Gå til innhold

Hvor lenge tar dere solarium??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok solarium for første gang og tok 12 minutter, jeg vet ikke noe om hvor lenge jeg burde ta etterhvert eller nå hjelp meg!!

Anonymkode: 97ee6...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen...pass på huden din 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som fortsatt påfører seg selv kreft frivillig?

Tar ingen minutter.

Anonymkode: d576f...07d

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter første gang hadde vært lenge nok.  Men nå har ikke jeg tatt solarium siden 1990-tallet.

Anonymkode: a1934...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Hvorfor skulle jeg det?

Anonymkode: 3daf8...c25

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med 15 min.

Tåler du det, kan du ta 20 min.

Så 20 min annenhver dag til du får ønsket farge.

Etter det kan du vedlikeholde med en til to dager i uka.

Anonymkode: 800a1...a4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begynn med 15 min.

Tåler du det, kan du ta 20 min.

Så 20 min annenhver dag til du får ønsket farge.

Etter det kan du vedlikeholde med en til to dager i uka.

Anonymkode: 800a1...a4a

Og sp ta føflekk skjekk 1 gang i året hos hudlege 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1980 tallet?

Anonymkode: 8cf62...551

Skrevet

Frem til solkrem kom på markedet, var hudkreft et ukjent fenomen i Norge. Etter at solkremen ble nødvendig, har forekomsten av hudkreft økt ganske nøyaktig i takt med solfaktoren. Er ikke det pussig?

Screenshot_20230511-100821_Chrome.thumb.jpg.ddf7b104a9b5419c13d1648b6d5ab253.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lonehill skrev (1 minutt siden):

Frem til solkrem kom på markedet, var hudkreft et ukjent fenomen i Norge. Etter at solkremen ble nødvendig, har forekomsten av hudkreft økt ganske nøyaktig i takt med solfaktoren. Er ikke det pussig?

Screenshot_20230511-100821_Chrome.thumb.jpg.ddf7b104a9b5419c13d1648b6d5ab253.jpg

Legemiddelidustrien det vettu...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Legemiddelidustrien det vettu...

Da solkremen kom på markedet, var det som middel for å bli raskere brun. Så begynte folk å få hudkreft. Da ble markedsføringen av solkrem endret fra å være et middel som gjorde deg raskere brun, til å bli et middel som beskytter mot hudkreft. Og etter det har forekomsten av hudkreft fortsatt å øke i takt med "solfaktoren". Du kan være inne på noe. Det øker jo salget av kreftmedisin.😁

3d1d783dc7817cb7116bf04f4b1ee257.jpg.c86b78178d5c60adb242fc2077226a99.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi solte oss ikke i gamle dager. 

Anonymkode: f2a38...6e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi solte oss ikke i gamle dager. 

Anonymkode: f2a38...6e1

Ikke det?

Da jeg var liten, ble jeg sendt ut på landet til bestemor og bestefar så fort det ble sommerferie. Der jeg jeg stappa inn i ei badebukse, smurt inn med jurfett og sendt ut i sola. Første uka var jeg så solbrent at jeg kunne flå huden av ryggen. Men jeg lever ennå. Selv om jeg aldri har vært i nærheten av ei flaske med solkrem.🙂

Folk solte seg ikke i gamle dager, men svært mange jobba utendørs. Og de kledde av seg når det var sol, fordi folk som holdt seg i sola også holdt seg også friske. Helt til antibiotikaen kom på markedet, ble tuberkulosepasienter sendt på sanatorium, der de ble lagt ut i sola for å bli friske. Tuberkulosepasientene fikk soling på blåresept.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det noen som fortsatt påfører seg selv kreft frivillig?

Tar ingen minutter.

Anonymkode: d576f...07d

Det absolutt aller fleste gjør vell eller inntar noe på jevnlig basis som kan potensielt være kreftfremkallende... så jeg tør og påstå at godt over halvparten om ikke mere " påfører seg selv kreft frivillig". Så ja det er absolutt noen som fortsatt gjør det ;)

noen røyker, noen blir solbrent 3 ganger i året, noen spiser rødt kjøtt, osv

Anonymkode: 44550...230

Skrevet

Ifølge danske forskere er solarium åtte ganger mer effektivt enn naturlig sollys for å danne D-vitamin i huden. Forskningsstudien ble i sin tid omtalt av Forskning.no:

Litt kunstig sol gir D-vitamin høst og vinter

Her er link til den danske forskningsstudien som ble omtalt av Forskning. no:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2133.2011.10697.x

Når Helsedirektoratet sier at solarium er uegnet som kilde til D-vitamin, er det altså ikke fordi solarium gir oss for lite D-vitamin, men fordi Helsedirektoratet fraråder soling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...