AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Holder på med slektsforskning, og har visst lenge at min familie har kommet fra Oslo i flere hundre år. Nå har jeg funnet ut at slekten min bodde i St.hanshaugen bydel i 270 år da de til slutt flyttet derfra på 70 tallet. Bygningene mine forfedre bodde i er fortsatt i området. Flere som har tilhørighet til et spesifikt sted over mange hundre år? Anonymkode: bbb61...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg har ikke drevet slektsforskning, men min fars slekt har bodd på samme slektsgård siden 1600-tallet. Mamma er fra Enerhaugen, og familien har bodd i området i iallefall fem generasjoner. Oldemor kom flytende fra Sagene da hun giftet seg. Anonymkode: 17058...041 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 Er fra Besteland i Setesdalen. Her har vi bodd i mange generasjoner i til sammen flere hundre år. Heldigvis har vår familie styrt unna den farlige «frykkja» altså Huntingtons sykdom som er veldig utbredt her pga innavl Anonymkode: 99d2d...727 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er fra Besteland i Setesdalen. Her har vi bodd i mange generasjoner i til sammen flere hundre år. Heldigvis har vår familie styrt unna den farlige «frykkja» altså Huntingtons sykdom som er veldig utbredt her pga innavl Anonymkode: 99d2d...727 What? Er dette reelt? At pga innavl så hadde (eller har?) folk der Huntingtons? Anonymkode: 5f997...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Del Skrevet 10. april 2024 Ja, mi slekt har i sidan byrjinga av 1800-talet budd i Rosendal i Vestland kommune. Trur dei var store innan tønne-produksjon ei tid også. Kjenner det i skjelettet kvar gong eg kjem til Rosendal. Det er "heime". ❤️ Anonymkode: 5f997...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Del Skrevet 10. april 2024 Familien min bodde mange hundre år i Lindås i Nordhordland, tror det strekker seg helt tilbake til 1500-tallet om jeg ikke husker feil. Har fortsatt slekt der. Anonymkode: 1e1be...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er fra Besteland i Setesdalen. Her har vi bodd i mange generasjoner i til sammen flere hundre år. Heldigvis har vår familie styrt unna den farlige «frykkja» altså Huntingtons sykdom som er veldig utbredt her pga innavl Anonymkode: 99d2d...727 Rykkja døde nesten ut i Setesdalen fram til 40/50-tallet. Hvordan er stoda nå? Anonymkode: 274db...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): What? Er dette reelt? At pga innavl så hadde (eller har?) folk der Huntingtons? Anonymkode: 5f997...01b Innavl forårsaket ikke sykdommen, men førte til at mange, mange flere barn ble født med arveanlegget - og brakte det videre. Til slutt turte nesten ingen å gifte seg med barna fra de rammede familiene (og med rette!). Anonymkode: 274db...a62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): What? Er dette reelt? At pga innavl så hadde (eller har?) folk der Huntingtons? Anonymkode: 5f997...01b Ja, dessverre. Mye av det i Setesdalen og her i Besteland. »Blant lokalbefolkningen ble den kalt ”Setesdalsrykkja” eller bare ”rykkja.” Trolig var innavl og isolasjon årsaken til at sykdommen fikk fotfeste der» https://www.uib.no/ka/51408/fant-info-om-livsfarlig-sykdom Anonymkode: 99d2d...727 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #10 Del Skrevet 10. april 2024 Ja, vi har hatt gården siden ca år 1000. Fortsatt i slekten. Anonymkode: c039d...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #11 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg er 10. generasjon på gården vår! En ære. Anonymkode: e1d37...293 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er fra Besteland i Setesdalen. Her har vi bodd i mange generasjoner i til sammen flere hundre år. Heldigvis har vår familie styrt unna den farlige «frykkja» altså Huntingtons sykdom som er veldig utbredt her pga innavl Anonymkode: 99d2d...727 Så du mener altså at om en familie bor samme sted i mange generasjoner så blir det automatisk innavl? Anonymkode: db5a9...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du mener altså at om en familie bor samme sted i mange generasjoner så blir det automatisk innavl? Anonymkode: db5a9...8dc Ikke meg du siterer, men hvordan i all verden klarer du å tolke innlegget sånn? Anonymkode: 1e1be...e49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #14 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er 10. generasjon på gården vår! En ære. Anonymkode: e1d37...293 Det var ikke dårlig. Vi (min fetter), er 7 generasjon på slektsgården vår. Innenfor samme distrikt, kan vi imidlertid føre slekten tilbake til ca 1570. Anonymkode: bf24f...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #15 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke meg du siterer, men hvordan i all verden klarer du å tolke innlegget sånn? Anonymkode: 1e1be...e49 fordi det ble tatt med i denne tråden så antok jeg det var en sammenheng Anonymkode: db5a9...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Del Skrevet 12. april 2024 Slekten min bodde ett sted fra 1700-tallet (antakelig lenger, jeg ga litt opp der) og helt frem til min mormor døde. Da ble huset og tomta solgt. Det er i en helt annen landsdel, så når det først ble brudd med stedet så ble det virkelig det. Alle søsken til moren min byttet landsdel. Jeg tror det har vært et veldig hardt liv i den bygda/ gården der slekten min har bodd i århundrer, litt sånn "traumer i generasjoner". Men det hadde naturligvis med tidene å gjøre. Ville selvsagt vært helt annerledes for meg og mine barn å bo der. Anonymkode: ff99e...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå