AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 (Dette spørsmålet er seff ikke til dere heldige folk som ikke fikk noen underlivsproblemer etter å ha gått gravid og født ) Leste denne her i dag, hvor de skriver at mange må vente lenge på hjelp i det offentlige og derfor betaler selv for operasjon privat. Hvis man må vente over et år på å få operert f.eks livmorfremfall så skjønner jeg det godt. Er usikker på om vi ønsker flere barn men tenker at det kanskje er lurt å begynne å sette av penger til å fikse opp i problemene jeg har fått. Er det noen her som har planer om det? Eller som har gjort det? Betalte du selv eller fikk du det dekket offentlig? Ble du fornøyd? Tenker hovedsakelig på operasjon for å reparere funksjon og håndtere smerter og andre plager, ikke kun kosmetisk operasjon. Men gjerne del om du gjorde det for utseende også. Anonymkode: 60a5f...f01
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 Nei det skal jeg ikke. Og er ekstrem stor forskjell på dem som opererer pga skader og plager og kosmetiske årsaker som utseende... ingen får dekket av det offentlige av kosmetiske årsaker. Anonymkode: 32e86...1b8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Jeg har operert for plager som fremfall og lekkasje. Gikk veldig fint og kan nå endelig ha normal sex og løpe. Fikk operasjonen dekket. Hvis det er lang venteliste, så er det bare til å sette prosessen i gang. Anonymkode: 4e44a...a57 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 Jeg har også operert for å få bedre livskvalitet. Fikk det dekket av det offentlige, så var absolutt en grunn (fødselsskade). Anonymkode: 19346...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Om det er helsemessige årsaker så får du det vel dekket? Ingen grunn til å spare vel. Anonymkode: cf7de...f01
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei det skal jeg ikke. Og er ekstrem stor forskjell på dem som opererer pga skader og plager og kosmetiske årsaker som utseende... ingen får dekket av det offentlige av kosmetiske årsaker. Anonymkode: 32e86...1b8 Kan du utdype, har du skader og plager men du velger å ikke operere? Anonymkode: 60a5f...f01
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er helsemessige årsaker så får du det vel dekket? Ingen grunn til å spare vel. Anonymkode: cf7de...f01 Har mine tvil, hvis gynekolog sier at det "ser helt normalt ut (for en kvinne som har født)" men man har plager hver dag, vil man få det dekket da? Anonymkode: 60a5f...f01
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har operert for plager som fremfall og lekkasje. Gikk veldig fint og kan nå endelig ha normal sex og løpe. Fikk operasjonen dekket. Hvis det er lang venteliste, så er det bare til å sette prosessen i gang. Anonymkode: 4e44a...a57 Så bra 😊 Det høres helt fantastisk ut. Hadde ikke trodd at det å løpe skulle være et så stort savn, men jo. Og sex er et kapittel for seg, ja. Mener du at jeg burde sette i gang prosessen nå selv om det ikke er aktuelt før vi vet at vi er ferdige med å få barn? Anonymkode: 60a5f...f01
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Skrevet 10. april 2024 Ja, jeg skal operere så snart jeg er ferdig med barn. Fremfall her🙋🏻♀️. Jeg venter nok ikke på det offentlige, spesielt ikke om vi snakker år++ i ventetid, da bruker jeg av sparepengene å får ryddet opp der nede. Anonymkode: 1b4f4...440 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #10 Skrevet 10. april 2024 Fikk ikke plager, men hadde helt klart valgt å benytte meg av muligheten for operasjon hvis det hjalp. Har hatt andre plager i damedelene jeg har operert, for helsegrunner,men ikke i forbindelse med fødsel. Livet er for kort til å gå rundt med plager i underlivet. Ta i mot mulighetene som finnes, hvis det er riktig for deg Noen ganger 'tåler' vi kvinner for mye. Vi må være flinkere til å ta i mot hjelp. Det hjelper ikke på at helsevesenet stort sett lar oss gå rundt med plager også, fordi vi ikke klager høyt nok. Sier ikke at operasjon er for alle, men man skal ikke gå og pine seg selv når det finnes muligheter. Anonymkode: 14565...6aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 Jeg skal operere underlivet etter jeg er ferdig med fødsel av diverse årsaker.. Anonymkode: 95493...549
Mt3 Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 Fikk påvist livmorhalsprolaps etter barn nr 2, fikk det jo allerede etter barn nr 1, men iom at jeg alltid lå under undersøkelse så vistes det ikke før jeg en gang satt i gynekologstolen. Ble operert litt etter at barn nr 3 var fylt 1år, operasjonssåret skal jo gro i minimum 8 uker, så en kan ikke drive å løfte på en tung baby. Så sånn sett så følte jeg ikke at ventetiden gjorde noen ting. Godt mulig de ville tatt operasjonen samtidig som en først lå inne på føden om en endte med keisersnitt. I hvertfall om de allerede vet hvilke skader/utfordringer en har, for ved keisersnitt så har en vel allerede de samme restriksjonene på løfting/bæring i etterkant.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Skal ikke operere. Plagene er såpass minimale at jeg ikke ønsker risikoen ved operasjon med sannsynlighet for forverring. Det kosmetiske blåser jeg. Anonymkode: 58066...de9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 Skal kanskje operere etter alvorlig rift. Er ferdig med barn nå, men har en nyfødt hjemme. Må bli ferdig med amming og vente minimum ett år etter fødselen. For meg er det videre nedentil og mindre seksuell nytelse som er problemet. Men så er problemet at mer arrvev kan gjør det verre… Så avgjørelsen er ikke så enkel. Anonymkode: 064c3...6e5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 Snart fødsel igjen, men jeg planlegger å ta operasjon når det er overstått. Har siden første fødsel vært plaget med en lang, stor "hudflik" som stikker ut av skjedeåpningen, det ser ut som en blekksprut med bare to armer. Eller et rumpetroll med to tentakler. Stikker sikkert 2 cm ut, så det er plagsomt og sårt blant annet hver gang jeg tørker meg. "Hymenal skin tag" er den beste beskrivelsen jeg finner, finner svært lite på norske nettsider om dette problemet. Blir også å fjerne en marisk jeg har i anus, ettersom denne gjør det tilnærmet umulig å holde seg ren etter dobesøk. Jeg kommer til å betale for å få dette gjort privat dersom jeg ikke får det dekt offentlig. Har også mild grad av fremfall etter sist, dersom dette blir verre kommer jeg til å operere det også. Anonymkode: 2b686...f1b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 Jeg opererte denne uken. Dekket av forsikringen til jobb Anonymkode: bd7a6...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #17 Skrevet 11. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opererte denne uken. Dekket av forsikringen til jobb Anonymkode: bd7a6...ad8 Hva opererte du? Anonymkode: 0a629...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå