Gå til innhold

Forskudd fra arbeidsgiver.. hvem bestemmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette med forskudd, har bedt av sjefen min. Han sa skulle høre med lønningskontoret, er det ikke slik at det er sjefen som "bestemmer"?

Anonymkode: 86ab0...bdb

Skrevet

Sjefen vil nok ikke legge merarbeid på lønningskontoret med mindre de selv ser de har tid til det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at din nærmeste overordnede har slik myndighet. Min nærmeste overordnede har minst fire sjefer over seg, i et stort konsern, jeg tipper nok at ikke mellomledere på så lavt nivå kan bestemme slikt selv. Det finnes nok en policy som alle i konsernet må følge.

Anonymkode: 628c5...670

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fireflies said:

Sjefen vil nok ikke legge merarbeid på lønningskontoret med mindre de selv ser de har tid til det. 

Ok. Så om sjefen snakker med de så kan lønningskontoret si de har for mye å gjøre? Dette gjelder et sluttoppgjør altså

AnonymBruker
Skrevet

Kan være at bedriften har dårlig likviditet, eller som nevnt over, om regnskap har ressurser til det merarbeidet

Anonymkode: c10da...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sikkert en policy for dette som sjefen din ikke er kjent med, det derfor han må ta kontakt med de som kjenner til retningslinjene. 

Anonymkode: 30c21...468

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjef men har overhode ikke den myndigheten. Trur ikke min sjef har det heller, men trur han kan rekveste det om han har en god grunn.

Anonymkode: 825a5...6b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Så om sjefen snakker med de så kan lønningskontoret si de har for mye å gjøre? Dette gjelder et sluttoppgjør altså

Ja, det kan være. Du har uansett rett på å få det til en gitt tid, men ikke krav på å få det forskuttert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha et forskudd på sluttoppgjøret? Det er jo bare ekstraarbeid for lønningskontoret.  De skal først kjøre en forskuddsbetaling og så senere avregne et korrekt sluttoppgjør. Det er ingen grunn til at de skal  bruke ekstra ressurser på en person som er på vei ut av bedriften. 

Anonymkode: 3058e...b3f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte lønn som kjenner til retningslinjene, og hva de krever for å kunne godkjenne dette. Som leder tror jeg aldri jeg har fått et slikt spørsmål. Så jeg ville nok svart noe tilsvarende da jeg vet hvem som kan det. 

Anonymkode: cdd46...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du ha et forskudd på sluttoppgjøret? Det er jo bare ekstraarbeid for lønningskontoret.  De skal først kjøre en forskuddsbetaling og så senere avregne et korrekt sluttoppgjør. Det er ingen grunn til at de skal  bruke ekstra ressurser på en person som er på vei ut av bedriften. 

Anonymkode: 3058e...b3f

Ok 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mellomleder og hadde ikke hatt peiling.. Har ikke opplevd at noen har spurt om det på 10 år 

Anonymkode: 37d4f...007

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I konsernet hvor jeg jobber får ingen forskudd noen gang.

Anonymkode: 056e4...cff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

I konsernet hvor jeg jobber får ingen forskudd noen gang.

Anonymkode: 056e4...cff

For å supplere mitt første inntrykk; jeg er 99% sikker på at det er svaret. Forskudd på lønn er nærmest ikke-eksisterende i disse dager.

Da jeg likevel ville svart at jeg skulle høre med lønn ville det vært for å være helt sikker, samt få ansvaret bort fra meg. Nettopp fordi at enkelte, slik som TS, veldig raskt retter sinnet mot "sjefen". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan uansett ikke få forskudd på et sluttoppgjør, du er nød til å ha hatt siste arbeidsdag for å få sluttoppjør.

Ligger liksom i ordet.

Anonymkode: ab768...88c

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

For å supplere mitt første inntrykk; jeg er 99% sikker på at det er svaret. Forskudd på lønn er nærmest ikke-eksisterende i disse dager.

Da jeg likevel ville svart at jeg skulle høre med lønn ville det vært for å være helt sikker, samt få ansvaret bort fra meg. Nettopp fordi at enkelte, slik som TS, veldig raskt retter sinnet mot "sjefen". 

Rart fordi 3 av mine kolleger har fått forskudd flere ganger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart fordi 3 av mine kolleger har fått forskudd flere ganger

På sluttoppgjøret??

Anonymkode: e8a61...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

På sluttoppgjøret??

Hun ene ble sykemeldt og fikk alt utbetalt på forhånd før siste måneden.

Han andre fikk feriepenger på forskudd og vet flere fått for lønn 

AnonymBruker
Skrevet

Hun ene ble sykemeldt og fikk alt utbetalt på forhånd før siste måneden.

Han andre fikk feriepenger på forskudd og vet flere fått for lønn 

Så de fikk ikke forskudd på SLUTToppgjør. Lite sannsynlig å få forskudd på noe som vanligvis blir utbetalt etter at man har sluttet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri jobbet et sted som utbetaler lønn på forskudd. 
Og svaret er nei, lederen din kan på ingen måte «bestemme» dette, med mindre han er eier av hele selskapet, CEO eller lignende…

Anonymkode: b3011...c48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...