AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget men nå er jeg forbanna og redd og trenger vel litt råd, så beklager visst dette blir litt langt og rotet men håper noen tar seg tid til å svare. har hatt en lang sykdomshistorie nå siste året med fysisk sykdom hvor jeg har vert på innlagt på sykehus flere ganger. Men nå virker det som om legene (spesielt hun jeg har hatt mest med å gjøre på sykehuset) har gitt opp og mener jeg påfører meg dette selv. Noe jeg bare vil ha klart at ikke er tilfellet. Dette er hovedsakelig tema pga min psykiske for historie. Vært igjennom mange undersøkelser og de finner ikke ut av hvorfor jeg blir syk. Vil ikke gå for detaljert da jeg er redd for å bli kjent igjen. Legen på sykehuset mener jeg er likegyldig og ikke bryr meg fordi jeg er rolig og virker avslappet. Jeg har en tendens til å reagere når jeg kommer hjem og kan slappe av. Får generelt alltid beskjed om at jeg er super rolig (selv etter stygge bilulykker, arbeidsulykker osv som jeg har vært med/vitne til) reaksjonen min kommer gjerne så sent som 2 uker etterpå. Så nå har jeg sitter hjemme og grene i en uke av og på og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for selv om legen ikke ser at dette går inn på meg betyr ikke det at det ikke gjør det. Jeg er i tillegg «redd» for å snakke med legene og virker vel som om jeg ikke bryr meg pga dette, jeg prøver å bli flinkere men det tar laaang tid før jeg har mot/tilitt til å si hva jeg mener/føler til folk. Vet jeg burde dratt på sykehuset/legevakten nå for formen e mildt sagt ikke bra og redd for hvor dette ender. men tørr rett og slett ikke pga hva hun har skrevet i journal og vet at de andre legene vil lese dette og evt dømme meg på samme måte. Har alltid hatt stor frykt for å oppsøke lege selv før dette. Nå vet jeg ikke hva jeg gjør, sette meg på neste og beste fly te utlandet og se om jeg tørr gå til legen der? fastlegen er god hjelp oppi alt dette og ser håpløsheten i det men er veldig begrenset hva han kan gjøre når sykehuset ikke vil gjøre noe mer enn å putte plaster på en brukket for å sette d på spissen. noen som har vært i litt samme situasjon før og har noen råd? Begynner å bli relativt frustrert og har mest lyst å bare gi helt opp. beklager igjen for rotet og langt innlegg men e helt oppgitt og rådvill. Anonymkode: 13f4f...d60 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 Legevakt er for akutt sykdom eller akutt forverring. Anonymkode: 7e998...79f 2 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Så du har en lang sykehistorie, du har nå fått en somatisk lidelse, du har blitt behandlet for dette en stund, men nå ønsker ikke legene lenger å hjelpe noe mer da de tror det er selvpåført. Du ønsker ikke fortelle alt om forhistorie for du ønsker ikke bli gjenkjent.. Og så spør du oss om råd.. Nei takk sier jeg, det er mulig du tar ting til inntekt som du vil fore legene med, nye hypoteser, nye spekulasjoner, nye ondter her og der.. Anonymkode: db57a...b27 13 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 Er redd for at det blir så gale at jeg har nødt å dra til legevakt til slutt fordi det blir for gale i helg. Ikke sånn at jeg drar dit i stede for fastlegen. Då skal det være ganske kritisk altså, for jeg nekter å dra ned dit igjen då skal jeg virkelig døden nær og til du som tror jeg kommer med nye ondter og gud hva hver gang så er ikke det tilfellet. Er ett problem som kommer igjen og igjen som legene selv ser men ikke aner hvordan de skal fikse permanent så lettere å skylde på pasient virker det som. Er ikke sånn at de har bestemt seg for dette er selvpåført heller men mer at de har vurdert det noe som er veldig sårt for meg og gjør at jeg ikke tørr å oppsøke lege igjen. Anonymkode: 13f4f...d60 3
Petra200 Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Men hva slags plager er det snakk om da? Smerter? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 Har du mulighet til å ha med deg noen til legen? Familie eller nær venn. Situasjonen vil nok føles tryggere da, og den du har med deg kan hjelpe deg å forklare problemet til legen. Jeg har ofte med neg noen. Sliter med sterk svimmelhet, og blir så konsentrert om å klare å sitte i stolen, at det er vanskelig å få pratet samtidig/få med meg alt legen sier. (Vet det høres rart ut, men sånn er det). Anonymkode: a64f8...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 Et problem som kun oppstår i helg og utenfor legens åpningstid? Åpenbart at dette handler om helseangst og psykse. Due r utredet og ingen finner noe, da må du jobbe med deg selv. Dette er ikke legevaktmat. Du er utredet uten funn. Anonymkode: 3a28f...183 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 Samboer har vert med ett par ganger og e like frustrert som meg. Men han er heller ikke helsepersonell og vet ikke hva vi kan gjøre videre. Anonymkode: 13f4f...d60
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Skrevet 10. april 2024 Hvis verken fastlege eller sykehusspesialister klarer å "finne ut av det" er det lite legene på legevakta kan hjelpe deg med. Anonymkode: 7e998...79f 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #10 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Et problem som kun oppstår i helg og utenfor legens åpningstid? Åpenbart at dette handler om helseangst og psykse. Due r utredet og ingen finner noe, da må du jobbe med deg selv. Dette er ikke legevaktmat. Du er utredet uten funn. Anonymkode: 3a28f...183 Er ikke uten funn. Må være en grunn når man blir innlagt. Og har hendt at eg føler meg helt fin og bare har vært på oppfølging hos fastlege (noe jeg har måttet ukentlig) hvorpå fastlegen har ringt meg senere og bedt meg dra opp på akutten. Anonymkode: 13f4f...d60 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #11 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis verken fastlege eller sykehusspesialister klarer å "finne ut av det" er det lite legene på legevakta kan hjelpe deg med. Anonymkode: 7e998...79f De må evt sende meg opp på sykehus for øyeblikkelig hjelp som har skjedd to ganger i helg og en gang fastlegen ikke var på jobb. Ellers går jeg til fastlegen. Som kan gjøre akkurat like mye/lite som legevakt. Men må igjennom en av de, kan ikke bare møte opp på sykehuset. Har fått gjentatte beskjed om å oppsøke legevakt visst det er på kveld/helg eg blir dårlig. Men e det kveld venter jeg heller til neste dag så sant det ikke blir helt krise. Anonymkode: 13f4f...d60
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #12 Skrevet 10. april 2024 Jammen HVA er det du blir sendt inn akutt for da? Og kan du virkelig ikke forebygge dette? Skjer det kun på kveld og helg liksom? Anonymkode: f927f...c56 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #13 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jammen HVA er det du blir sendt inn akutt for da? Og kan du virkelig ikke forebygge dette? Skjer det kun på kveld og helg liksom? Anonymkode: f927f...c56 Fordi jeg til slutt ikke klarer å sitte oppreist fordi jeg går bakken. Og som skrevet lengre oppe det er ikke bare i helg/kveld, men kan bli fort mye verre men stort sett er det fastlegen som har lagt meg inn etter jeg har vært der. Anonymkode: 13f4f...d60
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg til slutt ikke klarer å sitte oppreist fordi jeg går bakken. Og som skrevet lengre oppe det er ikke bare i helg/kveld, men kan bli fort mye verre men stort sett er det fastlegen som har lagt meg inn etter jeg har vært der. Anonymkode: 13f4f...d60 Ja så er det blodtrykket liksom? Eller hva er det? Anonymkode: f927f...c56
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #15 Skrevet 10. april 2024 Siden han kan ringe deg etter konsultasjon og be deg reise på akutten?? Høres merkelig ut! Anonymkode: f927f...c56
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #16 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke uten funn. Må være en grunn når man blir innlagt. Og har hendt at eg føler meg helt fin og bare har vært på oppfølging hos fastlege (noe jeg har måttet ukentlig) hvorpå fastlegen har ringt meg senere og bedt meg dra opp på akutten. Anonymkode: 13f4f...d60 Hva er grunnen til at han har bedt deg reise på akutten?? Anonymkode: f927f...c56
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er redd for at det blir så gale at jeg har nødt å dra til legevakt til slutt fordi det blir for gale i helg. Ikke sånn at jeg drar dit i stede for fastlegen. Då skal det være ganske kritisk altså, for jeg nekter å dra ned dit igjen då skal jeg virkelig døden nær Be fastlegen din legge inn et notat i kjernekournalen din som forklarer hvilke(n) diagnose(r) du har og hvilken hjelp du evt. trenger når du blir akutt syk. Anonymkode: 6c1f3...4b0 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Skrevet 10. april 2024 Er det psykisk eller fysisk smerte? Litt vanskelig å anbefale legevakt om det er OCD liksom. Noe annet om du har gallestein eller blør. Anonymkode: ac89d...4a6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #19 Skrevet 10. april 2024 Du blir lagt innn fordi du ikke klarer å stå oppreist? Altså du blir lam i bena? Eller besvimer? veldig vanskelig å gi svar, når du gir så lite informasjon 😕 Anonymkode: d96fb...773 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #20 Skrevet 10. april 2024 Hvis det er tydelige funn, er det høy CRP eller høy feber du har feks? Da må de jo finne ut hvilken infeksjon du har Anonymkode: d96fb...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå