AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Det er jo 80 cm som er det kritiske hos kvinner - hvis man er større enn dette rundt midjen er det helseskadelig. Men kommer ikke det litt an på? For eksempel om man generelt er en "bred" type, med brede skuldre og bred rygg, eller om man er 183 eller en 158 høy? Og om man er 21 eller 58 år? Jeg er nå 83 rundt midjen, men er ellers normalvektig. Jeg kjenner at jeg er tjukkere enn jeg liker om pleier, så jeg har som mål å komme meg ned til under 80 cm. Men da hjelper det vel også å f.eks gjøre styrkeøvelser for mage og midje, i tillegg til å gå ned noen kilo? Synspunkter? Anonymkode: b2909...920
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 Jeg tenker ingen slike mål er en fasit som passer alle. Selv er jeg godt over 180, har BMI på i overkant av 20 med standard BMI (19 med BMI kalkulator for høye), men fasongen er litt firkantet. Midjemålet er over 80. Har ingen plan eller ønske om å gå ned noe. Statistikk sier noe, men ikke alt. Anonymkode: d25bc...f24
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Tror man kan ta det med en klype salt. Har ikke brydd meg stort om det tidligere da jeg har vært normalvektig, men etter å ha kost meg litt for mye i to tette graviditeter og permisjoner så var jeg "plutselig" i kategorien fedme, og til slutt måtte jeg innse at det ikke forsvant av seg selv. Da jeg snakket med legen min om vektnedgang så var hun mest opptatt av midjemål, for det sa noe om fett, og ikke vekttap som er både muskler og fett. Jeg har gått ned 15 kg, men har fortsatt 8 kg til normalvekt, og midjemålet mitt er 78 cm. I følge BMI er jeg fortsatt overvektig, og jeg er jo ikke tilbake til mitt normale jeg enda, men midjemålet mitt er liksom godkjent. Overkroppen min er det siste stedet på kroppen hvor fettet legger seg, så det er egentlig ikke helt overraskende. Jeg har store hofter, lår og rumpe, og det er åpenbart der fettet legger seg. For andre er det kanskje omvendt, eller mer jevnt fordelt, så jeg friskmelder ikke overvekten min bare fordi midjemålet mitt er "innafor", og du som er normalvektig trenger ikke stresse med de 3 cm rundt midjen med mindre du ellers føler for å gå ned i vekt. Man får ikke punktslanket kroppen. Anonymkode: b98d8...012
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 80cm er ganske mye da? Jeg pleide å være under 60 Anonymkode: 8ba3e...2f6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 80cm er ganske mye da? Jeg pleide å være under 60 Anonymkode: 8ba3e...2f6 Åååå, så flink du er. Noen er 154cm og noen er 187 cm også. Men vi burde jo måle oss etter AB2f6. ❤️❤️❤️ Anonymkode: f1424...788 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): D jeg har som mål å komme meg ned til under 80 cm. Men da hjelper det vel også å f.eks gjøre styrkeøvelser for mage og midje, i tillegg til å gå ned noen kilo? Synspunkter? Anonymkode: b2909...920 Jeg personlig merker veldig stor forskjell de periodene jeg slurver med kjerneøvelsene mine. Et stramt indre korsett tar bort mange cm fra midjen for min del. 😊 Når det gjelder grensen på 80 cm er den passende for de aller fleste, uavhengig av høyde, kroppsform, og alder, men det er også greit å tenke at midjemål under 84 cm utgjør en minimal forskjell på helserisiko sammenlignet med 80 cm. 84-88 cm utgjør en moderat risiko, og den største risikoen kommer med midjemål >88 cm (bukfedme) for kvinner. Jeg er normalvektig i følge BMI, men har for øyeblikket et midjemål tilsvarende fedme. Legen har anbefalt meg å komme så nært 80 cm som jeg kan. Anonymkode: 06aa0...063
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 Jeg er 110 cm så tror du skal overleve med 83 Anonymkode: e34e8...cd2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 Drøyt 70cm midjemål, men er bare 160cm. Naturlig at høye mennesker har større midjemål . Anonymkode: 2801b...570
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #9 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Drøyt 70cm midjemål, men er bare 160cm. Naturlig at høye mennesker har større midjemål . Anonymkode: 2801b...570 Nei det er jo egentlig ingen logisk forklaring eller sammenheng mellom høyde og bredde. Du vokser ikke naturlig utover selvom du vokser oppover. Man bruker jo nettopp midjemål som en veileder fordi det er relativt universellt, man vet at et midjemål på for eksempel 100 cm er usunt uansett om man er 160 cm eller 200 cm. Magefette blir ikke bedre for helsen din selvom du er høy. Anonymkode: 186ca...760 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #10 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei det er jo egentlig ingen logisk forklaring eller sammenheng mellom høyde og bredde. Du vokser ikke naturlig utover selvom du vokser oppover. Man bruker jo nettopp midjemål som en veileder fordi det er relativt universellt, man vet at et midjemål på for eksempel 100 cm er usunt uansett om man er 160 cm eller 200 cm. Magefette blir ikke bedre for helsen din selvom du er høy. Anonymkode: 186ca...760 Proporsjonene er jo de samme , så da vil en høyere person ha et bredere skjelett ! Anonymkode: 2801b...570 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #11 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Proporsjonene er jo de samme , så da vil en høyere person ha et bredere skjelett ! Anonymkode: 2801b...570 Haha hæ? Bredere skjellet? Anonymkode: 186ca...760
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #12 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Proporsjonene er jo de samme , så da vil en høyere person ha et bredere skjelett ! Anonymkode: 2801b...570 En høyere person vil ikke ha bredere skjelett enn en lavere person, skjønner ikke helt hvordan du kom fram til det? Hvordan fette, muskelmasse og fasong fordeler seg har for det meste med genetiske faktore og gjør, neste faktor er trening og kosthold. Det finnes både høye og lave menn med ølmage å tynne ben... Anonymkode: 186ca...760
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #13 Skrevet 11. april 2024 Men du ser vel om du har mye fett som ligger rundt midjen og om det er det som er grunnen til at du er over 80 cm, eller om det ikke er noe fett der, men at du bare er breiere/har mye muskler? Prøv å klyp i huden på siden av midjen hvis du er usikker. Er det vanskelig å få tak i noe særlig "kjøtt" har du lite fett, er det lett å få tak på ei god klype, ja da har du potensielt litt å gå på 🙂 Grunnen til at man sier at midjemål er en indikasjon på helse er jo at man vet at det er når fettet samler seg rundt organene (som ligger i bukhulen) at man ser større forekomst av negative helseeffekter. Og fetter legger seg typisk rundt organene dersom man har mye bukfett. Så hvis du ikke har noe særlig med fett på magen, så er det jo ikke noe å stresse over. Men dersom du har, kan det lønne seg å redusere midjemålet. For meg er det særlig å kutte i sukkerinntak som får fettet på magen til å forsvinne raskere. Anonymkode: 2912c...a96
Mezzosoprena Skrevet 11. april 2024 #14 Skrevet 11. april 2024 Jeg ble i hvert fall veldig fornøyd etter at jeg oppdaget at jeg hadde misforstått hvor midjen faktisk var: rett under ribbeina og over hoftekammen - jeg hadde jo målt alt for lavt 🤣 Bare skriver det i tilfelle noen flere har gått i samme fella som meg, men det er mye mulig jeg er den eneste som ikke hadde forstått dette 🙂 1
Brunhilde Skrevet 11. april 2024 #15 Skrevet 11. april 2024 AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 13.04): 80cm er ganske mye da? Jeg pleide å være under 60 Anonymkode: 8ba3e...2f6 Det er ikke så interessant hva du pleide å være, det ser vel du også? Jeg er 176 cm høy og midjemålet er ca 72 cm. Bortsett fra det, så er det faktisk 88 cm for kvinner og 102 cm for menn som er de "magiske" tallene, det betyr at du, ts, er innenfor. Hentet fra vektklubb.no: Sitat Hva bør midjemålet være? Anbefaling fra Verdens Helseorganisasjon (WHO) er å tilstrebe et midjemål under 88 cm for kvinner og 102 cm for menn. Har man en høy livvidde så er det ikke nødvendigvis realistisk å sette seg som mål komme innenfor disse grensene, men å minske midjemålet litt har uansett en stor helsegevinst dersom du står i fare for å utvikle hjerte- og karsykdom eller diabetes type 2.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2024 #16 Skrevet 11. april 2024 Det som er så synd for oss med epleform er at vi legger på oss rundt magen, og det er det fettet som er farlig. Dermed må vi holde oss på en lavere vekt for å være sunne enn de som er så heldige å ha timeglass eller pæreform hvor vekten legger seg på rumpe og hofter. I hvert fall når vi blir eldre. Anonymkode: c54bd...d8e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå