Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spørs hvordan han legger det opp.

Som ansatt: 0.4G

Med ENK: ingen grense, men må komme under 0.4G etter fradrag

Skattefrie småjobber: ca 60000

Kapitalinntekt: Ubegrenset.

Anonymkode: b7acd...51c

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Glemte å få med at inntekter på skattefrie småjobber ikke kommer i konflikt med 0.4-grensen som ansatt eller ved ENK.

Hvor har du det fra at en person kan tjene 60 000 kroner på småjobber? 

Kan du gi noen eksempler på hva dette skulle være? 

Anonymkode: 9e121...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo helt naturlig det at folk er opptatt av regnestykket. 
Det påvirker de jo i rimelig stor grad om det feks fører til etteroppgjør. Da må de sette penger til sides for noe som skjer helt opp mot et år i fremtiden.

Uføre flest har fått varig nedsatt inntekt og trenger gjerne forutsigbarhet i større grad enn ikke-uføre.

Jeg tror ikke du skjønner hvor komplisert regnestykket faktisk er for mange, kompensasjonsgrad og hele pakka er så stort og forvirrende at jeg ihvertfall synes det alene er mer avskrekkende enn oppmuntrende.

Anonymkode: 7a132...438

Da burde NAV kanskje avregnet per måned?

Anonymkode: 3835e...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste som har jobbet før uføretrygd (og det er de fleste av de som får uføretrygd) mister mye av inntekten sin. 34% eller mer. Jeg synes det tilsier at man burde kunne jobbe noe før man mister deler av trygdeutbetalingen. Har man først blitt fanget i en vanskelig situasjon økonomisk, så bør ikke terskelen for å komme litt bedre ut være for stor.

Jeg synes også de som aldri hadde sjansen til å jobbe og tjene penger til å forsørge seg selv bør kunne se at en eventuell innsats (som kan koste mer på andre områder) gir en økonomisk gevinst.

For meg er det ikke mulig slik helseutfordringene mine påvirker meg, men jeg håper det endrer seg.

Anonymkode: 4da7a...f9a

Hvorfor skal man ha to "klasser" av 100% uføre? De som ikke har mulighet til å jobbe noe, og de som beleilig nok kan jobbe akkurat tilsvarende 0,4G. Sistenevnte burde da heller hatt for eksempel 90% uføregrad. Og dersom denne lille arbeidsevnen er så ustabil at man ikke klarer 0,4G hvert eneste år, kan man få 100% uføregrad, men selvfølgelig bli trekt i trygda fra første krone man tjener. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (31 minutter siden):

Jeg synes 25% høres svært mye ut, når uføregraden i utgangspunktet er satt til at man har null inntektsevne. Tydeligvis mange som burde hatt gradert uføretrygd i stedet. 

Nei, fordi det forutsetter at restarbeidsevnen er stabil. Det hadde vært en helt uholdbar situasjonen å ha 80% ufør og 20% jobb, men halvparten av dagene i måneden er du for syk til å møte på jobb. 

Anonymkode: bf3a9...33d

Skrevet

Han kan jobbe så mye som han klarer, og han kan tjene så mye som han vil. 

Det er ingen restriksjoner på det når man er uføretrygdet. 

Det er visstnok en frigrense for inntekt, men den bør ikke hindre noen i å jobbe hvis de klarer. Det lønner seg stort sett alltid å jobbe når man er på trygd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skulle nok stått 6000 per oppdragsgiver. Men det er bare inntil en viss grense før det går over til å bli næringsvirksomhet.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/

• Liker 1
Skrevet

Nei, fordi det forutsetter at restarbeidsevnen er stabil. Det hadde vært en helt uholdbar situasjonen å ha 80% ufør og 20% jobb, men halvparten av dagene i måneden er du for syk til å møte på jobb. 

Anonymkode: bf3a9...33d

Den åpenbare løsningen er da at de får beholde 100% uføregrad, men trekkes i trygd fra første krone de tjener. Dette "fribeløpet" på 0,4G gir ingen mening, og er svært urettferdig for 100% uføre som ikke har denne arbeidsevnen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skattefrie småjobber er jobber en utfører hovedsaklig i arbeidsgivers hjem og rundt dette. F.eks snømåking eller plenklipp. Eller hva kreativiteten måtte utløse.

60000 er en ca-grense Skatteetaten har uttalt til Hallgeir Kvadsheim.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skattefrie småjobber er jobber en utfører hovedsaklig i arbeidsgivers hjem og rundt dette. F.eks snømåking eller plenklipp. Eller hva kreativiteten måtte utløse.

60000 er en ca-grense Skatteetaten har uttalt til Hallgeir Kvadsheim.

Ja men maksgrensa er 6000 per oppdragsgiver. Så da må man i så fall jobbe for 10 ulike oppdragsgivere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skulle nok stått 6000 per oppdragsgiver. Men det er bare inntil en viss grense før det går over til å bli næringsvirksomhet.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/

6000 pr oppdragsgiver er korrekt. En må altså ha 10 av disse for at det vipper over i næring. Mulig færre om det arbeidet man utfører er helt likt hos alle 10.

AnonymBruker
Skrevet

Ja men maksgrensa er 6000 per oppdragsgiver. Så da må man i så fall jobbe for 10 ulike oppdragsgivere.

Det stemmer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp.. 

Har hatt denne diskusjonen med flere som er ufør, som gjør arbeid eller produserer og selger diverse til utallige tusen kroner i troen på at de er innenfor.

Kort og enkelt oppsummert, plukker du bær som du selger, fisker du fisk som du selger, jakter du og selger kjøtt eller produserer du ved så kan du selge dette med en makspris på 6000 per kunde... 

Men i det du gjentar det samme neste år, og året etter der så defineres det som næringsinntekt, og du plikter å innrapportere dette til skattetaten. Noe de færreste gjør.

For er det en ting vi må forstå, så er det at de som er ufør er samtidig de som ønsker å gi minst tilbake til samfunnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men denne gutten har fått 100 % ufør. 

Jeg har all respekt for uføre som faktisk ikke kan jobbe, men at man som 18-åring får 100 % fra NAV og det første man lurer på er hvor mye man kan jobbe - det skurrer noe så inn i granskauen. Send ungen på skole eller i jobb det han klarer da vel? Evt at han jobbe det han kan frivillig? Bidrar med bare LITT til fellesskapet? Hva gjør denne gutten dagen lang og hvorfor er han ufør?

Da mitt barn fikk uføretrygd som 18-åring ønsket alle instanser at han skulle komme ut i arbeid ved siden av. Gjerne vta, så de som har peiling mener at det er et ekstremt bra tilbud som flest mulig burde delta i. Desverre har ikke mitt barn vært klar for det enda. 

Jeg vet ikke hvilken skole jeg skal sende den unge voksne på jeg, han datt ut faglig i 4.-5.klasse. Barneskolen kanskje? Ellers er jo akkurat det du sier, det samme som ts etterspør. Hvordan kan ungdommen min få brukt noe av sine evner og krefter, men uten å risikere å sitte i et enda større uføre - nemlig også et økonomisk. 

Anonymkode: b9604...d58

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Ryddet for avsporinger, spekulasjoner og brukerdebatt. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor mye kan han eventuelt tjene?

Anonymkode: 7461d...5c0

Jeg regner med at han har noen diagnoser som f.eks psykisk utviklingshemming eller autisme?

Hva med VTA?

Varig Tilrettelagt Arbeid. Eller vernet bedrift.

Anonymkode: bcdaf...a87

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: bcdaf...a87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp.. 

Har hatt denne diskusjonen med flere som er ufør, som gjør arbeid eller produserer og selger diverse til utallige tusen kroner i troen på at de er innenfor.

Kort og enkelt oppsummert, plukker du bær som du selger, fisker du fisk som du selger, jakter du og selger kjøtt eller produserer du ved så kan du selge dette med en makspris på 6000 per kunde... 

Men i det du gjentar det samme neste år, og året etter der så defineres det som næringsinntekt, og du plikter å innrapportere dette til skattetaten. Noe de færreste gjør.

For er det en ting vi må forstå, så er det at de som er ufør er samtidig de som ønsker å gi minst tilbake til samfunnet. 

Bærsalg har en maxgrense på 4000 kr pr år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...