Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra skatteetatens sider så kommer det frem at dersom man dokumenterer formuesverdi på boligen ett år, så skal det være gjeldende med tilsvarende forholdsmessig fratrekk de neste fem årene. Noen som har erfaring med det i skattemeldingen?

For å unngå at du må kreve nedsettelse av formuesverdien på nytt hvert år, gis det ved fastsettelsen i de fem påfølgende inntektsår et forholdsmessig fradrag i formuesverdien. Kvadratmetersatsen reduseres da med like mange prosentpoeng som du kunne dokumentere at formuesverdien oversteg maksimalgrensen med.

Jeg la i ettertid inn dokumentert formuesverdi på boligen min fra et tidligere år, men ser nå at formuesverdien ikke automatisk etterjusteres i skattemeldingene for de påfølgende årene. Kan jeg da selv beregne hvilket fratrekk jeg skulle hatt i skattemeldingen for 2023 basert på tallet fra et tidligere år? 

Anonymkode: 801d0...54d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dokumenterte lavere verdi i fjor (skattemeldingen for 2022), og fikk samme prosentmessige fratrekk på den nye og høyere verdien i 2023. Man kan sjekke årets boligverdi her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/

Du kan nok ikke beregne fratrekk selv. Hvis du legger inn lavere boligverdi, må du nok dokumentere at din bolig hadde lavere markedsverdi andre halvår 2023 enn det som står i skattemeldingen.

Anonymkode: 3b57b...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg dokumenterte lavere verdi i fjor (skattemeldingen for 2022), og fikk samme prosentmessige fratrekk på den nye og høyere verdien i 2023. Man kan sjekke årets boligverdi her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/

Du kan nok ikke beregne fratrekk selv. Hvis du legger inn lavere boligverdi, må du nok dokumentere at din bolig hadde lavere markedsverdi andre halvår 2023 enn det som står i skattemeldingen.

Jeg tenker i så fall det er et hull i systemet til skatteetaten når formuesverdi på bolig ikke automatisk trekkes fra påfølgende år når man i ettertid retter på tidligere skattemeldinger. Skattemeldingen for 2023 var allerede sendt ut da jeg rettet på tidligere års skattemelding, så antar det er der problemet ligger. Men siden verdien er dokumentert i et tidligere år, så skulle det vært gjeldene slik jeg leser regelverket. Dokumentert markedsverdi for andre halvår i 2023 har jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overså at du hadde endret skattemeldingen i ettertid. Hvis din endring har blitt godkjent av Skatteetaten, er det sikkert riktig at du manuelt endrer for 2023 basert på tidligere dokumentert verdi.

Mulig det kan være greit å skrive i en kommentar hvorfor du endrer boligverdien. I tilfelle du blir tatt ut til manuell kontroll.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg overså at du hadde endret skattemeldingen i ettertid. Hvis din endring har blitt godkjent av Skatteetaten, er det sikkert riktig at du manuelt endrer for 2023 basert på tidligere dokumentert verdi.

Mulig det kan være greit å skrive i en kommentar hvorfor du endrer boligverdien. I tilfelle du blir tatt ut til manuell kontroll.

Takk. Det viste seg at det ikke var noe problem alikevel. Formuesverdien ble først ikke justert automatisk, men det fantes en rute der man kunne legge inn dokumentert verdi dersom man hadde endret skattemeldingen sin et av de foregående årene samt reduksjonsfaktoren fra det året. Da fikk man opp rett formuesverdi. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...