deg. 

Anonymkode: fc380...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På en stor skole i Bergen protesterte de så hardt mot "tvang" til å arrangere 17. Mai. Det ble tilslutt besluttet at det skulle være helt frivillig. 

Nå har de andre året på rad der det ikke blir feiring.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På en stor skole i Bergen protesterte de så hardt mot "tvang" til å arrangere 17. Mai. Det ble tilslutt besluttet at det skulle være helt frivillig. 

Men det viser jo at de færreste egentlig tenkte at en slik deltakelse var verdt å stille opp for?

Det er ofte tendenser rundt til at vi gjør ting fordi vi tror det er forventet eller fordi det alltid har vært sånn. Jeg er allergisk mot "det har alltid vært sånn"-svar. Det innbyr til stagnering og fravær av utvikling. Og når en sier en gjør ting fordi det forventes, så kan det jo være verdt å stille spørsmålet om "hvem" som forventer det og hvorfor, og viktigst av alt, er de villige til å stille opp selv?

For ofte ender en da opp med at egentlig kastet en bare bort mye tid.

Isolert sett vil jeg påstå at 17 mai er blitt en stressende og overdrevent påtatt dag. Veldig mange vet ikke engang hvorfor de går i tog, og vil i fult alvor si at det er fordi vi feirer at andre verdenskrig var over i nittenfemogførti... veldig få er kjent med hva som skjedde på Eidsvoll og hva det faktisk betydde for norge som nasjon, men pølser og is er sentralt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har jeg skrevet det? 

Hvorfor mener du at Fau skal finne stedfortreder? De er jo de som allerede har mest jobb.

Anonymkode: 6847a...ba6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trist at det blir sånn. Tipper at mange av de som ikke vil stille opp, år på år har deltatt på 17.mai feiringen på denne skolen. 

Anonymkode: e5a7f...1d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...