AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Du som har en mastergrad med lite eller delvis arbeidserfaring. Hvor mye tjener du med lønnsveksten idag [2024]? Inkluder hvilket yrke? Utdanning? Privat eller offentlig? Hvor mange år med relevant arbeidserfaring du har? Og gi oss gjerne noe tips så vi også kan forhandle bedre lønn. Håper mange bidrar og gir oss litt innsikt i dette. Takker på forhånd 🙂 Anonymkode: 07ef3...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg har lite relevant arbeidserfaring, selv om jeg har jobbet i mange år. Derfor skriver jeg her. Jeg tjener 637 900 kr pr år + kontaktlærertillegg (22 600 kr), dvs 660 500 kr til sammen. Blir spennende å se hva lønnsoppgjøret ender på. Er kontaktlærer på småskoletrinnet, stilling som lektor med opprykk i offentlig sektor. Jeg har snart 3 års relevant arbeidserfaring, men har 16 års annen erfaring utover dette fra det private næringsliv. Fra 2022 skal all tidligere erfaring tas med ved ansettelse, men siden jeg ble ansatt i 2021, telles ikke denne med. Har lærerutdanning (4-åring) + bachelor og mastergrad i språk + etterutdanning innen realfag, historie/samfunnsfag, IT, økonomi m.m. Jeg kan kun gi min erfaring ift forhandlinger av lønn i privat sektor, siden forhandling av lønn i nåværende jobb ikke egentlig har vært aktuelt i særlig grad. Jeg var hovedtillitsvalgt i mange år, og ved forhandlinger om lønn er det viktig å være godt forberedt, viktig å ta med relevant tallmateriale, være flink til å begrunne hvorfor akkurat du fortjener høyere lønn (hvis det er snakk om lokale forhandlinger), huske å liste opp alle dine arbeidsoppgaver slik at dine ledere faktisk vet du gjør (mange ledere vet ikke nødvendigvis om omfanget av ens arbeidsoppgaver) - og tørre å stille krav. Be gjerne om mer enn det du faktisk forventer å få, da lander man gjerne på der man forventer å lande. F.eks hjalp jeg ei venninne her om dagen som skulle forhandle lønn. Hun ønsket i utgangspunktet lønnstrinn 50 (fiktivt tall), men ba om lønnstrinn 60. Hun fikk da tilbud om lønnstrinn 55, mye mer enn forventet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 SPOCA skrev (5 minutter siden): Jeg har lite relevant arbeidserfaring, selv om jeg har jobbet i mange år. Derfor skriver jeg her. Jeg tjener 637 900 kr pr år + kontaktlærertillegg (22 600 kr), dvs 660 500 kr til sammen. Blir spennende å se hva lønnsoppgjøret ender på. Er kontaktlærer på småskoletrinnet, stilling som lektor med opprykk i offentlig sektor. Jeg har snart 3 års relevant arbeidserfaring, men har 16 års annen erfaring utover dette fra det private næringsliv. Fra 2022 skal all tidligere erfaring tas med ved ansettelse, men siden jeg ble ansatt i 2021, telles ikke denne med. Har lærerutdanning (4-åring) + bachelor og mastergrad i språk + etterutdanning innen realfag, historie/samfunnsfag, IT, økonomi m.m. Jeg kan kun gi min erfaring ift forhandlinger av lønn i privat sektor, siden forhandling av lønn i nåværende jobb ikke egentlig har vært aktuelt i særlig grad. Jeg var hovedtillitsvalgt i mange år, og ved forhandlinger om lønn er det viktig å være godt forberedt, viktig å ta med relevant tallmateriale, være flink til å begrunne hvorfor akkurat du fortjener høyere lønn (hvis det er snakk om lokale forhandlinger), huske å liste opp alle dine arbeidsoppgaver slik at dine ledere faktisk vet du gjør (mange ledere vet ikke nødvendigvis om omfanget av ens arbeidsoppgaver) - og tørre å stille krav. Be gjerne om mer enn det du faktisk forventer å få, da lander man gjerne på der man forventer å lande. F.eks hjalp jeg ei venninne her om dagen som skulle forhandle lønn. Hun ønsket i utgangspunktet lønnstrinn 50 (fiktivt tall), men ba om lønnstrinn 60. Hun fikk da tilbud om lønnstrinn 55, mye mer enn forventet. En jeg kjenner byttet til en annen skole innad i kommunen, og da fikk hun inkludere all tidligere erfaring. Hun gikk fra 8 år til 16 år ansiennitet. Anonymkode: 8b4bf...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. april 2024 #4 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En jeg kjenner byttet til en annen skole innad i kommunen, og da fikk hun inkludere all tidligere erfaring. Hun gikk fra 8 år til 16 år ansiennitet. Anonymkode: 8b4bf...a9e Ja, er klar over dette kan være en mulighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #5 Del Skrevet 11. april 2024 Har mastergrad, men har 10 års ansiennitet i jobben min, så vet ikke om jeg er helt i målgruppa her? Jobber i staten som rådgiver, tjener 630 000. Gikk mye opp i lønn i fjor, de siste årene har jeg ligget på 520-550 000 kr i året. Så nå føler jeg meg godt betalt... Selv om jeg tjener er godt under gjennomsnittslønn i Norge. Anonymkode: b023d...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Del Skrevet 11. april 2024 Har mastergrad, 8 års relevant arbeidserfaring. Seniorrådgiver i offentlig sektor, tjener nå 661 500. Håper å nå 700 K snart. Anonymkode: 1a66a...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har mastergrad, men har 10 års ansiennitet i jobben min, så vet ikke om jeg er helt i målgruppa her? Jobber i staten som rådgiver, tjener 630 000. Gikk mye opp i lønn i fjor, de siste årene har jeg ligget på 520-550 000 kr i året. Så nå føler jeg meg godt betalt... Selv om jeg tjener er godt under gjennomsnittslønn i Norge. Anonymkode: b023d...bc4 Hva er gjennomsnittet på din jobb? Anonymkode: 07ef3...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #8 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har mastergrad, 8 års relevant arbeidserfaring. Seniorrådgiver i offentlig sektor, tjener nå 661 500. Håper å nå 700 K snart. Anonymkode: 1a66a...595 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har mastergrad, men har 10 års ansiennitet i jobben min, så vet ikke om jeg er helt i målgruppa her? Jobber i staten som rådgiver, tjener 630 000. Gikk mye opp i lønn i fjor, de siste årene har jeg ligget på 520-550 000 kr i året. Så nå føler jeg meg godt betalt... Selv om jeg tjener er godt under gjennomsnittslønn i Norge. Anonymkode: b023d...bc4 Dette var ganske stusselig selv for staten å være. Her har jeg bare BA og var under utdanning når jeg fikk jobben for 3 år siden, gått fra førstekonsulent stilling med rundt 500 000 i lønn til senior med rundt 670 000 i lønn på den tiden. Hvor jobber dere og hva gjør/gjør dere ikke for å øke i lønn? Anonymkode: 5f77c...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #9 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var ganske stusselig selv for staten å være. Her har jeg bare BA og var under utdanning når jeg fikk jobben for 3 år siden, gått fra førstekonsulent stilling med rundt 500 000 i lønn til senior med rundt 670 000 i lønn på den tiden. Hvor jobber dere og hva gjør/gjør dere ikke for å øke i lønn? Anonymkode: 5f77c...c0d Jobber ved ett av norges største universiteter, som rådgiver innen studieadministrasjon. Akademia er svært dårlig betalt, også de som underviser her tjener mindre enn lærere ved videregående skoler, for eksempel. Hvis man ikke er rektor eller professor, da kan lønna være ok Er med i forskerforbundet, som jobber hardt for at utdanning skal lønne seg, men de når ikke helt gjennom. På universitetene er det så dårlig stilt økonomisk for tiden at ingen kommer noen vei ved å ha lønnssamtale med ledee. Anonymkode: b023d...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #10 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jobber ved ett av norges største universiteter, som rådgiver innen studieadministrasjon. Akademia er svært dårlig betalt, også de som underviser her tjener mindre enn lærere ved videregående skoler, for eksempel. Hvis man ikke er rektor eller professor, da kan lønna være ok Er med i forskerforbundet, som jobber hardt for at utdanning skal lønne seg, men de når ikke helt gjennom. På universitetene er det så dårlig stilt økonomisk for tiden at ingen kommer noen vei ved å ha lønnssamtale med ledee. Anonymkode: b023d...bc4 Jeg jobber også på et universitet, og lønna som du beskriver er ganske typisk på mitt universitet også. Jeg er tillitsvalgt, så jeg har ganske god oversikt. Anonymkode: 1fd94...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #11 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette var ganske stusselig selv for staten å være. Her har jeg bare BA og var under utdanning når jeg fikk jobben for 3 år siden, gått fra førstekonsulent stilling med rundt 500 000 i lønn til senior med rundt 670 000 i lønn på den tiden. Hvor jobber dere og hva gjør/gjør dere ikke for å øke i lønn? Anonymkode: 5f77c...c0d Dette er ikke normen for samfunnsvitenskapelig master i kunnskapssektoren. Mulig du er heldig med sektor og lokasjon. Admin. stillinger i forsvaret og fiskeridir. betaler feks betydelig bedre enn kunnskapsdir. Jeg jobber i statlig utdanningssektor (ikke uh) og har 610000. Lang ansiennitet fra tidligere, men kun 2,5 år i denne stillingen. Anonymkode: a9232...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette er ikke normen for samfunnsvitenskapelig master i kunnskapssektoren. Mulig du er heldig med sektor og lokasjon. Admin. stillinger i forsvaret og fiskeridir. betaler feks betydelig bedre enn kunnskapsdir. Jeg jobber i statlig utdanningssektor (ikke uh) og har 610000. Lang ansiennitet fra tidligere, men kun 2,5 år i denne stillingen. Anonymkode: a9232...040 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber også på et universitet, og lønna som du beskriver er ganske typisk på mitt universitet også. Jeg er tillitsvalgt, så jeg har ganske god oversikt. Anonymkode: 1fd94...61b AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobber ved ett av norges største universiteter, som rådgiver innen studieadministrasjon. Akademia er svært dårlig betalt, også de som underviser her tjener mindre enn lærere ved videregående skoler, for eksempel. Hvis man ikke er rektor eller professor, da kan lønna være ok Er med i forskerforbundet, som jobber hardt for at utdanning skal lønne seg, men de når ikke helt gjennom. På universitetene er det så dårlig stilt økonomisk for tiden at ingen kommer noen vei ved å ha lønnssamtale med ledee. Anonymkode: b023d...bc4 Se der ja, når dere sier det så har jeg hørt det før om universiteter i hvertfall. Helt sykt og skal ha så høye krav men betale så lite for kvalifisert arbeidskraft. Njæ heldig å heldig har jeg nok ikke vært, har strengtatt arbeidsoppgaver tilsvarende 3 stillinger grunnet vakanse. Men til gjengjeld så er det jo litt å ha med seg inn i forhandlinger. Men det er i en annen sektor enn utdanningen ja.. Anonymkode: 5f77c...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg jobber i privat sektor og har en mastergrad innen HR og ledelse. 7 års erfaring, men har vært i permisjon i 2,5 av de. Tjener 1 million. Anonymkode: 7a312...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Del Skrevet 12. april 2024 Hvorfor svarer dere som har 7+ år med erfaring? Det blir ikke helt relevant for spørsmålet føler jeg. Anonymkode: e74ef...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå