Gå til innhold

Reaktiv unghund - Kjemisk kastrering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blandingshann snart 2 år, svært reaktiv mot andre hunder, dyr, folk på sykkel, ekorn osv osv. Trent i nærmere ett år med alle typer spiselige ting, leker,avstand, positiv forsterkning, avledning osv osv osv. Han får selvfølgelig godt med fysisk og mental fostring utover lydighetstreningen vi gjør i korte økter flere ganger daglig. 

Vært på diverse kurs, foredrag, hatt kontakt med flere hundetrenere men fremskrittene våre er mikroskopiske. Flere kursledere og trenere mener det ligger frustrasjon bak ageringen mot hunder og gjeterinstinkt på bevegende objekter/folk på sykkel. Ingen kyndige som har observert han har ansett han som en nervøs hund.

Kan kjemisk kastrering hjelpe? Kan det "effektivisere" trening fordi han blir mindre intens? 

Anonymkode: 6c447...7dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kastrering hjelper kun på hormonelt betinget adferd, så jeg tror ikke kastrering vil hjelpe i dette tilfellet.

Vi har en meget intens hund selv, men han har ikke blitt noe mindre intens etter kastrering. Men han har slutta å ule konstant når det er løpetid i nærheten. 

Anonymkode: bc4c1...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan senke stresset nok til at det blir lettere å nå inn til ham og få trent han. 

Anonymkode: e358f...8a1

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over så hjelper kastrering kun på hormonelt betinget atferd.

Når det er sagt så kan hormonelt stress være med og øke stressnivået hos hunden generelt. Uten det hormonelel stresset så kan stressnivået generelt gå ned såpass mye at det er lettere å nå inn hos hunden. Dvs den vil lettere ta godbiter og kan trenge kortere avstand. 

Det var min erfaring med egen hund. Kastrering reduserte ikke utageringen og jeg måtte fortsatt jobbe med ham hele tiden. Men det gjorde den jobbingen lettere fordi jeg nådde mer inn hos ham når stressnivået generelt var lavere.

Jeg vet ikke hvordan du har gått frem i treningen, men generelle ting å tenke på (og typiske fallgruver):

- Drar hunden i bånd generelt på tur? Hvis stressnivået er generelt høyt på tur så kan det gjøre passering vanskeligere.
- Får du trekt ut til god nok avstand med en gang du ser noe hunden kan passere?
- Går du steder hvor du ofte ikke har tid eller avstand nok til å være i forkant? For hver gang hunden får en reaksjon så ramler du tilbake i treningen og det kan da ende med at du ikke kommer noen vei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...