Gå til innhold

Hvordan hjelpe noen som sørger over tap av kjæledyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som har mista et kjæledyr for en måneds tid siden og hun tar det veldig tungt. Jeg vet selv hvor tungt og trist det er, og har gått gjennom det samme selv, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å være der for henne. hun er bestevenninna mi og jeg får så uendelig vondt av at hun har det så tøft. Har prøvd å stilt opp for henne så mye som mulig, har sagt at jeg er her for henne uansett hva, at hun kan ringe meg når som helst og at hun alltid kan snakke med meg, men hun er av typen som isolerer seg når hun har det tøft så det blir vanskelig. For min egen del hjalp det å ta tid til å sørge for så å prøve å komme meg ute blandt folk/prøve å komme meg inn i vanlig hverdag igjen, hjalp også å ha noen å prate med, men det virker ikke som det hjelper så mye for henne. Jeg blir så ekstremt bekymra og trist for det kan gå ukesvis mellom at jeg får kontakt med henne, og jeg vil bare ikke at hun skal stå alene i det her, men det virker ikke som at noe hjelper. Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre/si? Er bare bekymra, såklart skal jeg ikke tvinge henne til å møtes/snakke, men blir bare så fryktelig bekymra for henne.. 

Anonymkode: 7c063...adb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne. Det er kun hun som kan vite hva som vil hjelpe henne, det vet ikke vi.

Anonymkode: cbfb4...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør henne. Det er kun hun som kan vite hva som vil hjelpe henne, det vet ikke vi.

Anonymkode: cbfb4...391

Har spurt, hun vet ikke selv. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har spurt, hun vet ikke selv. 

Med sorg er hjelper tiden. 

Bare vær en vanlig venn. Det er trist å miste kjæledyr, men det bra.. Ikke fokuser altfor mye på det. 

Anonymkode: 8b191...8c5

AnonymBruker
Skrevet

La henne være i fred! Du har vist at du er der og spurt om hun trenger noe. Dersom hun isolerer seg er det kanskje det hun trenger selv om du trengte å ut blandt folk.

Har selv isolert meg en tid etter tap av kjæledyr og kommet ut igjen av skallet mitt på mine egne premisser.

Ikke noe som er mer irriterende enn folk som maser når man er i en slik prosess.

Anonymkode: 451ab...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

La henne være i fred! Du har vist at du er der og spurt om hun trenger noe. Dersom hun isolerer seg er det kanskje det hun trenger selv om du trengte å ut blandt folk.

Har selv isolert meg en tid etter tap av kjæledyr og kommet ut igjen av skallet mitt på mine egne premisser.

Ikke noe som er mer irriterende enn folk som maser når man er i en slik prosess.

Anonymkode: 451ab...d2f

maser ikke. Har bare sagt at jeg er der om hun trenger å prate. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare det at du anerkjenner hvor dyp en slik sorg kan være er til stor hjelp.

Jeg måtte (og må fortsatt) i de aller fleste relasjoner bite i meg sorgen, for folk anerkjenner ikke slikt som et dypt tap. Den som betydde mest var ei venninne som hadde kjent dette på kroppen selv, og møtte følelsene mine. 

Ellers trengte jeg ikke noe spesielt, tid var det eneste som hjalp. 

Anonymkode: 2ff65...a7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi henne tid. Det å miste sitt kjæledyr kan være utrolig tøft for noen. 

Jeg har måtte avlive en hund og har nå en hund på snart 14 år. Med min første hund, så ville jeg være i fred den første tiden. Jeg bestemte selv når jeg følte for å være sosial igjen 😊 Og sånn kommer det nok til å bli med den hunden jeg har nå 😊

Det er viktig å respektere at folk sørger forskjellig ♥️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tid som trengs, ofte. Jeg har gått gjennom denne sorgen sikkert 7+ ganger, og aldri var noen andre til hjelp. De gjorde ikke ting verre, altså. Men de kan ikke gjøre noe.

Det eneste som hjalp meg var tid, og å forsøke finne på noe som fikk hodet til å måtte tenke på noe annet. (jobb, film/serier, gaming).

Hvis dere har en favorittserie sammen, som er trygg (ingen dyr dør osv) kan du jo spørre om hun vil binge serien sammen med deg. 

Anonymkode: 906f9...629

• Hjerte 1
Gjest Tom.Krus
Skrevet

Det er viktig å være raus og tålmodig med en som er i sorg. Hvis hun ikke vil prate og stenger deg ute så må du akseptere dette, alle sørger forskjellig. Noen trenger å prate, mens andre trenger det motsatte. Men selv om du blir "avvist" nå så ta kontakt med henne igjen senere, da viser du henne at du bryr deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hun familie rundt seg, eller bor hun alene? Kunne du ringt på hos henne en dag og bedt henne med ut for å gå tur? 

Anonymkode: c965c...8ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...