Gå til innhold

Oppgjør ved separasjon/skilsmisse

JegHeterIkkeBerit

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er nylig blitt separert og holder på med oppgjøret etter samlivsbruddet. Resultatet etter fordeling av eiendeler og gjeld blir i min favør at min eksmann på papiret blir skyldig meg rundt 100.000,-. Til info er det jeg som overtar hus og all gjeldsbyrde. Han blir i realiteten gjeldfri, men må leie bolig. Vi har tatt dette med advokat, så dette er ingen grunn til å betvile.

Jeg er så i tvil om hvor "snill" jeg skal være, om jeg bør/skal kreve hele beløpet, deler av beløpet, eller ingenting i dette oppgjøret. Kan nevne at det også er felles barn med i bildet.

Hva har andre gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du rik?

Anonymkode: 5f8e5...4e5

Definer rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krevd hele beløpet, fordi "Vi har tatt dette med advokat, så dette er ingen grunn til å betvile.". Så ikke tvil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lou Salome skrev (2 minutter siden):

Jeg ville krevd hele beløpet, fordi "Vi har tatt dette med advokat, så dette er ingen grunn til å betvile.". Så ikke tvil.

Summen er ikke å betvile, samtidig poengterer også advokaten at det er "avtalefrihet", dvs. at vi har all frihet til å bestemme dette selv. Ja, jeg er klar over at om dette hadde gått rettens vei hadde jeg nok glatt fått de pengene, men det ser jeg ingen fordeler med å gjøre. Vi skal tross alt kunne samarbeide rundt barna i lang tid framover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er grunnen til at dere stiller så skjevt etter ekteskap og barn? 

Anonymkode: d7730...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på begrunnelsen for at det ikke er til å betvile. Har du gått inn med mer i huslånet, betalt mer avdrag, arv eller annet? I så fall er det rettmessige dine penger, hvorfor skal du gi ham penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er grunnen til at dere stiller så skjevt etter ekteskap og barn? 

pressplay skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sett på begrunnelsen for at det ikke er til å betvile. Har du gått inn med mer i huslånet, betalt mer avdrag, arv eller annet? I så fall er det rettmessige dine penger, hvorfor skal du gi ham penger?

Dere stiller i grunn litt samme spørsmålet. Jeg tenkte i utgangspunktet ikke gå noe inn på det, da det er uvesentlig mener jeg. Men ja, det dreier seg i all hovedsak om arv og BSU (før ekteskapsinngåelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
JegHeterIkkeBerit skrev (1 minutt siden):

Dere stiller i grunn litt samme spørsmålet. Jeg tenkte i utgangspunktet ikke gå noe inn på det, da det er uvesentlig mener jeg. Men ja, det dreier seg i all hovedsak om arv og BSU (før ekteskapsinngåelse).

Altså penger som rettmessig er dine. Og ikke penger du har tjent underveis, samtidig som dere dro lasset sammen for å få hverdagen til å gå i hop.

Krev pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegHeterIkkeBerit skrev (17 minutter siden):

Hei dere,

Jeg er nylig blitt separert og holder på med oppgjøret etter samlivsbruddet. Resultatet etter fordeling av eiendeler og gjeld blir i min favør at min eksmann på papiret blir skyldig meg rundt 100.000,-. Til info er det jeg som overtar hus og all gjeldsbyrde. Han blir i realiteten gjeldfri, men må leie bolig. Vi har tatt dette med advokat, så dette er ingen grunn til å betvile.

Jeg er så i tvil om hvor "snill" jeg skal være, om jeg bør/skal kreve hele beløpet, deler av beløpet, eller ingenting i dette oppgjøret. Kan nevne at det også er felles barn med i bildet.

Hva har andre gjort i min situasjon?

Det er jo dine barns far det er snakk om. For at barna dine skal ha det bra også når de er hos ham, så er det lurt å være litt raus. Det vil også hjelpe på samarbeidet mellom dere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 minutt siden):

Det er jo dine barns far det er snakk om. For at barna dine skal ha det bra også når de er hos ham, så er det lurt å være litt raus. Det vil også hjelpe på samarbeidet mellom dere.

Se der ja, noen som mener jeg bør være raus, men hva legger du i det? Bør jeg droppe de pengene helt, eller halve? Penger som altså bl.a. er min arv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot eksmannen kjøpe meg ut for en langt lavere sum enn hva vi hadde fått på markedet. Grunnen var selvsagt barna. 

Veldig glad for det i dag, vi har hatt et veldig godt samarbeid, noe som gjort alles liv vesentlig enklere i over 20 år nå.

Man har selvsagt ikke ansvar for eksen, men i vårt tilfelle har barnas beste også innbefattet eksen, vanskeligere å skape en god barndom for barn om en eller begge foreldrene har problemer eller vanskelig livssituasjon. 

Nå skal det sies at da han arvet og ble gjeldfri fikk jeg plutselig 150 000 på konto, 20 år etterpå. Absolutt ikke forventet, men ble utrolig glad.

Kommer an på mange ting, er du mye bedre stilt enn han hadde jeg latt det gå. Selvom barna skal bo hos deg skal de vel være hos han også. Enklere for han og barna å bygge en god relasjon om bosituasjonen er ok. Vet ikke hvor gamle de er, men når de blir tenåringer blir det fort trangt i en kjellerleilighet

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du han ville gitt deg pengene om situasjonen var motsatt? Jeg gikk selv ned på det jeg egentlig hadde krav på ved brudd for å få til et greit samarbeid videre og har ikke angret på det. Jeg sto jo ikke tomhendt tilbake. 

Anonymkode: b8b21...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt råd er: aldri vær snill i en skillsmisse! Få det du har krav på.

Anonymkode: be71e...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegHeterIkkeBerit skrev (4 minutter siden):

Se der ja, noen som mener jeg bør være raus, men hva legger du i det? Bør jeg droppe de pengene helt, eller halve? Penger som altså bl.a. er min arv...

Det er vanskelig å svare på, siden jeg ikke kjenner hele din økonomiske situasjon. Men har du mulighet til det, uten at du selv blir skadelidende, så ville jeg ha droppet de pengene helt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegHeterIkkeBerit skrev (3 minutter siden):

Klarer du deg uten dem, og har han problemer med å betale? 

Du trenger selvsagt ikke ettergi noe hvis du ikke vil. Du virker bestemt på at du ønsker disse pengene, og det er selvsagt helt greit, men hvorfor spør du her da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du han ville gitt deg pengene om situasjonen var motsatt?

Regner med du mener om jeg hadde betalt han om situasjonen var motsatt? Ja, det ville jeg. Jeg er rettskaffen av meg, og ville ikke hatt det hengende over meg at jeg var skyldig noen penger. Verste som finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (2 minutter siden):

Du virker bestemt på at du ønsker disse pengene, og det er selvsagt helt greit, men hvorfor spør du her da?

Det er jo nettopp fordi jeg ikke er sikker at jeg spør her. Hadde jeg vært 100% sikker hadde jeg droppa det. Jeg er interessert i å få fram nyansene, hva ville andre gjort i min situasjon. Og her kommer det fram masse nyanser, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (15 minutter siden):

Her hjalp det ingenting at jeg ikke krevde min andel av felles hus. Far ble like umulig uansett. Krev pengene.

Anonymkode: 303ff...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vurdert hans muligheter for å betale meg disse penger. Er det sånn at det vil ta flere år eller at han måtte ta lån for å betale eller tjener han så bra at det var for gjort uten noen «smerte». Og så hadde jeg også veid inn alt annet i forholdet, hva som var grunnen til skilsmisse, hvordan livet har vært og hvilket liv jeg ønsker fremover, hvem han er som person. Osv osv. for meg er 100k ganske så mye penger men kunne fint å ettergitt litt av det eller alt likevel avhengig alt annet som jeg allerede har skrevet. 

Anonymkode: 6e8f3...fc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...