AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Min store utfordring er søtsug, spesielt om kveldene. Jeg er «avhengig» av sjokolade og brus, og har lagt på meg mye på kort tid. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i noen år, men har ikke lyktes. Jeg har en bmi på 35. Idag har jeg begynt på mysimba. Det føles som et nederlag, men jeg er nødt til å gjøre noe når jeg ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. Noen som har gode råd og tips til å klare å få til vektnedgang, eller som har gode erfaringer med mysimba? Hvor raskt merket dere vektnedgang? Jeg har en del andre plager, som nok kan bli verre for en periode ved å kutte ut sukker med en gang istedenfor å trappe ned, samtidig vil jeg jo helst gå raskt bed i vekt, og ønsker å klare å kutte ut problemet med å spise altfor mye sjokolade og brus. Anonymkode: e6ca1...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg måtte begynne å labbe selv om jeg hatet det. Jeg hadde oppkuttet grønnsaker tilgjengelig hele tiden. Anonymkode: dab23...096 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg måtte begynne å labbe selv om jeg hatet det. Jeg hadde oppkuttet grønnsaker tilgjengelig hele tiden. Anonymkode: dab23...096 Labbe? Anonymkode: 4d035...536 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg opplever god effekt av krom-tilskudd, har virkelig ikke det samme søtsuget nå, som jeg hadde før. Jeg har også begynt med periodisk faste, og merker at jeg er mindre sulten og fysen på kvelden, når jeg kun spiser 1-2 måltid, innen noen få timer. Anonymkode: e2ac2...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Del Skrevet 10. april 2024 Finn podcast du liker og gå en tur på kvelden når du blir fysen. ❤️ Jeg synes det er kjempekjedelig, men det blir litt min egen meditasjon med gode podcaster og bare gå og gå. Ruten min begynner å gå på autopilot. Finn gjerne noen motbakker. Å gå i jevnt tempo i motbakke er nesten som å jogge på flatmark, i iallefall når man er litt stor. Ikke spis opp det du forbrenner, spesielt om du har smartklokke og mapper som estimerer hva du har forbrent fordi de over runder veldig generøst opp og er ikke til å stole på. Sett heller mål på antall skritt eller avstand og se om du klarer oppgaven litt raskere etterhvert. Det er fin årstid for å gå turer nå. Har fått meg mange søte bilder og filmsnutter av rådyr, ekorn og til og med en rev! Anonymkode: c42ab...f8b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Del Skrevet 10. april 2024 TS Tusen takk for alle tips! Idag har jeg drukket en iskaffe, men ellers spist greit. Det er en god start ihvertfall, og så skal jeg passe på å få i meg mer proteiner og grønnsaker fremover. Det viktigste er at jeg har klart å holde meg helt unna sjokolade og brus. Jeg gikk en liten tur. Jeg går generelt mye tur, men idag var det ekstra vanskelig pga skikkelig drittvær. Jeg har også gjort litt yoga og 5 minutter med zumba (det er ikke mye, men det er en start.. fikk selskap av familie i stua, så da var det litt flaut å stå og danse). Jeg kjenner at det å gå på medisiner for å gå ned i vekt gir meg en enda sterkere motivasjon til å gå ned i vekt, nettopp for at jeg ikke ønsker å gå på medisiner; jeg vil slutte på dem så fort som mulig. Jeg burde nok ha lagt meg tidligere for å få mer søvn, men det fåe jeg starte med i morgen Anonymkode: e6ca1...d64 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 10. april 2024 #7 Del Skrevet 10. april 2024 Anbefaler å få gjort litt styrketrening slik at du ivaretar muskelmasse, altså av vekttapet består av mer fettmasse, heller enn muskelsvinn Ellers; spis mat som holder deg mett på relativt få kalorier: inkluder 1) grønnsaker og 2) magre proteinkilder, helst fra gode råvarer som egg, renskåret kjøtt, fiskefilet; I alle måltider. Og spis langsomt, senk bestikket, tygg og legg merke til smakene. Da blir du mer tilfreds av maten enn om du "sluker" den på autopilot 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Del Skrevet 10. april 2024 Eg har ein plan om å gå ned nokre kilo, frå 80 til 72. Ser 76-talet no;) Teller kalorier og køyrer periodisk faste, og det fungerer. Men eg er heilt avhengig av Pepsi max for å få dekt behovet for kveldskos. Anonymkode: cdb35...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eg har ein plan om å gå ned nokre kilo, frå 80 til 72. Ser 76-talet no;) Teller kalorier og køyrer periodisk faste, og det fungerer. Men eg er heilt avhengig av Pepsi max for å få dekt behovet for kveldskos. Anonymkode: cdb35...4c0 Jeg veier 91 kg nå, så jeg har mange kg jeg vil gå ned! Periodisk faste har jeg prøvd en lightversjon av og klarte å gå ned 4 kg på det, men så falt jeg ut av opplegget. Bør kanskje prøve å komme inn i det igjen Til kveldskos tok jeg meg en liten skål yoghurt med litt müsli og mørk sjokolade og en kopp grønn te. Må også ha noe å kose meg med om kvelden, må bare prøve å velge litt bedre alternativer enn jeg har brukt. Legen ba meg drikke Pepsi Max istedenfor sukkerbrus om jeg absolutt måtte ha brus, men at det selvfølgelig er best å ikke drikke det. Kjenner det er litt fint å kunne oppdatere her. Lykke til med din vektnedgang TS Anonymkode: e6ca1...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Del Skrevet 11. april 2024 Mitt beste tips er å prøve seg frem til hva som funker best for deg. For meg har det aldri funket med «litt» sjokolade eller søtdrikke på kvelden. Mørk sjololade eller annet som ikke er like søtt kan funke, men spiser jeg en rute med vanlig melkesjokolade så går blodsukkeret i været og tankekjøret går rett mot drittmaten. Det som har funket bra mot søtsug for min del er trening. Å trene på kveldene og deretter spise en proteinrik kveldsmat har funket gull. Jeg blir jo litt sulten av selve treningen, men så lenge det jeg spiser er proteinrikt så metter det godt og varer lenge. Føler meg mye mer avslappet når jeg legger meg, mindre «sug» og sover myye bedre. I starten var jeg også litt avhengig av lettbrus og proteinbarer. Vet at dette ikke er sunt, men det gir litt søtt, altså hjelper på søtsuget, men uten å gi den samme brå blodsukkerstigningen. Proteinbarer er dessuten veldig mettende og nesten litt kvalmende i mengder, så det er lettere å begrense seg. Klarer ikke å overspise på det, liksom. 😅 Nå har jeg klart å kutte vekk både proteinbarer og søtbrus. Drikker vann og spiser havregrøt på kveldene nå. Litt mer proteiner i form av f.eks. nøtter og evt. kjøttpålegg ol. hvis jeg har trent mye. Har gått ned fra 76 til 55 kg. Jeg er lav, så 76 var en ganske høy vekt for meg. Anonymkode: ca23a...495 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Del Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt beste tips er å prøve seg frem til hva som funker best for deg. For meg har det aldri funket med «litt» sjokolade eller søtdrikke på kvelden. Mørk sjololade eller annet som ikke er like søtt kan funke, men spiser jeg en rute med vanlig melkesjokolade så går blodsukkeret i været og tankekjøret går rett mot drittmaten. Det som har funket bra mot søtsug for min del er trening. Å trene på kveldene og deretter spise en proteinrik kveldsmat har funket gull. Jeg blir jo litt sulten av selve treningen, men så lenge det jeg spiser er proteinrikt så metter det godt og varer lenge. Føler meg mye mer avslappet når jeg legger meg, mindre «sug» og sover myye bedre. I starten var jeg også litt avhengig av lettbrus og proteinbarer. Vet at dette ikke er sunt, men det gir litt søtt, altså hjelper på søtsuget, men uten å gi den samme brå blodsukkerstigningen. Proteinbarer er dessuten veldig mettende og nesten litt kvalmende i mengder, så det er lettere å begrense seg. Klarer ikke å overspise på det, liksom. 😅 Nå har jeg klart å kutte vekk både proteinbarer og søtbrus. Drikker vann og spiser havregrøt på kveldene nå. Litt mer proteiner i form av f.eks. nøtter og evt. kjøttpålegg ol. hvis jeg har trent mye. Har gått ned fra 76 til 55 kg. Jeg er lav, så 76 var en ganske høy vekt for meg. Anonymkode: ca23a...495 Telte du kalorier for å gå ned i vekt? Eller hva var din «oppskrift»? Godt jobbet! Anonymkode: c9891...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Del Skrevet 11. april 2024 TS Har blitt syk. Jeg har drukket et lite glass cola og spist en neve potetgull idag.. Så har ikke klart å holde meg helt unna usunt, men det er tross alt bedre enn ei stor plate sjokolade og en boks eller to med brus. Ellers har jeg ikke spist så mye idag, så ligger greit an kalorimessig. Siden jeg er syk har jeg dessverre ikke fått vært noe i aktivitet idag, men satser på bedre dager fremover! Anonymkode: e6ca1...d64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Del Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Telte du kalorier for å gå ned i vekt? Eller hva var din «oppskrift»? Godt jobbet! Anonymkode: c9891...89a Nei, egentlig ikke. Jeg la inn alle måltider i en app en periode på 2-3 uker, men jeg veide aldri maten helt nøyaktig av diverse grunner (har familie, ikke jeg som lager middag hver dag og av praktiske og andre grunner ville jeg ikke spise noe annet enn resten av familien). Så det handlet mer om å få en generell oversikt, hvis du skjønner. Selv om loggingen var langt fra nøyaktig så hjalp det meg med å finne en måltidsbalanse for å holde meg passe mett. Jeg så ganske raskt hvilke dager som var «gode», altså de dagene jeg spiste nok til å holde meg passe mett og uten å trigge overspising, liksom. Landet på at 3 måltider dagen er ideelt for meg, så da jeg sluttet å logge holdt jeg meg til den strukturen. Anonymkode: ca23a...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 12. april 2024 #14 Del Skrevet 12. april 2024 Bor du alene? Om ikke, kan du få partner med på det? Kast alt av usunt du har i huset, om du ikke har selvkontroll på butikken ber du partneren din handle. Veldig mye lettere å holde seg unna om det ikke finnes noe i huset. Kjøp i stedet inn masse bær eller noe sånt som er både godt og sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg kuttet all spising etter middag, absolutt alt, uansett hvilken dag det er. Da blir man kvitt hele uvanen. I stedet for å sabotere for seg selv hver helg, eller være flink og spise frukt en uke, før man går på en smell og spiser mengder sjokolade, fordi det eneste man har gjort er å opprettholde en uvane. Deretter innførte jeg det samme mellom måltidene. Har hatt det slik i ti år nå. Og når jeg sitter foran TVen med et glass vann en fredags kveld så slår ikke tanken på å putte noe søtt eller salt i munnen meg ett eneste sekund. Anonymkode: 974ba...c5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #16 Del Skrevet 12. april 2024 Jeg har gått på mysimba i 3 måneder og ser ikke på det som ett nederlag. Tar imot hjelp når jeg trenger det Anonymkode: 996c7...af3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Del Skrevet 13. april 2024 solsolsol skrev (På 12.4.2024 den 12.27): Bor du alene? Om ikke, kan du få partner med på det? Kast alt av usunt du har i huset, om du ikke har selvkontroll på butikken ber du partneren din handle. Veldig mye lettere å holde seg unna om det ikke finnes noe i huset. Kjøp i stedet inn masse bær eller noe sånt som er både godt og sunt. Ja, samboer prøver heldigvis også å begrense usunt, så det hjelper. Det er som oftest han som handler også, men butikken er ganske nær oss. Takk for tips, skal prøve å få kjøpt inn mer sunne gode ting som jeg kan spise når jeg får lyst på noe søtt. Anonymkode: e6ca1...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. april 2024 #18 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 23.27): TS Tusen takk for alle tips! Idag har jeg drukket en iskaffe, men ellers spist greit. Det er en god start ihvertfall, og så skal jeg passe på å få i meg mer proteiner og grønnsaker fremover. Det viktigste er at jeg har klart å holde meg helt unna sjokolade og brus. Jeg gikk en liten tur. Jeg går generelt mye tur, men idag var det ekstra vanskelig pga skikkelig drittvær. Jeg har også gjort litt yoga og 5 minutter med zumba (det er ikke mye, men det er en start.. fikk selskap av familie i stua, så da var det litt flaut å stå og danse). Jeg kjenner at det å gå på medisiner for å gå ned i vekt gir meg en enda sterkere motivasjon til å gå ned i vekt, nettopp for at jeg ikke ønsker å gå på medisiner; jeg vil slutte på dem så fort som mulig. Jeg burde nok ha lagt meg tidligere for å få mer søvn, men det fåe jeg starte med i morgen Anonymkode: e6ca1...d64 Dette er veldig bra. Smart å ta små fysiske økter de dagene det passer. Jeg tror medisinen er slik at den bremser apetitt, og hvis det kan hjelpe deg til å etablere bedre vaner så er det genialt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. april 2024 #19 Del Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 23.44): Jeg veier 91 kg nå, så jeg har mange kg jeg vil gå ned! Periodisk faste har jeg prøvd en lightversjon av og klarte å gå ned 4 kg på det, men så falt jeg ut av opplegget. Bør kanskje prøve å komme inn i det igjen Til kveldskos tok jeg meg en liten skål yoghurt med litt müsli og mørk sjokolade og en kopp grønn te. Må også ha noe å kose meg med om kvelden, må bare prøve å velge litt bedre alternativer enn jeg har brukt. Legen ba meg drikke Pepsi Max istedenfor sukkerbrus om jeg absolutt måtte ha brus, men at det selvfølgelig er best å ikke drikke det. Kjenner det er litt fint å kunne oppdatere her. Lykke til med din vektnedgang TS Anonymkode: e6ca1...d64 Pepsi Max gir ikke kalorier men en ernæringsfysiolog sa at den kan øke matlysten fordi kroppen liksom blir lurt når den får søtsmak uten kalorier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå