AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Skrevet 10. april 2024 Hei, Vi holder på med introduksjon av frukt, bær og grønnsaker til baby. Jeg ønsker å lage mest mulig mos/puré selv, fremfor å kjøpe. Men, jeg blir litt usikker på hva som må kokes og ikke, og sliter litt med å finne info om det. Jeg vet at eple og pære må kokes, og at banan og avokado bla. ikke trenger det. Men, så kommer vi til f.eks paprika, bør det kokes eller stekes før mosing? Og hva med disse: - Kiwi (tipper skallet gjør at det ikke trenger koking) - Mango (sikkert det samme her?) - Ananas (samme her og, men kanskje koking pga. de er harde?) - Tomat, mais, sopp, - Aprikos, fersken, plomme, nektarin, rabarbra, druer - Vannmelon, honningmelon - Jordbær, blåbær, bringebær, bjørnebær, rips Dette er ting vi ikke har smakstestet enda, vi har foreløpig holdt oss til eple/pære/banan og mer typiske grønnsaker som potet, søtpotet, gulrot, kålrot osv.. Anonymkode: 24687...8d5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Skrevet 10. april 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Vi holder på med introduksjon av frukt, bær og grønnsaker til baby. Jeg ønsker å lage mest mulig mos/puré selv, fremfor å kjøpe. Men, jeg blir litt usikker på hva som må kokes og ikke, og sliter litt med å finne info om det. Jeg vet at eple og pære må kokes, og at banan og avokado bla. ikke trenger det. Men, så kommer vi til f.eks paprika, bør det kokes eller stekes før mosing? Og hva med disse: - Kiwi (tipper skallet gjør at det ikke trenger koking) - Mango (sikkert det samme her?) - Ananas (samme her og, men kanskje koking pga. de er harde?) - Tomat, mais, sopp, - Aprikos, fersken, plomme, nektarin, rabarbra, druer - Vannmelon, honningmelon - Jordbær, blåbær, bringebær, bjørnebær, rips Dette er ting vi ikke har smakstestet enda, vi har foreløpig holdt oss til eple/pære/banan og mer typiske grønnsaker som potet, søtpotet, gulrot, kålrot osv.. Anonymkode: 24687...8d5 Alt som er hardt å mose, som trenger koking for å bli mørt og most. Har aldri kokt noe av det du skriver i lista. En moden ananas anser jeg ikke som veldig hard. Anonymkode: 8461e...25f
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Skrevet 10. april 2024 Alt du ikke lett klarer å klemme med pekefinger/tommel har jeg kokt/dampet. Anonymkode: db4b0...063 1
Eske Skrevet 10. april 2024 #4 Skrevet 10. april 2024 Kokingen (anbefaler damping i stedet) er kun for å gjøre det mykt nok til å moses, og ikke noe bakterierelatert, så bare kjenn på hardheten 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Skrevet 10. april 2024 Frosne bær fra utlandet må kokes før det spises (av både voksne og barn) pga blandt annet norovirus og hepatitt. https://www.barebrabarnemat.no/baer/ Ellers så anbefaler jeg appen til Solidstarts. Mye fin info der Anonymkode: bfba0...41f 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Skrevet 10. april 2024 Eple og pære trenger ikke kokes. Du kan raspe det, så beholder du alle næringsstoffene. Eneste jeg kokte var som sagt over frosne bær fra utlandet/ting jeg ikke kunne vaske skikkelig mtp smittestoff. Hvor gammel er baby? Anonymkode: 963cc...75f 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Skrevet 10. april 2024 Ååå, jeg trodde det var bakterierelatert den kokingen.. Baby er snart 6 mnd. Tusen takk for god hjelp 😃 Anonymkode: 24687...8d5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #8 Skrevet 10. april 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ååå, jeg trodde det var bakterierelatert den kokingen.. Baby er snart 6 mnd. Tusen takk for god hjelp 😃 Anonymkode: 24687...8d5 Vi kokte/dampet bare ting som var for hardt å tygge rått eller hvis det skulle blandes i middagsretter til barnet. Tok av skall som var vanskelig for baby feks paprika og tomat. Mulig ting bør kokes om de skal oppbevares lenge det vet jeg ikke? Men det er ikke andre retningslinjer for babyer enn voksne på det altså, holder å vaske frukt og grønt med mindre det er fryste ting fra utlandet som det står på pakken at skal varmebehandles Bare kok/damp/stek så ting får riktig konsistens for baby. Jeg brukte "kan det klemmes med fingrene"-trikset for å sjekke om det var passe mykt i starten. Vet at mange BLW-folk gir hard mat også men jeg turte ikke det, barnet lærte likevel fint å spise og tygge selv. Husk å skjære opp eller mos druer, store blåbær, bønner og andre runde greier Anbefaler også solidstarts-nettsiden som en annen tipser om, fin for å sjekke hvordan forskjellige råvarer kan serveres til hvilken alder. Anonymkode: e0353...d35
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ååå, jeg trodde det var bakterierelatert den kokingen.. Baby er snart 6 mnd. Tusen takk for god hjelp 😃 Anonymkode: 24687...8d5 Nei det gjelder bare frosne bær ☺️ Anonymkode: db4b0...063
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå