AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Er det ikke litt rart at en med fibromyalgi sammenligner seg med en med MS? Kjenner en med fibromyalgi som er ufør og sammenligner sin sykdom og seg selv med en som har MS og er ufør (som jeg også vet hvem er). Virker som hun tror hun har en verre sykdom. Syns bare det er kleint og totalt usammenlignbart. Anonymkode: bab4d...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det ikke litt rart at en med fibromyalgi sammenligner seg med en med MS? Kjenner en med fibromyalgi som er ufør og sammenligner sin sykdom og seg selv med en som har MS og er ufør (som jeg også vet hvem er). Virker som hun tror hun har en verre sykdom. Syns bare det er kleint og totalt usammenlignbart. Anonymkode: bab4d...f7e Jeg tenker at det henger sammen med graden av hjelp og anerkjennelse man får fra hjelpetjenestene. MS er nok en mer «anerkjent» sykdom en fibromyalgi innen feks nav og en del hjelpeinstanser. Sykdomsbyrde ved fibromyalgi er hos mange stor som ikke korrelerer med hjelpen de opplever å få. Mener jeg har sett en undersøkelse gjort blant leger om hvilke sykdommer som er mest prestisje å jobbe med og da kom alle disse «diffuse» sykdommen som feks fibro nederst. Sier ikke at alt er fryd og gammen i hjelpetjenstene ved MS -men det er bedre system for å ivareta disse. Anonymkode: 641af...e34 1
luxifine Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det henger sammen med graden av hjelp og anerkjennelse man får fra hjelpetjenestene. MS er nok en mer «anerkjent» sykdom en fibromyalgi innen feks nav og en del hjelpeinstanser. Sykdomsbyrde ved fibromyalgi er hos mange stor som ikke korrelerer med hjelpen de opplever å få. Mener jeg har sett en undersøkelse gjort blant leger om hvilke sykdommer som er mest prestisje å jobbe med og da kom alle disse «diffuse» sykdommen som feks fibro nederst. Sier ikke at alt er fryd og gammen i hjelpetjenstene ved MS -men det er bedre system for å ivareta disse. Anonymkode: 641af...e34 ☝️☝️☝️☝️ dette Utenom det vil jeg si at jeg er imot at forskjellig grupper settes opp mot hverandre på denne måten. Det er så trist og frustrerende!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 Synes det er veldig forståelig jeg, MS ble før behandlet som FM i dag av allmuen, vi får bare håpe at de finner noe som faktisk kan stadfeste FM og gi en skikkelig behandling for slik det er i dag så har man folk som lever med ekstreme smerter og behandlingen er yoga og ta livet med ro. FM kan gi deg verre smerter en kreft. En med MS kan ha det bedre enn en med FM. En med ME kan være i bedre form en en med FM. En overvektig person kan være i bedre form enn en annen osv. Du skjønner greia, en med kreft kan være i bedre form enn en med FM og omvendt. En venninne fikk FM for 20 år siden, etter et par år der hun nærmest var invalid og pillespisende og desperat etter smertelindring. Hun ble bedre og nesten frisk etter alternativ behandling i utlandet. Så fikk hun kreft for et par år siden, kreften og smertene de har brakt med seg er mye lettere å lindre en FM smertene hun hadde. FM og ME er noe av det som er mest upopulært blant leger og det som man får minst hjelp for i dag. Anonymkode: 7c828...32b 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Man bør aldri sammenligne sykdommer. Heller ikke de med samme diagnose. Jeg har 2 diagnoser på fysisk sykdom, den ene fungere de fleste veldig bra med, men der er jeg en av de 5% sykeste i landet. Så den andre har jeg takk og pris i mild grad, for de som har den i verst grad er ekstremt syke. Anonymkode: 879e6...c45
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er veldig forståelig jeg, MS ble før behandlet som FM i dag av allmuen, vi får bare håpe at de finner noe som faktisk kan stadfeste FM og gi en skikkelig behandling for slik det er i dag så har man folk som lever med ekstreme smerter og behandlingen er yoga og ta livet med ro. FM kan gi deg verre smerter en kreft. En med MS kan ha det bedre enn en med FM. En med ME kan være i bedre form en en med FM. En overvektig person kan være i bedre form enn en annen osv. Du skjønner greia, en med kreft kan være i bedre form enn en med FM og omvendt. En venninne fikk FM for 20 år siden, etter et par år der hun nærmest var invalid og pillespisende og desperat etter smertelindring. Hun ble bedre og nesten frisk etter alternativ behandling i utlandet. Så fikk hun kreft for et par år siden, kreften og smertene de har brakt med seg er mye lettere å lindre en FM smertene hun hadde. FM og ME er noe av det som er mest upopulært blant leger og det som man får minst hjelp for i dag. Anonymkode: 7c828...32b Du får ikke attakker og lammelser av FM. Heller ikke spasmer og nervesmerter. Så nei, sammenligningen er ikke forståelig. Anonymkode: bab4d...f7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå