Gå til innhold

Få antidepressiva hos Dr Dropin e.l.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en student i begynnelsen av 20-årene som har slitt med psykisk sykdom oppigjennom. Har vært innom BUP og DPS i mange år, men fra DPS er det bare en runddans med henvisning også rask avslutning av behandlingsforløpet fordi jeg er 'for frisk'. Det stemte kanskje før, men ikke nå. Jeg gikk til privat psykolog en stund, men har ikke jobbet noe særlig på lenge og har ikke råd til det akkurat nå. For tiden kommer jeg ikke meg opp av senga, jeg skifter ikke klær, pusser ikke tenna, orker ikke engang å lade mobilen og se om noen har prøvd å kontakte meg. Jeg sliter veldig, og må ha en eller annen form for endring. Jeg vet det selvfølgelig hjelper å komme seg ut, men jeg klarer det ikke. Jeg har bestilt time hos fastlegen flere ganger, men klarer aldri å møte opp.

Derfor lurer jeg på om det er mulig å få noe behandling for depresjon hos en eller annen privat helsetjeneste som har videosamtaler? Typ Kry, Dr Dropin elns. Jeg tenker ikke noe langvarig, jeg tenker typ bare en samtale og få resept på en ny tpe antidepressiva eller bli henvist videre til en annen form for behandling (ECT kunne vært aktuelt for meg, for eksempel). Vet Dr Dropin o.l. helst foretrekker veldig konkrete og lette helseproblemer, og at man ikke får behandling i dybden på samme måte som hos fastlegen eller spesialist, men jeg hadde forhåpentligvis klart å 'møte opp' når det er en kort videosamtale.

Noen råd? Takk på forhånd!

Anonymkode: 15b10...f3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en student i begynnelsen av 20-årene som har slitt med psykisk sykdom oppigjennom. Har vært innom BUP og DPS i mange år, men fra DPS er det bare en runddans med henvisning også rask avslutning av behandlingsforløpet fordi jeg er 'for frisk'. Det stemte kanskje før, men ikke nå. Jeg gikk til privat psykolog en stund, men har ikke jobbet noe særlig på lenge og har ikke råd til det akkurat nå. For tiden kommer jeg ikke meg opp av senga, jeg skifter ikke klær, pusser ikke tenna, orker ikke engang å lade mobilen og se om noen har prøvd å kontakte meg. Jeg sliter veldig, og må ha en eller annen form for endring. Jeg vet det selvfølgelig hjelper å komme seg ut, men jeg klarer det ikke. Jeg har bestilt time hos fastlegen flere ganger, men klarer aldri å møte opp.

Derfor lurer jeg på om det er mulig å få noe behandling for depresjon hos en eller annen privat helsetjeneste som har videosamtaler? Typ Kry, Dr Dropin elns. Jeg tenker ikke noe langvarig, jeg tenker typ bare en samtale og få resept på en ny tpe antidepressiva eller bli henvist videre til en annen form for behandling (ECT kunne vært aktuelt for meg, for eksempel). Vet Dr Dropin o.l. helst foretrekker veldig konkrete og lette helseproblemer, og at man ikke får behandling i dybden på samme måte som hos fastlegen eller spesialist, men jeg hadde forhåpentligvis klart å 'møte opp' når det er en kort videosamtale.

Noen råd? Takk på forhånd!

Anonymkode: 15b10...f3c

Privat psykiater på volvat? Det er dyrt men kanskje de kan hjelpe?

Anonymkode: a382d...43a

Skrevet

Hvis behandlingen skal startes opp, burde det skje via fastlege som kjenner deg og følger deg opp. Ansvaret er stort, blant annet for å gjøre korrekt vurdering av diagnose, selvmordsfare, og oppfølging av dose/serumkonsentrasjonsmålinger. Det er ikke så enkelt som å skrive ut en resept og overlate resten til deg.

For fornyelser av resepter er det ofte litt enklere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på at legen kommer til å skrive resept på antidepressiva etter én videosamtale. Jeg synes du skal ta en telefonkonsultasjon i første omgang med fastlegen din, og høre om det er mulig med et hjemmebesøk og påfølgende innleggelse.

Anonymkode: d55df...268

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha ECT må du uansett gjennom fastlege og DPS. Dr. Dropin kommer uansett ikke hjem til deg med medisinene, så skjønner ikke hvordan det er enklere med telefonkonsultasjon dit heller enn til fastlegen? Fastlegen tar hastetimer når det er nødvendig. 

Anonymkode: c1567...46d

Skrevet

Synes det var et godt råd å be om telefontime hos fastlegen. Fastlegen har sikkert hatt andre som har bedt om det samme av liknende grunner.

Håper du får god hjelp! Det kan ikke være godt å ha det sånn som du har det nå❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring og spørr om du kan få en telefon time hos fastlegen din ❤️ har selv en depresjon akkurat nå og det er tungt å klare å møte opp på ting.

Anonymkode: 5e499...204

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...