Gå til innhold

Hadde du gått for et barn til i min situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som hvert øyeblikk er 2 år. Blir selv 38 i år. 

Har alltid ønsket meg 2 barn, liker barn og dynamikken det blir i en familie med flere en et barn. Har hørt at overgangen fra 0-1 er større en 1-2 og at to "kun" er som 1,5 og ikke 2.

Men:

Barnet vi har var veeeldig high need, roet seg en del nå, men krever fortsatt mye støtte til eks søvn og er fortsatt litt "klistremerke". Det har vært VELDIG slitsomt og krevende, og jeg kan fortsatt kjenne på hvor utmattende det har vært. Men alle småbarnsforeldre er vel slitene uansett?

Det meste falt og vil falle på meg da jeg av diverse ikke relevante grunner har en samboer som ikke kan ta så mye av netter, tidlige morgener, levering på morgen og ansvar for det tredje skiftet. Ikke kjører jeg bil heller, så ting blir mer tungvindt for min del  

Også er det jo ikke til å stikke under en stol at jeg nærmer meg 40 år og er introvert, men det er vel slitsomt med småbarn uansett.

Noen som har vært i tilsvarende situasjon, eller har 2 barn og kan sammenligne med det å kun ha et barn, hadde dere gått for et barn til i min situasjon?

Anonymkode: c0fc0...8b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet

Nei. Jeg hadde ikke gått for 1 barn til i din situasjon. Du syns allerede det har vært krevende, hadde du vært 10 år yngre hadde nok svaret mitt vært annerledes. Men som sagt, du syns allerede det er slitsomt, alt faller på deg, og du vet jo aldri, kanskje du får tvillinger eller et barn med utfordringer som må følges opp 24 /7.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, to barn kommer til å ta knekken på dere.

Anonymkode: 25041...c4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en high need første mann som kjørte meg helt ned både fysisk og mentalt. Men ville også ha 2 barn relativt tett og gruet meg. Neste mann var som en drøm med tanke på søvn, mens førstemann som 2 åring enda våknet 2-3 ganger pr natt så våknet minste kun 1 gang helt fra starten av. Han kunne også godt legge/sitte for seg selv, mens jeg dusjet, spiste osv.

Så man kan ikke si hvordan deres situasjon blir. Kan bllir enkelt men kan også være at dere får enda en high need baby. Heldigvis er det bare en kortere periode i livet.

Anonymkode: 88b29...35f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei...tro meg...2 barn er som 10

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde også en high need første mann som kjørte meg helt ned både fysisk og mentalt. Men ville også ha 2 barn relativt tett og gruet meg. Neste mann var som en drøm med tanke på søvn, mens førstemann som 2 åring enda våknet 2-3 ganger pr natt så våknet minste kun 1 gang helt fra starten av. Han kunne også godt legge/sitte for seg selv, mens jeg dusjet, spiste osv.

Så man kan ikke si hvordan deres situasjon blir. Kan bllir enkelt men kan også være at dere får enda en high need baby. Heldigvis er det bare en kortere periode i livet.

Anonymkode: 88b29...35f

Badet er litt det jeg tenker at det skal MYE til å få et barn til som er like krevende. Sannsynligheten er større for det motsatte statistisk sett. 

Og at det kun er noen få år av livet sett opp mot alle de årene vi har to barn som er "store og enkle" og at barna får et helt liv sammen med søsken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 barn veltet lasset for vår del og var mer som 2 er 3. Men begge barna våre har vært krevende til de var rundt to år, og minstemann hadde i tillegg kolikk. Likevel ville jeg nok gått for barn nr 2 i din situasjon, jeg har sett flere tilfeller i vennegjengen der nr 2 er langt roligere enn sitt søsken, og at familien lander litt med nr 2.

Anonymkode: 27c38...e5f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i så og si identisk situasjon, bortsett fra at jeg har et enkelt og greit barn på snart 2 som sover om nettene, trives i bhg og generelt er greit å ha med å gjøre. Vi har derimot hund i tillegg som krever litt så det veier vel opp.

Jeg er utslitt og har bestemt meg for at det er umulig for meg å få et barn til i denne situasjonen. Det blir ikke bra for noen av oss.

Har heller bestemt meg for å nyte gutten min i fulle drag og nyte dagene sammen med han. Være tilstedeværende og glede meg over hverdagen med enebarnet mitt. Det er liksom oss to mot verden 🥰

Anonymkode: 99b46...360

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i så og si identisk situasjon, bortsett fra at jeg har et enkelt og greit barn på snart 2 som sover om nettene, trives i bhg og generelt er greit å ha med å gjøre. Vi har derimot hund i tillegg som krever litt så det veier vel opp.

Jeg er utslitt og har bestemt meg for at det er umulig for meg å få et barn til i denne situasjonen. Det blir ikke bra for noen av oss.

Har heller bestemt meg for å nyte gutten min i fulle drag og nyte dagene sammen med han. Være tilstedeværende og glede meg over hverdagen med enebarnet mitt. Det er liksom oss to mot verden 🥰

Har du ikke partner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke partner?

Jo, men han deltar ikke. Omtrent slik ts skisserer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for nr 2 du blir ikke yngre og den type unge trenger søsken hverdagen blir bedre på sikt for deg med en til 

Anonymkode: 353ac...83e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Overgangen fra 0-1 barn er såklart absolutt mye enklere enn 1-2 . Har en på 5 år og en på 8 år. De krangler og sloss, det blir 100 ganger mer lyd med 2. Når de er fra hverandre at det kun er 1 og 1 merkes såvidt den ene. Men ville ikke bytta bort , selvom det er slitsomt. Angrer ikke 💖 men det er noe du bør revurdere om du føler deg sliten nå. Lykke til uansett 💖

Anonymkode: 5fa59...6b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Overgangen fra 0-1 barn er såklart absolutt mye enklere enn 1-2 . Har en på 5 år og en på 8 år. De krangler og sloss, det blir 100 ganger mer lyd med 2. Når de er fra hverandre at det kun er 1 og 1 merkes såvidt den ene. Men ville ikke bytta bort , selvom det er slitsomt. Angrer ikke 💖 men det er noe du bør revurdere om du føler deg sliten nå. Lykke til uansett 💖

Anonymkode: 5fa59...6b3

De færreste synes vel overgangen fra 0-1 er mindre en 1-2. Fra 0-1 får du hele livet ditt omgjort til "noe annet", mens fra 1-2 får du mer av det du har fra før. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil far da? Det bør jo også telle.. 

Anonymkode: cc331...216

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du hørt at 2 er som 1,5?

Det vanlige uttrykket er at 1 er som 1 og 2 er som 10!

Anonymkode: 04775...13f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De færreste synes vel overgangen fra 0-1 er mindre en 1-2. Fra 0-1 får du hele livet ditt omgjort til "noe annet", mens fra 1-2 får du mer av det du har fra før. 

Og akkurat hvor mye mer det blir virker å være person avhengig, noen sier 1/2 og andre sier 10😅

AnonymBruker
Skrevet

Han ønsker flere, men det er kun aktuelt med et til, ikke flere en det. 

Skrevet

Søsken kjærlighet er noe av det fineste som fins ❤️ hadde gått for en til ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du hørt at 2 er som 1,5?

Det vanlige uttrykket er at 1 er som 1 og 2 er som 10!

Anonymkode: 04775...13f

Kollegaer og venner med flere barn. De mener at rutinene er det, det å ha lagt om livet for barn osv. er der fra før av når nummer 2 kommer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan ikke bestemme at de skal ha et barn til når han ikke bidrar.

Anonymkode: 1dadd...487

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...