Gå til innhold

Hvordan varme maten til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sagt ja til å hjelpe et vennepar, men har null erfaring fra før. håper på en "oppskrift" fra dere kloke damer og menn.

Kjøttdeig og karbonader skal varmes i ovn, to brett går inn... hvilke grader og hvor lenge?

Og hva gjør vi for å varme mange tacolefser

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be de som holder konfirmasjonen om å skrive dette ned på en lappe for dere, om dere er usikker. Da får dere gjort det slik de ønsker. Men ville kanskje hatt ovenen på 150-160 grader, i 15-20 min for kjøttdeig og karbonader samtidig. Her https://www.matprat.no/artikler/menyer/koldtbord/ står det 175 grader i 10 min for karbonader, så kanskje gå for det? Bare litt redd det blir for «hardt» for kjøttdeigen. 

Angående tacolefser ville jeg pakket de inn i sølvfolie og varmet de i ovn. Det står gjerne på pakken hvor mange grader de skal stå på. Angående tid i oven sjekker dere bare lefsene etter en stund. Men jeg tipper de må stå iallfall rundt 10-15 min. 

Anonymkode: 011af...5af

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Har spurt dem, men det svarer at "det finner dere ut av set går så bra så" noe som gir meg enda mere angst 🙈 skal lagre svaret ditt og så har vi noe å gå etter, takk igjen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Har spurt dem, men det svarer at "det finner dere ut av set går så bra så" noe som gir meg enda mere angst 🙈 skal lagre svaret ditt og så har vi noe å gå etter, takk igjen!

Lol?! Da hadde jeg sagt «ok, men jeg er ingen kokk, så jeg står ikke ansvarlig dersom det blir mislykket, altså! Haha!»

Anonymkode: 51d8b...f79

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
luxifine skrev (4 minutter siden):

Oppvarming generelt kan foregå på 150 grader . Pakk tacolefsene godt inn i folie . Ville startet med karbonader øverst , tacokjøtt nederst . Bytt om på plass midtveis .  Lefsene i midten . 1 time totalt . Sjekk underveis . Skru varmen ned til 80 grader når det er varmt nok . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange gjester? Om en form er til kjøttdeig, en til karbonader, også skal legger i folie inni, så er det ikke plass til mer. Folien med lefsene kam legges oppå karbonadene om det ikke er plass. Men det må sikkert stå inni 20min før å sikre varme. Og da tar det nye 20min med neste porsjon hvis det er mange gjester. 

Ville hørt hva de tenker, så ikke dere står å stresser uten å faktisk ha mulighet til å varme mer enn det er plass til.

Anonymkode: 17856...b3d

• Liker 1
Skrevet

Lefsene kan fint varmes i micro om det er tilgjengelig. Bare stable dem oppå hverandre og ha f.eks en plastbolle oppned over. Hvis du tar den ut før mikroen plinger er det ingen av gjestene som merker at de er varmet sånn og ikke "ordentlig" i ovn :)

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...