Gå til innhold

Du som har klart å bli bedre fra insomnia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine viktigste og beste tips for å bli bedre. 

Personlig har jeg kommet et stykke på vei. Jeg sover vanligvis mellom 5-7 timer med melatonin. Våkner dessverre på natten ofte fortsatt. 

Hvis jeg er engstelig/ stresser meg på kvelden blir nattesøvnen ødelagt. 

Har hatt insomnia i to år nå, utrolig slitsomt for hodet. 

Ønsker bare å sove så godt som før. 

Anonymkode: a0122...ba6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykmeldt kortere og lengre tid som følge av insomnia. Etter en tids sykmelding kommer roen tilbake i kroppen og søvnen og. Problemet er bare at med en gang jeg er tilbake i hverdagen så ryker søvnen igjen. Det er veldig frustrerende. Så det eneste råd jeg har er å redusere inntrykk og hvile mer. 

Anonymkode: f0b6f...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli liggende å kjempe for å få sove. Føler jeg meg lys våken, eller det går mer enn ti minutter, så lar jeg det bare være. Går ut i stua. Går og legger meg igjen om jeg blir trøtt, om ikke gjennomfører jeg bare dagen på lite søvn. 

Bevisst slappe av kjeve og muskler, og bevege tankene tilbake til det jeg drømte om. Om jeg ikke har drømt så tar jeg tankene til noe annet fint. 

Melatonin opplever jeg at forverrer problemet. For innsoving går fint for min del, men oppvåkningen blir verre med melatonin. 

Anonymkode: f10ae...d5c

AnonymBruker
Skrevet

For 8 år siden: Lav dose tolvon, og søvnterapi

I dag: Lav dose surmontil og cbd olje.

Jeg hadde 3 t søvn som snitt per natt i 14 år før jeg klarte å snu det. Sover fremdeles dårlig nå og da, men ikke i nærheten av så dårlig som før. I tillegg har jeg kuttet ut mennesker som er konfliktsøkende eller triggende på ulike vis😛Satte alle kluter til for å ikke bli totalt ødelagt av søvnmangel.

Anonymkode: 62ff3...ff6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært sykmeldt kortere og lengre tid som følge av insomnia. Etter en tids sykmelding kommer roen tilbake i kroppen og søvnen og. Problemet er bare at med en gang jeg er tilbake i hverdagen så ryker søvnen igjen. Det er veldig frustrerende. Så det eneste råd jeg har er å redusere inntrykk og hvile mer. 

Anonymkode: f0b6f...933

Dette. Jeg ble 100 % sykemeldt to måneder pga insomnia og div andre psykiske plager. (Ptsd blant annet).

Jeg måtte ha så mye ro og hvile og få så lite inntrykk som mulig en periode.

Det, kombinert med samtaleterapi og quetapine.  Det siste er egentlig et legemiddel mot psykoser, jeg har ikke det, men en bivirkning av medikamentet er søvnighet.

Jeg jobber fullt nå, men går fortsatt på en lavdose quetapine. 

Anonymkode: 42c75...2a0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For 8 år siden: Lav dose tolvon, og søvnterapi

I dag: Lav dose surmontil og cbd olje.

Jeg hadde 3 t søvn som snitt per natt i 14 år før jeg klarte å snu det. Sover fremdeles dårlig nå og da, men ikke i nærheten av så dårlig som før. I tillegg har jeg kuttet ut mennesker som er konfliktsøkende eller triggende på ulike vis😛Satte alle kluter til for å ikke bli totalt ødelagt av søvnmangel.

Anonymkode: 62ff3...ff6

Hvordan unngå triggere, hvis de er på jobb f.eks 😔

Cbd olje hørtes ut som kunne vært verdt et forsøk. 

Anonymkode: a0122...ba6

Skrevet

Jeg var på søvnskole før jul. Fikk en del gode tips. Du kan godt høre på dps der du bor om det har det, kansje det hadde vert aktuelt for deg?

- legg deg til samme kl slett og vokn opp samme kl slett hver dag i 2-3 uker(til og med i helgene (les om søvnvindu) 

- får du ikke sove så skal du fysisk gå ut av sengen etter 20 min å gå en helt annen plass som feks sofaen. Ikke ha på for mye lys, les en bok, strikk, les kryssord elsn. Ikke skjermbruk! Så legger du deg igjen å prøv å sove. Så repiterer du dette helt til du sovner. Skal en bli god på noe, så må en trene. Gjenta dette hver natt til kroppen klarer å sovne raskere.

Andre tips er:

- Ikke se på skjerm den siste timen før du skal sove

- spis gjerne en kiwi før leggetid (produsere melatonin)

- Ta en dusj i 2 min om morgonen (setter kroppen i gang og gjer innsovninga til kvelden bedre. Den skyller også vekk melatoninen)

- Skriv ner tankene du ligger å tenker på i en notatblokk. Få det ut av håve slik at du ikke dveler på det på kvelden. Det hjelper!!

- Når du står opp om morgonen ; helst gå ut i dagslys ute så fort som mulig i jaffal 15 min.

- hørr gjerne på meditasjon- innsovning eller hypnose søvn (feks kenneth soares har mange fine meditasjons videoer på youtube)i  mørkt rom og i stillhet

- det siste og ikke minst som hjalp meg. Si hva du er takknemlig for hver kveld når du ligger i sengen. Tenk KUN på alt det gode som har skjedd den dagen, gjerne små fine episoder, posetive opplevelser. Hva fint fikk du til i dag? Når du det sovner har du posetive opplevelser med deg i underbevisstheten, slik at den forsetter å ha dette viere når du sover. Du vil få en bedre og djupere søvn enn at du kverulere og har mye negative tanker som det siste di tenker på rett før du sovner; som gjør søvnen din urolig og du vokner ofte.

sov godt! :)

Skrevet
Nevaeh skrev (Akkurat nå):

Jeg var på søvnskole før jul. Fikk en del gode tips. Du kan godt høre på dps der du bor om det har det, kansje det hadde vert aktuelt for deg?

- legg deg til samme kl slett og vokn opp samme kl slett hver dag i 2-3 uker(til og med i helgene (les om søvnvindu) 

- får du ikke sove så skal du fysisk gå ut av sengen etter 20 min å gå en helt annen plass som feks sofaen. Ikke ha på for mye lys, les en bok, strikk, les kryssord elsn. Ikke skjermbruk! Så legger du deg igjen å prøv å sove. Så repiterer du dette helt til du sovner. Skal en bli god på noe, så må en trene. Gjenta dette hver natt til kroppen klarer å sovne raskere.

Andre tips er:

- Ikke se på skjerm den siste timen før du skal sove

- spis gjerne en kiwi før leggetid (produsere melatonin)

- Ta en dusj i 2 min om morgonen (setter kroppen i gang og gjer innsovninga til kvelden bedre. Den skyller også vekk melatoninen)

- Skriv ner tankene du ligger å tenker på i en notatblokk. Få det ut av håve slik at du ikke dveler på det på kvelden. Det hjelper!!

- Når du står opp om morgonen ; helst gå ut i dagslys ute så fort som mulig i jaffal 15 min.

- hørr gjerne på meditasjon- innsovning eller hypnose søvn (feks kenneth soares har mange fine meditasjons videoer på youtube)i  mørkt rom og i stillhet

- det siste og ikke minst som hjalp meg. Si hva du er takknemlig for hver kveld når du ligger i sengen. Tenk KUN på alt det gode som har skjedd den dagen, gjerne små fine episoder, posetive opplevelser. Hva fint fikk du til i dag? Når du det sovner har du posetive opplevelser med deg i underbevisstheten, slik at den forsetter å ha dette viere når du sover. Du vil få en bedre og djupere søvn enn at du kverulere og har mye negative tanker som det siste di tenker på rett før du sovner; som gjør søvnen din urolig og du vokner ofte.

sov godt! :)

Glemte å si; slit deg ut på dagen. Med feks (tung) styrketrening, løpetur. Noe fysisk 

AnonymBruker
Skrevet

Magnesium tilskudd.

Fysisk aktivitet noen timer før man legger seg 

Varm dusj før sengetid.

Ikke skjerm.

Er noen gode øvelser i boka "å leve et liv, ikke vinne en krig" - har brukt det å beskrive rommet man ligger i på en objektiv måte, til seg selv i tankene.

At det er kaldt på soverommet.

Slitt med søvn i mange år, men er blitt bedre de siste årene, pga alt jeg har forsøkt.

Anonymkode: 05518...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...