Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått meg puls klokke.,hvordan regner man ut max pulsen?

Som er gunstig å trene på?

Er ute etter fett forbrenning.

Noen erfarende som har tips?

Takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste er å finne den ved hjelp av for eksempel løping. Du kan løpe inne på mølle, for eksempel, med gradvis mer stigning og høyere fart helt til du ikke klarer mer. Makspulsen finner du på det punktet der det er rett før du spyr.

Ellers kan du ta 220 minus egen alder (hvis du er 25, blir makspuls 195 etter formelen), men denne formelen er skrekkelig unøyaktig.

Skrevet

Min første trening med pulsklokke

-Bodywork time.

Oppvarming ca. 15 min

puls fra 170 til 185,til tider.

ved styrke øvelsene lå den fra ca. 105- 130,ca

Av klokken min forstår jeg max puls viser 140

Gjennomsnittspuls 75

Jeg er da 31 år

og trekker fra 200

Blir min max puls da 189.

Har tatt en test for 1 år siden,må leite den frem for å se.

Lureste er sikkert å ta en ny!!! ;)

Noen som kan gi meg noen kommentarer på mine observasjoner ;)

Ny begynner med pulsklokke. Takk

Skrevet
Ellers kan du ta 220 minus egen alder (hvis du er 25, blir makspuls 195 etter formelen), men denne formelen er skrekkelig unøyaktig.

Ja, denne er skrekkelig unøyaktig. jeg er 25 år, og har en makspuls på 220! Og det er ikke noe galt med meg..

Du finner makspuls ved å ta deg en liten joggetur ute og løpe på alt du klarer. Pulsklokka registrerer da makspulsen. Hva som bør være din makspuls under langkjøringstrening regner du ut på feks iform.no eller pulsklokke.no

Skrevet
Fått meg puls klokke.,hvordan regner man ut max pulsen?

Som er gunstig å trene på?

Er ute etter fett forbrenning.

Noen erfarende som har tips?

Takk ;)

Fett forbrenner du uansett. Om du løper veldig fort forbrenner du ikke fett når du kommer over sånn ca 70% , vi sier at kroppen jobber intensivt-aerobt. Men det du forbrenner av kalorier når du løper hardt må tas fra et sted, og det tas fra bl.a fett.

Hele cluet uansett om du trener eller ikke, er å ha en negativ energibalanse. Det er den eneste måten å bli kvitt fettet på. Vel, minus kirurgiske ekle inngrep da.

Du bør allikevel trene mest rolig, bla. fordi risikoen for overbelastning er mindre, og det er lettere å øke timeantallet når du trener med rolig intensitet.

Kondis.no, terrengsykkel.no og syklingensverden.com er alle sider hvor du kan stille spørsmål om trening til folk som er veldig opptatt av å trene.

Skrevet

TAKK ;) Gjest....

Jeg skal sjekke litt på de nett sidene!

Skrevet (endret)

220 minus alder er altfor unøyaktig. Maxpuls bør helst testes ved løping siden du da bruker store muskelgrupper. Du varmer opp i 10-15min, i løpet av det kvarteret tar du et drag på 3min. hvor du blir temmelig andpusten og nesten litt stiv. Så løper du i 1-2min før du tar det nytt drag på 3min hvor du blir stiv mot slutten, igjen 1-2min hvor du får igjen pusten litt, og til slutt et drag på 3min igjen hvor du er stiv på siste halvdel, siste halvdel av draget løpes til utmattelse, du skal omtrent spy og bli svimmel og det hele, lite behagelig altså. Pulsen du har da er din maxpuls.

Altså 15min inkl 3min drag + 1-2min. + 3min drag + 1-2 min + 3min drag

For å få treningseffekt bør du trene over 60% av maxpuls. Utover det anbefaler jeg at du finner en treningsform du trives med! Det mest effektive både for fettforbrenning og økt kondisjon er intervalltrening(se svar gitt til "veslo")

Håper du ble litt klokere :)

Hilsen fysioterapistudent

Endret av *bompi*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...