AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre disse litt tøffere konfrontasjonene på riktig måte? Har et barn på snart 2 som ofte håndterer frustrasjon og skuffelse med å slå. F.eks hvis jeg sier nei til noe eller må ta fra hen noe hen ikke skal ha. Jeg setter meg ned på barnets nivå og tar tingen (f.eks solkrem eller annet som potensielt kan være farlig) og sier «den må mamma få, men vi kan heller leke med ‘ball, bil, dukke, bamse, hva enn jeg har for hånden’». Barnet reagerer med gråt og med å slå meg. Jeg tar rolig tak i barnets hender og sier «mamma får vondt når du slår, au au» også peker jeg der barnet slo. Viser deretter med stor innlevelse hvordan vi kan ta et dypt pust i stede. Barnet kan godt tenke seg om et øyeblikk, peke på meg og si au for så å prøve å få tak i tingen igjen med nytt nei og nye slag. Merker jeg tilslutt blir litt passiv, eller i situasjoner der det er mulig - ettergivende. Skal vi f.eks forlate lekeplassen hender det vi blir der lenger fordi jeg ikke klarer stå i mot barnet. Hvordan kan jeg bli flinkere, tydeligere til å sette grenser uten å bli streng? Anonymkode: 9aa9f...2f4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Barnet er fremdeles lite. Du nevner du vil sette grenser, men hva gjør du for å unngå disse situasjonene til å begynne med? 1) Hvorfor finnes det farlige ting som du må ta fra dem? Er dere flinke til å legge vekk ting barnet ikke skal få tak i? Slik at man legger til rette for at situasjoner ikke skjer og er god på å forhindre at man skaper unødvendige situasjoner når det først er en periode med mye som løses med å slå fra barnet. 2) Har du forsøkt å gjøre en byttehandel med ting fremfor å ta fra dem det? «Åj, se på denne spennende tingen her, vil du ha den? Mamma kan holde den andre». Det blir fort av verdi at du skal ta fra noe, som skaper frustrasjon. Har du prøvd å gjøre en annen ting kulere? Barn syns ofte det man driver med er mer gøy enn det de holder, men om man skal frata dem noe, blir det det beste de har hatt. 3) Hvor godt kommuniserer du til barnet at ting skal skje? Sier du ifra «Snart skal vi gå fra lekeplassen, du kan huske fem ganger, også går vi». Eller sier du «NÅ skal vi gå». Barn er ofte dårlige på overganger, og det er vanskelig for dem at det skal skje dem noe nytt uten at de får forberedt seg på det. Forteller du hva som skal skje når dere forlater lekeplassen? Hvor dere skal? Hvorfor dere må gå? Du fokuserer mye på at barnet slår, men jeg tenker kanskje det hadde vært lurt å se på situasjonene som leder til det og hvordan du håndterer dem og kommuniserer, fremfor å gå rett på å bli tydeligere og sette mer grenser. Anonymkode: 88ae6...df4 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Barnet er fremdeles lite. Du nevner du vil sette grenser, men hva gjør du for å unngå disse situasjonene til å begynne med? 1) Hvorfor finnes det farlige ting som du må ta fra dem? Er dere flinke til å legge vekk ting barnet ikke skal få tak i? Slik at man legger til rette for at situasjoner ikke skjer og er god på å forhindre at man skaper unødvendige situasjoner når det først er en periode med mye som løses med å slå fra barnet. 2) Har du forsøkt å gjøre en byttehandel med ting fremfor å ta fra dem det? «Åj, se på denne spennende tingen her, vil du ha den? Mamma kan holde den andre». Det blir fort av verdi at du skal ta fra noe, som skaper frustrasjon. Har du prøvd å gjøre en annen ting kulere? Barn syns ofte det man driver med er mer gøy enn det de holder, men om man skal frata dem noe, blir det det beste de har hatt. 3) Hvor godt kommuniserer du til barnet at ting skal skje? Sier du ifra «Snart skal vi gå fra lekeplassen, du kan huske fem ganger, også går vi». Eller sier du «NÅ skal vi gå». Barn er ofte dårlige på overganger, og det er vanskelig for dem at det skal skje dem noe nytt uten at de får forberedt seg på det. Forteller du hva som skal skje når dere forlater lekeplassen? Hvor dere skal? Hvorfor dere må gå? Du fokuserer mye på at barnet slår, men jeg tenker kanskje det hadde vært lurt å se på situasjonene som leder til det og hvordan du håndterer dem og kommuniserer, fremfor å gå rett på å bli tydeligere og sette mer grenser. Anonymkode: 88ae6...df4 Takk for godt svar 1) Vi kunne nok blitt enda bedre på å få unna ting. Han er ekspert på å få tak i sånt jeg ikke tenker over. Den solkremen han hadde lå i stellevesken som vi alltid har med rundt. Tar jeg den ut derfra blir den glemt, men burde kanskje heller oppbevare hele vesken ute av rekkevidde 🤔 Typisk sånne eksempler, han har fått en enorm rekkevidde de siste par ukene, så vi får ta en ny babyproofing runde 2) Ja, men han gjennomskuer at leke er kjedelig i forhold til solkremen (eller annet) 😂 Har prøvd med tannbørster og annet som ikke er farlig men likevel litt mer utilgjengelig, det kan gjerne funke bedre. 3) Dette føler jeg at jeg er ganske god på. Kan gjerne si «nå skal vi snart dra fra lekeplassen, men vi kan leke litt til først» «nå kan du gjøre ‘den aktiviteten han holder på med’ en gang til, så skal vi gå hjem» - her holder jeg også opp 1 finger for å illustrere at det er 1 gang. Da holder han opp hånden sin selv med 1 finger og gjentar 1. Likevel blir det helt krise når vi da er ferdig - og det er HER jeg er for svak. Nå har jeg sagt ifra flere ganger, men når barnet da går i vranglås blir vi værende på lekeplassen lenger, selv om jeg da har sagt at vi skal avslutte 🤔 Ulf-Bjarne skrev (1 time siden): Har du forsøkt rollespill med bamsen? Dette skal jeg sjekke ut 🥰 Anonymkode: 9aa9f...2f4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Tja. Hva gjør en mann på 2 meter som får juling av ei dame på 150 Cm? Anonymkode: 8a06c...bc2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #6 Skrevet 11. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Takk for godt svar 1) Vi kunne nok blitt enda bedre på å få unna ting. Han er ekspert på å få tak i sånt jeg ikke tenker over. Den solkremen han hadde lå i stellevesken som vi alltid har med rundt. Tar jeg den ut derfra blir den glemt, men burde kanskje heller oppbevare hele vesken ute av rekkevidde 🤔 Typisk sånne eksempler, han har fått en enorm rekkevidde de siste par ukene, så vi får ta en ny babyproofing runde 2) Ja, men han gjennomskuer at leke er kjedelig i forhold til solkremen (eller annet) 😂 Har prøvd med tannbørster og annet som ikke er farlig men likevel litt mer utilgjengelig, det kan gjerne funke bedre. 3) Dette føler jeg at jeg er ganske god på. Kan gjerne si «nå skal vi snart dra fra lekeplassen, men vi kan leke litt til først» «nå kan du gjøre ‘den aktiviteten han holder på med’ en gang til, så skal vi gå hjem» - her holder jeg også opp 1 finger for å illustrere at det er 1 gang. Da holder han opp hånden sin selv med 1 finger og gjentar 1. Likevel blir det helt krise når vi da er ferdig - og det er HER jeg er for svak. Nå har jeg sagt ifra flere ganger, men når barnet da går i vranglås blir vi værende på lekeplassen lenger, selv om jeg da har sagt at vi skal avslutte 🤔 Dette skal jeg sjekke ut 🥰 Anonymkode: 9aa9f...2f4 Skjønner. De er gode på å ta på alt man ikke vil de skal ta. Hva med å gjøre solkremen om til en lek? «Åj, se der ja, vet du hva det er? Det er en solkrem. Se, inni er det krem og når sola skinner, så må vi smøre oss». Ta ut en ert med krem på fingertuppen og lat som du smører i ansiktet på deg og barnet mens du fjerner boksen. Bare som et eksempel! En distraksjon fra tingen. De er så nysgjerrige og vil helst ha de tingene som de ikke skal. Selvfølgelig er det ting man bare må ta vekk, men det blir litt «velg dine kamper» på hva som er definitivt ting man må fjerne umiddelbart fra barnet og ting man kan forhandle eller leke bort. En ny runde med baby proof høres lurt ut, det er en god ide. Det skal jeg selv gjøre her faktisk De utvider jo hva de får tak i og hvor de beveger seg også! Og når det gjelder å gå, så bra du er flink til å gi beskjeder og si ifra. Noen ganger må man bare gå, og man vet det er hyl og skrik, men kanskje bare det hjelper å si til seg selv at - sånn er det nå. Det er ikke farlig de gråter. Og andre på lekeplassen har også opplevd det mange ganger (hvis du syns det er ubehagelig for andre). Bare behold roen og vær tydelig. Du fortsetter å gi beskjed og si ifra, men det blir slik at dere går. For da er du også konsekvent i at «Du kan gjøre dette 5 ganger til, men så må vi gå». Kanskje det har låst seg på, som du skriver, at du sier dere skal gå, men blir? At barnet har lært at hvis det bare gråter og hyler, så får det bli lenger og ha det gøy. Anonymkode: 88ae6...df4 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #7 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner. De er gode på å ta på alt man ikke vil de skal ta. Hva med å gjøre solkremen om til en lek? «Åj, se der ja, vet du hva det er? Det er en solkrem. Se, inni er det krem og når sola skinner, så må vi smøre oss». Ta ut en ert med krem på fingertuppen og lat som du smører i ansiktet på deg og barnet mens du fjerner boksen. Bare som et eksempel! En distraksjon fra tingen. De er så nysgjerrige og vil helst ha de tingene som de ikke skal. Selvfølgelig er det ting man bare må ta vekk, men det blir litt «velg dine kamper» på hva som er definitivt ting man må fjerne umiddelbart fra barnet og ting man kan forhandle eller leke bort. En ny runde med baby proof høres lurt ut, det er en god ide. Det skal jeg selv gjøre her faktisk De utvider jo hva de får tak i og hvor de beveger seg også! Og når det gjelder å gå, så bra du er flink til å gi beskjeder og si ifra. Noen ganger må man bare gå, og man vet det er hyl og skrik, men kanskje bare det hjelper å si til seg selv at - sånn er det nå. Det er ikke farlig de gråter. Og andre på lekeplassen har også opplevd det mange ganger (hvis du syns det er ubehagelig for andre). Bare behold roen og vær tydelig. Du fortsetter å gi beskjed og si ifra, men det blir slik at dere går. For da er du også konsekvent i at «Du kan gjøre dette 5 ganger til, men så må vi gå». Kanskje det har låst seg på, som du skriver, at du sier dere skal gå, men blir? At barnet har lært at hvis det bare gråter og hyler, så får det bli lenger og ha det gøy. Anonymkode: 88ae6...df4 Det var en god ide! Skal prøve det! 😄 Gjorde faktisk nylig noe lignende ift mat da han er blitt litt kresen. Leker, lukter på og undersøker maten selv, han blir nysgjerrig og synes mat er gøy og spennende! Tror nok dessverre du har rett i at han har lært seg at hyl og skrik fungerer og at jeg gir meg. Huff, får bare stå stormen av selv om det er litt pinlig å dytte hylende, sparkende, slående unge opp i vogna 😂 Anonymkode: 9aa9f...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #8 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre disse litt tøffere konfrontasjonene på riktig måte? Har et barn på snart 2 som ofte håndterer frustrasjon og skuffelse med å slå. F.eks hvis jeg sier nei til noe eller må ta fra hen noe hen ikke skal ha. Jeg setter meg ned på barnets nivå og tar tingen (f.eks solkrem eller annet som potensielt kan være farlig) og sier «den må mamma få, men vi kan heller leke med ‘ball, bil, dukke, bamse, hva enn jeg har for hånden’». Barnet reagerer med gråt og med å slå meg. Jeg tar rolig tak i barnets hender og sier «mamma får vondt når du slår, au au» også peker jeg der barnet slo. Viser deretter med stor innlevelse hvordan vi kan ta et dypt pust i stede. Barnet kan godt tenke seg om et øyeblikk, peke på meg og si au for så å prøve å få tak i tingen igjen med nytt nei og nye slag. Merker jeg tilslutt blir litt passiv, eller i situasjoner der det er mulig - ettergivende. Skal vi f.eks forlate lekeplassen hender det vi blir der lenger fordi jeg ikke klarer stå i mot barnet. Hvordan kan jeg bli flinkere, tydeligere til å sette grenser uten å bli streng? Anonymkode: 9aa9f...2f4 Du gjør helt riktig. Småbarn som slår er et utrykk for frustrasjon over manglende evne til å uttrykke seg verbalt. Dette, i tillegg til at en toåring stort sett er styrt av følelser og impulser, og ikke helt har utviklet evnen til å tenke seg om enda. Ikke ta det personlig. Hun slår ikke for at du skal få vondt. Hun slår fordi hun er veldig lita enda, med en hjerne i utvikling☺️ Anonymkode: 88590...941
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 Det er ikke farlig å bli streng hvis ingenting annet funker.. Anonymkode: c30f1...3f8
Mt3 Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 Ulf-Bjarne skrev (16 timer siden): Har du forsøkt rollespill med bamsen? 🤣🤣🤣 senere så må barnet til psykolog og snakke ut om traumene.
kjærring Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre disse litt tøffere konfrontasjonene på riktig måte? Har et barn på snart 2 som ofte håndterer frustrasjon og skuffelse med å slå. F.eks hvis jeg sier nei til noe eller må ta fra hen noe hen ikke skal ha. Jeg setter meg ned på barnets nivå og tar tingen (f.eks solkrem eller annet som potensielt kan være farlig) og sier «den må mamma få, men vi kan heller leke med ‘ball, bil, dukke, bamse, hva enn jeg har for hånden’». Barnet reagerer med gråt og med å slå meg. Jeg tar rolig tak i barnets hender og sier «mamma får vondt når du slår, au au» også peker jeg der barnet slo. Viser deretter med stor innlevelse hvordan vi kan ta et dypt pust i stede. Barnet kan godt tenke seg om et øyeblikk, peke på meg og si au for så å prøve å få tak i tingen igjen med nytt nei og nye slag. Merker jeg tilslutt blir litt passiv, eller i situasjoner der det er mulig - ettergivende. Skal vi f.eks forlate lekeplassen hender det vi blir der lenger fordi jeg ikke klarer stå i mot barnet. Hvordan kan jeg bli flinkere, tydeligere til å sette grenser uten å bli streng? Anonymkode: 9aa9f...2f4 Mi brukte å slå når hun ikke fikk det som hun ville , sa da ifra om vi slår ikke og det blir vondt. Om hun slo igjen reiste jeg meg og sa at jeg ikke ville sitte / stå med noen som slo for det gjorde vondt. Sluttet rimelig raskt med det når jeg trakk meg unna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå