Gå til innhold

Hvorfor settes det budrunde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg bare lurer. Hvis du har en brukt vare som ny koster 300kr. Også legger du ut brukt til 2000kr.  Hvorfor setter du budrunde på varen?

Også har du de som leggee ut varen til 200kr og setter på budrunde etter du har sagt du ønsker å kjøpe.

I tillegg syntes jeg det er bpde irriterende og veldig rart at om du har en brukt vare til ca 100kr lavere enn ny pris. Å legge denne ut på en fredag og med budslutt på søndag.  

Jeg har ved siste to alternativer bare trekt interessen min.

Feks jeg skulle ten veninde en time unna på fredag. Og fant brukt på samme sted, et produkt jeg hadde sett på.  Syntes også prise var i utgangspunktet litt høy. Men sa jeg ville kjøpe. Da legger selger på at det er budrunde til søndag. Så da skrev jeg . Beklager trodde dette var fast pris og ikke budrunde. Kan kun hente på fredag. Så da trekker jeg interessen. Om jeg ikke da kan få det i dag til prisen som er satt. 

Det fikk jeg ikke svar på. Og som forventet kom det ingen interssenter eller bud på varen som allerede var litt høy. 

Enten så skriver du i annonsen når den legges ut at det er budrunde. Står det ingenting om budrunde da er det jo fastpris. 

Uting og bortkastet tid for kjøper om dette hele tidrn skal endres. Jeg deltar helst aldri på budrunder. Fordi jeg gidder ikke sitte å følge med. Eller vente i flere dager på om jeg får det.

Planlegger kjøp hva jeg kjøper ut fra hvor jeg skal den dagen. Og stikker innom åå forbifarten.  Jeg kjører ikke en time kun for et produkt om jeg ikke skal dit i utgangspunktet.  For  da kan jeg jo kostads messig heller kjøpe nytt. Og da vil jeg jo vite salgsvetingelser før jeg skriver noe som helst 

Anonymkode: 92101...f08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker den som selger kan velge sin strategi selv.

Er den dårlig og vedkommende ikke får solgt, går det jo bare utover den selv.

Anonymkode: 631de...aa5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er dette på fb? Man må jo forholde seg til reglene i den gruppen man legger det ut i.

Anonymkode: d05c2...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 14.24):

Er dette på fb? Man må jo forholde seg til reglene i den gruppen man legger det ut i.

Anonymkode: d05c2...c32

Ja spesielt der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 9.26):

Er den dårlig og vedkommende ikke får solgt, går det jo bare utover den selv.

Selvfølgelig skal de få selge slik de ønsker. Men de må da sette opp om det er budrunde eller ikke når de skriver anonsen. Ofte ser jeg at varen også ender opp med å ikke bli solgt også. Da det ikke bare er jeg som trekker interesse når kriteriene endres etter at du har sagt du vil ha varen. 

Jeg gidder jo ikke delta på disse budrunde og spesielt når prisen allerde er høy.  Så hadde jo holdt meg laaangt unna de anonsene om den var riktig i utgangspunktet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 9.26):

Det er sant, men det er da vanlig at man skriver om det er fastpris eller budrunde i annonsen. Man starter ikke med en fast pris, for så å starte budrunde når en kjøper melder interesse. De fleste grupper på Facebook har regler for dette.
Ja, det går ut over selgeren, men det er også veldig irriterende for interesserte kjøpere. Det vanligste er å sette en absolutt minstepris man er villig til å selge for, og så skrive "selges hbo *den satte prisen*". Det er også mulig å skrive "vurderes solgt" om man ønsker å selge for en høy pris og vil ha muligheten til å trekke seg om budene blir for lave.

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 9.17):

Hei jeg bare lurer. Hvis du har en brukt vare som ny koster 300kr. Også legger du ut brukt til 2000kr.  Hvorfor setter du budrunde på varen?

Man setter budrunde på en vare fordi man ønsker å få mest mulig for den. Setter man fastpris kan man risikere at man enten ikke får solgt varen, eller at man selger for en lavere pris enn man potensielt kunne ha fått for varen. Ved budrunde får man det folk er villige til å betale.

Anonymkode: 84637...8d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant, men det er da vanlig at man skriver om det er fastpris eller budrunde i annonsen. Man starter ikke med en fast pris, for så å starte budrunde når en kjøper melder interesse. De fleste grupper på Facebook har regler for dette.
Ja, det går ut over selgeren, men det er også veldig irriterende for interesserte kjøpere. Det vanligste er å sette en absolutt minstepris man er villig til å selge for, og så skrive "selges hbo *den satte prisen*". Det er også mulig å skrive "vurderes solgt" om man ønsker å selge for en høy pris og vil ha muligheten til å trekke seg om budene blir for lave.

Man setter budrunde på en vare fordi man ønsker å få mest mulig for den. Setter man fastpris kan man risikere at man enten ikke får solgt varen, eller at man selger for en lavere pris enn man potensielt kunne ha fått for varen. Ved budrunde får man det folk er villige til å betale.

Anonymkode: 84637...8d3

Nå ble det en 0 for mye der. Skulle stå 200.

Poenget er at jeg ikke forstår ar noen legger ut en vare til 200kr som ny koster 300kr. Når du da skriver at du vil kjøpe varen for 200kr feks samme dag på en fredag.

Så skriver de. At de vil ha budrunde frem til søndag etter at du har meldt interesse. 

Dette gir jo ingen salgslogikk. Varen er jo brukt og verdt mindre enn nytt. Så i det heletatt forvente bud over 200kr  er jo ren fantasi.  Og hvorfor i all verden settes budrunden med så liten diferanse mellom brukt og nytt i 3 dager. I tillegg da ha lagt ut varen så det ser ut som fast pris.

Noen er jo flinke å skriver at det blir budrunde x antall timer etter første  bud, i annonsen.  Da slipper jeg å kaste bort min tid. Evnt kan vurdere om jeg gidder å delta. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så skriver de. At de vil ha budrunde frem til søndag etter at du har meldt interesse. 

Dette gir jo ingen salgslogikk. Varen er jo brukt og verdt mindre enn nytt. Så i det heletatt forvente bud over 200kr  er jo ren fantasi.  Og hvorfor i all verden settes budrunden med så liten diferanse mellom brukt og nytt i 3 dager. I tillegg da ha lagt ut varen så det ser ut som fast pris.

Noen er jo flinke å skriver at det blir budrunde x antall timer etter første  bud, i annonsen.  Da slipper jeg å kaste bort min tid. Evnt kan vurdere om jeg gidder å delta. 

De tenker sikkert at når en person er interessert, så kanskje flere. Og for såpass små summer spiller det sikkert ikke så stor rolle for dem om de ikke får solgt i denne omgang. 

Anonymkode: f0d57...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...