Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kan han eventuelt tjene?

Anonymkode: 7461d...5c0

Skrevet

Man kan tjene 47.448 utenom uten å miste trygden. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvordan han legger det opp.

Som ansatt: 0.4G

Med ENK: ingen grense, men må komme under 0.4G etter fradrag

Skattefrie småjobber: ca 60000

Kapitalinntekt: Ubegrenset.

Anonymkode: b7acd...51c

AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Man kan tjene 47.448 utenom uten å miste trygden. 

Man "mister" ikke trygden. Man får noe fratrekk i trygdeutbetalingene om man tjener mer enn det tillatte beløpet.

Man mister ikke trygden eller statusen som uføretrygdet selv om man tjener noe penger utenom, slik du får det til å høres ut som.

Anonymkode: 4c4d3...0be

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man "mister" ikke trygden. Man får noe fratrekk i trygdeutbetalingene om man tjener mer enn det tillatte beløpet.

Man mister ikke trygden eller statusen som uføretrygdet selv om man tjener noe penger utenom, slik du får det til å høres ut som.

Anonymkode: 4c4d3...0be

Ja, det var et dumt uttrykk. Ser den. Mente redusert trygd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs hvordan han legger det opp.

Som ansatt: 0.4G

Med ENK: ingen grense, men må komme under 0.4G etter fradrag

Skattefrie småjobber: ca 60000

Kapitalinntekt: Ubegrenset.

Glemte å få med at inntekter på skattefrie småjobber ikke kommer i konflikt med 0.4-grensen som ansatt eller ved ENK.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Anonymkode: 7461d...5c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde uføretrygd var noe man fikk hvis man ikke kunne jobbe?

Anonymkode: 79304...30a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uføretrygd er noe man får fordi helsa er såpass nedsatt at man ikke har inntektsevne. Dvs at man ikke har mulighet til å forsørge seg selv med den lille jobben man eventuelt kan klare. Men de aller fleste som er 100 % uføretrygdet jobber ikke ved siden av. Men det er også forskjellige uføregrader, alt fra 50 - 100 %.

Anonymkode: 6c976...509

• Liker 10
  • Nyttig 7
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Jobber han via VTA kan han tjene 118620kr uten at det blir trekk i trygd. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Jobber han via VTA kan han tjene 118620kr uten at det blir trekk i trygd. 

Hva er VTA   ?

Gjest Lykkedykker
Skrevet
bullehurk skrev (1 minutt siden):

Hva er VTA   ?

Varig tilrettelagt arbeid

AnonymBruker
Skrevet

Folk uttaler seg som at det er like lett å få innvilget ung ufør, som det er å kjøpe en cheeseburger på McDonald´s... Er ikke akkurat bare å "skaffe" seg ung ufør på bestilling fra NAV. 

Jeg håper 18-åringen finner en jobb som bidrar til mestringsfølelse og en god psykisk helse 😊

Anonymkode: 79b95...a8e

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk uttaler seg som at det er like lett å få innvilget ung ufør, som det er å kjøpe en cheeseburger på McDonald´s... Er ikke akkurat bare å "skaffe" seg ung ufør på bestilling fra NAV. 

Jeg håper 18-åringen finner en jobb som bidrar til mestringsfølelse og en god psykisk helse 😊

Anonymkode: 79b95...a8e

Men tallet er økende, det sier nav selv.

Vi trenger arbeidsfolk, vi trenger skatteinntekter. Skal halve landet over på nav så går det ikke rundt. Arbeidsføre kan ikke jobbe dobbelt så fort og gjøre jobben for 2. Noe må gjøres for fremtiden. 

Anonymkode: fb48b...3eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men tallet er økende, det sier nav selv.

Vi trenger arbeidsfolk, vi trenger skatteinntekter. Skal halve landet over på nav så går det ikke rundt. Arbeidsføre kan ikke jobbe dobbelt så fort og gjøre jobben for 2. Noe må gjøres for fremtiden. 

Ja noe må gjøres. Vi kan starte med å forbedre skolen og helsevesenet. 

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja noe må gjøres. Vi kan starte med å forbedre skolen og helsevesenet. 

Og foreldre. Ta barna MED på alt. Husarbeid, rydding, bytte på senger, lage mat, gå på tuter, fisketur, bondegård, hugg veden selv, strikk, sy, mal huset SAMMEN med barna. Ikke sett dem foran en mobil eller ipad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og foreldre. Ta barna MED på alt. Husarbeid, rydding, bytte på senger, lage mat, gå på tuter, fisketur, bondegård, hugg veden selv, strikk, sy, mal huset SAMMEN med barna. Ikke sett dem foran en mobil eller ipad. 

Nå har mitt barn vært med på alt det der. Men det ser ut som han blir ufør, han har autisme og Tourettes syndrom. 

Anonymkode: 58349...5c5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er 100% uføretrygdet, men det betyr ikke at jeg kan jobbe om noen år. Kanskje 50 %. Det ble søkt om 100%, slik at jeg ble sikret min inntekstevne resten av livet.

Uføretrygd trenger ikke å bety at man er det resten av livet. Topsi, her på forumet var tidligere uføretrygdet. Så tok hun sykepleierutdanning når hun var uføretrygdet, og ble sykepleier. Nå jobber hun som det.

Selv tar jeg en mastergrad akkurat nå, selv om jeg er uføretrygdet. Det er helt lovlig at ta utdanning når man er uføretrygdet, men det kan ikke sammenlignes med å være i arbeidslivet. Mange med autisme håndterer det å være student, men ikke arbeidslivet på grunn av stress og uforutsigbarhet.

Anonymkode: eebdd...482

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uføretryg gies til de som har nedsatt arbeids og inntektsevne. 
Det betyr på ingen måte at den uføre ikke kan jobbe noe, derav det systemet med 0,4 g før reduksjon i trygden. Alle er tjent med at uføre jobber.

Systemet er på ingen måte lagt opp slik at man må være helt ute av stand til å utføre alle mulige former for jobb eller aktivitet for å få innvilga ufør. Det handler bare om nedsatt arbeids og inntektsevne.

Anonymkode: 7a132...438

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hun spør teknisk sett etter hvor mye sønnen kan tjene før det påvirker uføretrygden, som nettopp er innvilget hvis jeg har forstått det rett. Det er litt rart og spør om for å være helt ærlig, når arbeidsevnen vurderes i forkant for uførepensjon.

Men sånn er det blitt. Hadde inntektsgrensen gått tilbake til 80 000 kroner før uføretrygden ble justert, så hadde garantert mange uføre plutselig fått litt ekstra arbeidsevne. 

Anonymkode: 8f744...710

Det er faktisk ikke så veldig mange av de 100% uføretrygdede som makter å jobbe.  Totalt er det ca 25% som jobber i forskjellig omfang.  Det er statistikker som viser dette.  Her f.eks.  https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

bla nedover til tabell 5

se også https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/vanligst-for-ufore-a-jobbe-i-salgs-og-serviceyrker

Jeg forsøkte å finne ut hvilken inntekt de lå på, men fant ikke noen tall.  Jeg finner heller ikke noe konkret om disse intensitetsnivåene.  Jeg tror ikke at antallet som oppnår 0,4G er høyt.

Endret av Øyne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...